• Anonym (Jag)

Kan man ha en vanlig guld- och diamantring som vigselring?

Jag undrar om man som brud kan ha en vanlig guld- och diamantring som vigselring istället för en klassisk vigselring? Och kan mannen ha sin förlovningsring men att han graverar in ett annat datum i den? (ev smälter ner den tillsammans med min förlovningsring och gör en helt ny slät ring)

• Svar på tråden Kan man ha en vanlig guld- och diamantring som vigselring?
  • Anna Paulita

Man kan göra precis som man själv vill.

• Anonym

Menar du en enstensring? Ja, det kan man väl. Du bestämmer ju helt själv vad du vill ha för ring.

Jag har en sån som förlovningsring och sen har jag en lite mindre ring som vigselring, men ingen ser ju vad som är vad. Om du bara vill ha en ring är det ok också.

Din man kan också gravera två datum i samma ring. Det är väl romantiskt

• dogcatbird

Mannen har ju traditionellt bara en ring - den han fick på förlovningsdagen! Kvinnor har två, förlovningsringen och den hon får på bröllopet.

Men man kan väl göra hur man vill. 

• mamita64

Du kan väl ha vilken ring du har lust med som vigselring?

Vi hade åttkantiga ringar som förlovningsringar ( rött guld ) och till vigselring köpte jag en slät ring i rött guld och med tre små diamanter i. Min man skrev in datum för vigseln i sin förlovningsring ( så som varit brukligt, vet inte om annat gäller nu för tiden)

• Anonym (Jag)

Ok anledningen till att jag frågar är för jag tycker guldringar som bara har en större diamant i är finare och även billigare än de klassiska. Jag är också trött på förlovningsringen som är i slät guld men inte så fin. Den ser mest tråkig ut så då kanske det är bättre att bara ha en fin guld- och diamantring när man gifter sig. Men tror ni att det är möjligt att smälta ner hans ring tillsammans med min och göra en ny med bara bröllopsdatumet i? Hur mycket skulle det kosta i så fall?

• Lullet

Tänk bara på att vigselringar från tex schalins är betydligt mer slitstark än en billigare guldring. Du ska kunna använda den varje dg resten av ditt liv det brukar inte billigare ringar klara av.

• Anonym (Jag)
    Lullet skrev 2012-12-10 20:56:05 följande:
    Tänk bara på att vigselringar från tex schalins är betydligt mer slitstark än en billigare guldring. Du ska kunna använda den varje dg resten av ditt liv det brukar inte billigare ringar klara av.

Det har du ju rätt i. Så långt tänkte jag inte. Hur mycket skulle det kosta med två bra och slitstarka vigselringar? För i så fall är det nog ändå bäst att köpa två nya matchande klassiska vigselringar. Men man vill ju ändå inte att det ska kosta skjortan. Vill helst ha i rött guld.
  • Anonym (Jag)

Eller så överlåter jag den här ringfrågan till mannen och låter han bestämma helt. Det är ju hans jobb egentligen.

• Lullet

Både jag och maken har jobb som sliter på ringarna. Vi köpte bland de grövsta ringarna från schalins. Släta som vi graverade på utsidan. Ordinarie pris ca 22000 men vi fick min för halva priset så vi betalade ca 17000. Mycket pengar men värt det för dom är fortfarande fina.

• Anonym (Jag)
    Lullet skrev 2012-12-10 21:10:20 följande:
    Både jag och maken har jobb som sliter på ringarna. Vi köpte bland de grövsta ringarna från schalins. Släta som vi graverade på utsidan. Ordinarie pris ca 22000 men vi fick min för halva priset så vi betalade ca 17000. Mycket pengar men värt det för dom är fortfarande fina.

Oj ja det var mycket pengar. Jag tror inte vi har råd eller samvete att ge så mycket för dom men..
  • Lullet

Nä men om du inte råkar jobba som ställningsbyggare så tror jag inte du behöver det grövsta. Under 10000 kan du hitta riktigt fina slitstarka.

• Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2012-12-10 21:04:08 följande:
    Eller så överlåter jag den här ringfrågan till mannen och låter han bestämma helt. Det är ju hans jobb egentligen.
    Är det?
  • MamaPapa

Så här femton år efter mitt bröllop önskar jag att jag lagt mer pengar på ringen (som jag burit i princip varje dag dvs närmare 5500 dagar) och mindre på annat "trams" kring bröllopet som trots allt bara varar en dag......

• Anonym

Slitstyrkan har mer med guldinnehållet att göra än något annat. Guld är mycket mjukt, och ju mer guld desto känsligare ring.
    Om du vill ha något riktigt att slita på är titan en höjdare. 

Svar på tråden Kan man ha en vanlig guld- och diamantring som vigselring?