• FJC

Tips på lättlagad men näringsrik gravidmat?

Enligt egna uträkningar så är jag i vecka 5 nu med mitt första barn. Jag bor ihop med pappan, min fästman och han är duktig på att laga mat men jobbar hela dagarna och jag är hemma och är arbetslös. Jag är ganska så värdelös i köket, haha! Så jag skulle kunna behöva lite tips på LÄTTlagad men näringsrik mat! Typ blodpudding och rårörda lingon? Ägg, bacon och rödlök har jag snöat in mig på också! Fruktsallad och keso är himmelskt! Har ni några tips? 

• Svar på tråden Tips på lättlagad men näringsrik gravidmat?
  • La Lola

Spara av middagsmaten och värm till lunch dan efter.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • metbäcksfru

Det finns ju olika gravidkokböcker du skulle kunna kika i. Finns säkert någon "enklare" sådan också.
    Annars är ju ovanstående tips om matlåda inte helt fel heller, men det kan ju vara bra att lära sig att laga riktig mat i framtiden! =) 

Lycka till i köket! 

Hälsa gärna på i min blogg: metbacken.se
  • FJC
    metbäcksfru skrev 2012-12-10 15:41:41 följande:
    Det finns ju olika gravidkokböcker du skulle kunna kika i. Finns säkert någon "enklare" sådan också.
    Annars är ju ovanstående tips om matlåda inte helt fel heller, men det kan ju vara bra att lära sig att laga riktig mat i framtiden! =) 

Lycka till i köket! 
    Ja, jag känner att eftersom att jag ska bli mamma så är det kanske dags att lära sig laga mat! Annars är ju matlåda en jättebra idé men nu handlar det lite om att jag måste öva också! Jag visste inte att det fanns gravidkokböcker, ska kolla upp det, tack för tipset! :)
  • liten fin en

Om du känner dig helt ovan i köket, så kan du kanske börja med att göra salladsbaserad mat? Ett extra plus är att det inte blir något stekos, vilket många gravida mår dåligt av i början.Glad

En sallad kan vara riven morot, babyspenat, tomater och lite broccoli (go bananas med det du har hemma eller i grönsaksdisken). Se till att få med lite protein också, kanske lite varmrökt lax, färdigköpt grillad kyckling, kokt ägg eller keso? Om du känner dig lite matlagningsberedd så kan du kanske steka en bit fisk till?

Jag skulle råda dig till att skippa kokboken för gravida, köp en vanlig som du kan ha under flera år och följ rekommendationerna på SLV's hemsida. Det är egentligen inte så mycket som man behöver äta mer av/undvika när man är gravid.

Lycka till! 

• FJC
    liten fin en skrev 2012-12-12 20:49:46 följande:
    Om du känner dig helt ovan i köket, så kan du kanske börja med att göra salladsbaserad mat? Ett extra plus är att det inte blir något stekos, vilket många gravida mår dåligt av i början.Glad

En sallad kan vara riven morot, babyspenat, tomater och lite broccoli (go bananas med det du har hemma eller i grönsaksdisken). Se till att få med lite protein också, kanske lite varmrökt lax, färdigköpt grillad kyckling, kokt ägg eller keso? Om du känner dig lite matlagningsberedd så kan du kanske steka en bit fisk till?

Jag skulle råda dig till att skippa kokboken för gravida, köp en vanlig som du kan ha under flera år och följ rekommendationerna på SLV's hemsida. Det är egentligen inte så mycket som man behöver äta mer av/undvika när man är gravid.

Lycka till! 
    Det låter jättebra! Jag älskar sallad och stekos är ingen favorit längre (märkte jag idag) haha! 
    Man kan ju i stort sätt ha ALLT i sallad, allt från köttbullar till lax. Tack för tipset! Tack för fina tipsen!
    Kram! 
Svar på tråden Tips på lättlagad men näringsrik gravidmat?