• Anonym (nöjd?)

ska man vara nöjd om man får E i betyg?

Är man nöjd om man får betyg e i alla ämnen? Är det som godkänt?

• Svar på tråden ska man vara nöjd om man får E i betyg?
  • Deboli

Vad hände med mitt inlägg. Skrev vad det var för betyg..

• Jespis

E är lägsta godkända betyg, ja. Huruvida man ska vara nöjd med det är väldigt individuellt. Har man gjort sitt bästa tycker jag absolut att man ska vara nöjd med sin insats, oavsett betyg!

• Trazzel

Det är godkänt. Beror ju helt på vad man siktar på för betyg om man tycker det är bra eller ej.

Jag personligen hade inte varit nöjd med ett E.

• Deboli

A är MVG. B är VG+. C är VG. D är G+. E är G. F är IG

• Alisa
    Deboli skrev 2012-12-10 18:39:05 följande:
    A är MVG. B är VG+. C är VG. D är G+. E är G. F är IG
    Tack!
    Sonen ska få sina första betyg till jul och vi har funderat på hur man översätter dem till tidigare Glad 
  • Anonym

Själv tänkte jag som man hade i högstadiet. Betyg 1-5. Alltså att A är 5 och E är 1. Minst D skulle jag ju då vart nöjd med, beroende på vad de var för ämne.

• Jespis

De nya betygen är ju inte direkt översättningsbara, men att jämföra med 1-5-betygen blir heltokigt. En 3:a var ett godkänt betyg, det var inte 2:a eller 1:a.

• Anonym

Man kan inte jämföra dagens kunskapskrav E-A med de äldre betygssystemen som har varit, varken 1-5 eller G/VG/MVG.

Dagens kunskapskrav är skrivna med innehåll som gäller för E-A och är inte direktöversattbara med de gamla systemen. Det är bättre att sätta sig in i det nuvarande betygssystemet. Information om betygssystemet kan man finna på Skolverkets hemsida och där får man även bra svar på många frågor som många funderar på. 

• Anonym278426

Om man ska hänföra det med 1-5 skolan så är ett E ca 2,5 och ett A är till och med högre än fem.

• annika68888

Bättre sent än aldrig, men nu måste vi reda ut det här med betygen a-e grundskolan. 1-5 och a-e går egentligen inte att jämföra rakt eftersom systemen mäter olika saker.

E motsvarar 3 (dvs godkänt).

D motsvarar 3+ (godkänt +).

C motsvarar 4- (knappt väl godkänt).

B motsvarar 4 (väl godkänt).

A motsvarar 5 (mycket väl godkänt).

F motsvarar alltså tidigare 1 och 2 (ej godkänt).

Se skolverkets hemsida.

Svar på tråden ska man vara nöjd om man får E i betyg?