• Aprilia77

Recept på god och krämig potatisgratäng

Fyller år i veckan och ska bjuda på middag i helgen, tänkte satsa på en potatisgratäng och lite kallskuret + sallad. Har inte gjort potatisgratäng på flera år så behöver en uppdatering.

Hur många personer skulle ni säga att en långpanna gratäng räcker till? 

• Svar på tråden Recept på god och krämig potatisgratäng
  • hysteria

Jag tycker gratäng som är gjord på riktigt tunnskivad potatis är godast, gärna med gul lök och purjo eller vitlök. Sen tycker jag det är gott med smulad fetaost mellan potatisen och snåla inte med kryddor, speciellt salt! En långpanna kanske 10-15?!

• hysteria

Och jag brukar bara ha vispgrädde i min. Inte så nyttigt kanske men jag gör det bara nån gång om året.

• Aprilia77

Ah! Jättebra idé med fetaoste, det tar vi! En dum fråga kanske men ska det vara mjölig eller fast potatis? Hur mycket grädde häller man över? Så att det täcker?

• Vitamin

Mjölig potatis typ King Edwarg ger en tjockare och krämigare gratäng tycker jag.
    Jag tar bara i skivad potatis, finhackad gul lök, vitlök, salt, grovmalen svartpeppar och riktig grädde. Grädde så det står över lite mer halva potatishöjden. Lite riven ost överst ser trevligt ut.

Jag gör hellre i en djupare form än i långpanna, långpannegratäng blir torrare.

Räkna 12-14 ganska stora potatisar till 6 personer.

• amia01

Vitamin hade många rätt
    Mjölig potatis ger krämigare gratäng, en djup form med plats för mer "sås" blir också "saftigare". Tar 3/4 av "potatisen" med grädde, ev. en liten skvätt mjölk i också för att kompensera för osten som jag brukar strö på mellan lagren... vitlök, svart och vit peppar, salt och purjo är också givet

Sedan det viktigaste: ta god tid på dig i ugnen. Låter mina gratänger alltid stå i minst en timme i ugnen, ca 175 grader. Det värsta som finns är "halvfärdiga" gratänger med hårda potatisbitar i.   

• hysteria

Jag föredrar fast potatis men det är en smaksak, ta den du gillar. Grädde till hälften och häll på mer under tiden i ugnen om den ser törr ut.

• Bitchos

Bästa gratängen är såklart när man kokar ingred. innan. Googla mandelpotatisgratäng. Världens godaste gratäng. Du blir inte besviken

• tro  hopp  kärlek

Mjölig potatis, ostsås, grädde, lök, salt, pepparmix. på alla lager. Ev lite vitlök.

Gärna ett lager ost i mitten. Och ett lager ost överst. (Hushållsost blir godast. Sån färdigriven blir inge god.)

stek på 175-200 grader ca 1-1/2 timme. Provstick och smaka . 

• fortsätt paddla

Mjölig potatis, lök, vitlök, grädde och mjölk, lite riven Västerbotten, peppar, salt.
    I djup form. 175 grader i 1,5 timme.

• tinis77

Skivad (inte tunnaste om man kör i maskin) mjölig potatis, i en gryta och häll på grädde och mjölk (50/50, eller mer grädde). I med salt, finriven vitlök, cayenne och muskot. Koka på svag värme 7-10 minuter och smaka av. Häll upp i djup form, in i ugnen i ca 30 minuter på 150-160 grader.
    Blir krämig och riktigt god!

• 2211

Jag kör med tunnskivad fast poatis, pressad vitlök och purjo, vispgrädde och salt och peppar + ost i en stor och djup form på 175 grader tills potatisen är mjuk.

Gillar man inte vitlök så skippar man den och kör med tunnskivad gul lök istället.

Oliver och fetaost lät gott och det ska jag testa att ha med nästa gång. 

• Parcae

Bra potatis som får koka i grädde slår aldrig fel för mig och ger en riktigt god och krämig potatisgratäng.

All you'll ever be is a faded memory of a bully
  • södertälje
    2211 skrev 2012-12-21 16:28:46 följande:
    Jag kör med tunnskivad fast poatis, pressad vitlök och purjo, vispgrädde och salt och peppar + ost i en stor och djup form på 175 grader tills potatisen är mjuk.

Gillar man inte vitlök så skippar man den och kör med tunnskivad gul lök istället.

Oliver och fetaost lät gott och det ska jag testa att ha med nästa gång. 

riktigt gott är det,man kan äta bara den utan tillbehör :)
Svar på tråden Recept på god och krämig potatisgratäng