• Jellybeanbaby

Kan det bli såna här "efterverkningar" från ett vanligt blodprov?

Något obehagligt har hänt.
    För 2 veckor sedan var jag fortfarande dålig efter en lååång förkylning och skulle då ta blodprov i fingret för att se om jag hade infektion i kroppen. Så jag var på läkarbesök på vårdcentralen där jag fick ta ett prov i vänster långfinger. Tanten stack till ganska kraftigt och jag kände att det gjorde ont på ett sätt som jag aldrig känt förut. Ibland kan det "bränna" och det är väl när man stuckit i en nerv. Men det här gjorde mer ont, det kändes konstigt, som det där brännandet fast gånger tio. Jag sa "aj", drog i luft och sa "oj det där kändes" men försökte spela cool. För jag såg direkt att hon tyckte jag var sjåpig, hon sa t o m "vill du ha ett klistermärke också" eller nåt sånt, märklig attityd.
    Först när jag var tvungen att andas ut igen så kände jag igen smärtan och då sa jag "nä men det gjorde faktiskt ont, du måste ha träffat en nerv eller nåt". "Ja jag gjorde väl det", var hennes svar.

Så till saken. Jag har plötsligt märkt att jag har rejält nedsatt känsel i den vänstra sidan av långfingrets yttersta del.  Jag har inte tänkt på att jag haft känselbortfall, för jag har hållit på med scrapbooking, paketinslagning och även hållit på med mina ljus (stearin) så jag har gått omkring och tänkt att jag haft superlim eller envis rest av stearin på fingret i några dagar.
    Gick och tvättade och skrubbade fingrarna ordentligt idag och först idag känner jag detta.

Är det ens MÖJLIGT att det hänger ihop med blodprovet??

• Svar på tråden Kan det bli såna här "efterverkningar" från ett vanligt blodprov?
  • Momat

Jag skar mig ordentligt i pekfingret en gång för 10 år sedan, och då skar jag också av en nerv. Ena sidan av vänster pekfinger har fortfarande nästan ingen känsel alls, och om jag råkar stöta i fingret (där var ärret är) så gör det fruktansvärt ont, det liksom domnar fast så det gör väldigt ont på samma gång. Oerhört svårt att förklara...

Det låter ju troligt att sköterskan råkade komma åt en nerv. Tror dock inte att det blir någon permanent skada av det, men man vet ju aldrig förstås.

• Jellybeanbaby
    Momat skrev 2012-12-10 17:28:04 följande:
    Jag skar mig ordentligt i pekfingret en gång för 10 år sedan, och då skar jag också av en nerv. Ena sidan av vänster pekfinger har fortfarande nästan ingen känsel alls, och om jag råkar stöta i fingret (där var ärret är) så gör det fruktansvärt ont, det liksom domnar fast så det gör väldigt ont på samma gång. Oerhört svårt att förklara...

Det låter ju troligt att sköterskan råkade komma åt en nerv. Tror dock inte att det blir någon permanent skada av det, men man vet ju aldrig förstås.
    Åh. Jag hoppas inte det för jag vill ju att känseln ska komma tillbaka.
    Fattar inte. Om fingertopparna är så känsliga, varför tar man då dessa våldsamma stickningar i fingret? Fr o m nu kommer jag kräva att de tar i armen i stället.

Tack för berättelsen om din erfarenhet.
  • Momat
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-10 17:36:31 följande:
    Fattar inte. Om fingertopparna är så känsliga, varför tar man då dessa våldsamma stickningar i fingret? Fr o m nu kommer jag kräva att de tar i armen i stället.

Så värst våldsamt brukar det ju inte gå till, men vissa sköterskor är ju sämre än andra på det där med att sticka i fingret... Obestämd Samma sak när de tar blodprov ur armen, vissa är så skickliga att det knappt känns, medan andra kan vara så oförsiktiga att man nästan lipar, och får stora blåmärken efteråt.

Min nerv var ju helt avskuren, enligt den som sydde ihop mig, men din kanske bara fick en liten törn.
  • Sixxty
    Jellybeanbaby skrev 2012-12-10 17:36:31 följande:

Man tar hellre i fingret än armen eftersom infektionsrisken är mindre där. Däremot är man känslig i fingertopparna så det brukar göra ont. Man använder också nålar som sticker till ett visst djup, det är inget som den som sticker kan påverka.
    Har aldrig hört talas om någon som träffat en nerv vid en kapillär provdagning. Man sticker inte så djupt.
  • Jellybeanbaby
    Sixxty skrev 2012-12-10 18:02:45 följande:
    Man tar hellre i fingret än armen eftersom infektionsrisken är mindre där. Däremot är man känslig i fingertopparna så det brukar göra ont. Man använder också nålar som sticker till ett visst djup, det är inget som den som sticker kan påverka.
    Har aldrig hört talas om någon som träffat en nerv vid en kapillär provdagning. Man sticker inte så djupt.
    Hon tog liksom i, det kändes som att den kom ner ca dubbelt så långt som vanligt, fast nu vet jag ju inte, jag säger bara vad det känns som, längre ner än vanligt iaf, men vet ej procenten.
    Ja visst är det märkligt?

Jag tycker ALLTID det bränner/smärtar vid provtagning i fingret, och sen går jag omkring och har ont där hela dagen.

Till skillnad från armen där det som max bränns lite men sen går över och inte känns av nånting.

Har jag verkligen fått känselbortfall permanent kommer jag INTE bli glad...
  • Jellybeanbaby

Ni vet som när man sitter/ligger på armen/handen? Och man inte känner nåt när man tar på sin egen hand?
    Så känns det på nästan hela fingertoppen och ca 1,2 - 1, 5 cm  neråt på vä. sida av fingret. Hela tiden.

• JA77
    Sixxty skrev 2012-12-10 18:02:45 följande:

Nja, att man ibland sticker i armen beror ju på att man får enstörre blodmängd då.
  • Sixxty
    JA77 skrev 2012-12-19 20:35:48 följande:

Nja, att man ibland sticker i armen beror ju på att man får enstörre blodmängd då.
    Det också förstås.
  • Little Ms Chatterbox

Det är väl ingen tröst men nästa gång som du ska ta prov så be att de ska ta lilla nålen, den till barn för att det ska bli så ytligt som går. Se till att vara varm om fingrarna, då kommer det lättare blod och man behöver inte sticka igen, och då kommer man säkert inte välja barn-nålen. 
    Jag är lättstucken och det kommer alltid bra med blod, har ett "avtal" här hemma med usk på VC att ta just lilla nålen för att jag ska slippa lida så( )

OM det inte är från själva sticket i fingret som har orsakat känselbortfallet i fingret så skulle det kunna vara så att du har fått en liten kläm på carpaltunnelnerven, speciellt om du har pillat extra mycket nu med scrapbooking, eller kanske just när hon stack dig om du ryckte till. 
    Jag har en permanent skada på min carpaltunnel, är opererad två gånger i vänsterhanden men kommer aldrig bli bra, nerven har en "midja". Varje gång jag gör pincettgrepp somnar tumme, pekfinger och långfinger. Samma sak om jag vinklar handleden eller bär något med vänster hand. Samma sak om jag rycker till som när man gör sig illa eller råkar bränna sig. Min skada är orsakad många år med fel arbetsteknik så om det skulle vara så att det är carpaltunnel syndrom du har så behöver du inte vara rädd för att du skulle hamna i samma sits som mig, ta det lite lugnare med pysslet någon dag och se om det lugnar ner sig i fingret

• Sweet Sofia
    Fryno skrev 2015-06-14 09:22:53 följande:

Bytte hon nålen?

Låter som att du fått Aids!!!

Du vet att det är engpngsnålar man tar kapillära prov med och dessa går bara att använda en gång...
Svar på tråden Kan det bli såna här "efterverkningar" från ett vanligt blodprov?