• Tessou

    När bytte Ni till en framåtvänd stol?

    Våran son blir 4 år i slutet av Mars. Och föhoppningsvis hittar jag en bra/snygg/billig framåtvänd stol på reorna..

    Men min fråga är; när bytte Ni andra från bakåtvänd till framåtvänd stol??
    Han är så lång, och trots att jag köpt en ny bil med 5 dörrar (istället för 3) så sitter
    han helt böjd och krokig därbak, stackarn..


    ELIAS 090326
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-28 12:41
    I Onsdags köpte vi en Britax Two-Way till sonen. Han provade igår och han sitter jättebra - har mycket plats för benen, fast att han sitter baklänges!!
  • Svar på tråden När bytte Ni till en framåtvänd stol?
  • Adonis

    Jag bytte vid ca 3 år. Samma här att bakvänt funkade inte pga längden oavsett vilket läge jag hade stolen i.

  • Höghus

    Min 4-åring är också lång och trots stor bil och En Britax twoway satt hon helt hoptryckt och blev hysterisk varje gång jag satte fast henne. Att åka bil ska inte vara en plåga och därför bytte jag till framåtvänd bältesstol strax efter fyraårsdagen.

  • Tessou

    På sommaren är det OK, men nu på vintern..... Det går knappt att knäppa spännet med alla tjocka kläder! Han skriker och säger att det gör ont.. Tur att det är nära till/från dagis, men det är hemskt de minutrarna det tar..


    ELIAS 090326
  • Sisisisi

    Äldsta barnet vändes när han var fem år och vägde 25 kg. Minsta är 4,5 nu och sitter bakåt minst ett halvår till. Byter först när stolen är urvuxen eftersom jag vill att han åker så säkert som möjligt så länge det går.

  • Athema

    Vi vände på sonen kring 3, men då hade vi ingen bil själv så det var endast då han åkte med sin mormor eller morfan några få gånger han satt framåt, nu är han 4 ½ nästan exakt och vi har nyligen köpt bil, han får sitta framåtvänd. Dottern sitter bakåtvänd och hon är 3 och är liten och kort så hon sitter fortfarande bra med plats för bena utan att bli knosad. När hon börjar få ont om plats för bena så kommer vi att vända stolen.

  • Sisisisi

    För oss spelar det ingen roll om det är lite trångt för benen, barnen kan ju böja på benen och sitta skräddare, det funkar utmärkt Och barnet har mycket större chans att överleva en olycka så länge den åker bakåt.

  • Chridhe

    Båda ungarna växte ur stolen på längden (ögonen/öronkanten var över stolskanten) när de var 4 år ganska exakt

  • tinis77

    6 år och 3 månader var äldsta sonen. Strax över 120 lång. H är 4 år och 3 månader nu och något större än vad A var i den åldern, men kan förhoppningsvis sitta bakåt i 1,5 år till.
    Vänder när stolen är urvuxen, och de får då en bältesstol.

Svar på tråden När bytte Ni till en framåtvänd stol?