• Amanda84

Vad får man renovera i hyresrätt?

Jag har precis flyttat till en hyresrätt och känner mig ganska vilsen. Tidigare har jag bott i bostadsrätt och är van vid att kunna bygga och fixa som jag vill. Hyresvärden har sagt att jag får lov att fritt tapetsera och måla under förutsättning att det inte blir en "extrem färgsättning". Vad betyder det? --- Och får jag lov att sätta in nytt kök?

Men till den största frågan: Jag har ett enormt vardagsrum som jag vill dela av till två rum. Är det någon som vet hur man bygger en vägg utan att förstöra golvet? (Tak och väggar är ju lätta att spackla och måla om ifall man ska ta bort väggen - men golvet är desto svårare) Hur bygger man en vägg utan att skruva reglarna i golvet?

Eller finns det andra tips? Hur gör ni som bor i hyresrätt men behöver ett rum till?

• Svar på tråden Vad får man renovera i hyresrätt?
  • Litenistan
    LinneaJosie skrev 2012-12-10 23:27:28 följande:
    Flyttar.

där jag bor skulle de aldrig godkänna att man byter ut köket eller bygger en vägg (det kan ju bli skador som inte spackel täcker över). Jag tapetserade om mitt sovrum och fick samma som du, ingen extrem färgsättning, så för att vara på säkra sidan valde jag en tapet och frågade hyresvärden. Min blev beige med små blommor på.
  • Amanda84
    LinneaJosie skrev 2012-12-10 23:27:28 följande:
    Flyttar.
    Du menar att jag ska flytta?

Ja, visst! Det lär jag väl göra så småningom men eftersom jag av en slump fick tag i en hyfsat billig hyresrätt i just det område som jag vill bo i så kändes det som en bra affär. Jag sparar pengar och kan köpa den lägenhet som jag vill ha men samtidigt så vill jag ju få lite bättre standard på lägenheten. Finns det ingenting som man kan göra?
  • Opappan

Varför inte göra planlösningen du redan har finare istället för att ändra den :)
    Men om du vill ta bort eller lägga till en vägg, varför frågar du inte hyresvärden istället, det är ju han som vet svaret på din fråga, det är ju rätt olika, vissa hyresvärdar vill inte att man ändrar alls, andra hyresvärdar bryr sig inte så länge som man låter bli o grilla på balkongen  

• cloudberry79

I programmet Arga Snickaren satte de upp en innervägg i en hyresrätt utan att skruva varken i golv eller tak, se om du hittar något om det! Min hyresvärd är väldigt generös med begreppet extremt färgval.. Man får inte måla hela badrummet blodrött, men fondväggar och starka mönster är helt okej. För säkerhets skull kan du ju ta med färgprover/tapetprover till hyresvärden och fråga vad de tycker. Nytt kök är nog mer tveksamt om det inbegriper elektriska jobb eller vvs-arbeten, i så fall måste det göras av behörig personal. Hos en del värdar av särskilt anvisade firmor. Byta luckor är nog inga problem, inte heller kakla eller liknande, så länge det är gjort av ett proffs eller på professionellt vis. Du får ju dock inte göra något ROT-avdrag i hyresrätt.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Amanda84
    Litenistan skrev 2012-12-10 23:33:41 följande:

där jag bor skulle de aldrig godkänna att man byter ut köket eller bygger en vägg (det kan ju bli skador som inte spackel täcker över). Jag tapetserade om mitt sovrum och fick samma som du, ingen extrem färgsättning, så för att vara på säkra sidan valde jag en tapet och frågade hyresvärden. Min blev beige med små blommor på.
    Okej ... ja, då vet jag väl vad jag har att förhålla mig till. Samtidigt tänker jag att vägg och tak är ju hyfsat lätt att fixa om man är lite händig. Det är just golvet som jag tror att man inte kan förstöra.
  • Amanda84
    Opappan skrev 2012-12-10 23:40:20 följande:
    Varför inte göra planlösningen du redan har finare istället för att ändra den :)
    Men om du vill ta bort eller lägga till en vägg, varför frågar du inte hyresvärden istället, det är ju han som vet svaret på din fråga, det är ju rätt olika, vissa hyresvärdar vill inte att man ändrar alls, andra hyresvärdar bryr sig inte så länge som man låter bli o grilla på balkongen  
    Okej! Ja, jag är ju helt novis på det här området. Har fått höra av bekanta att det mesta är helt förbjudet att göra i hyresrätt men å andra sidan bor jag hos en liten privat hyresvärd så det går kanske lättare att prata med dem än med stora kommunala bolag.
  • icelolly

Jag har egentligen ingen aning men..

Hade en jobbarkompis som satte upp någon form av skärmvägg som jag tror spändes mellan golv och tak och skruvades i väggen men det gav inga skador på golv och tak och skruvhålen i väggen var inte mer än "normalt slitage". Väggen kunde tapetseras och så och den var inte jättetunn men det blev ju inte lika ljudisolerat som en riktig vägg.

Kan inte komma ihåg hur det fungerade med dörr men de gjorde så för stora sonen som bara var hemma ibland så att han skulle få eget rum så jag är rätt säker på att han kunde stänga om sig. 

Du kanske kan kolla i ett byggforum eller hos en riktig bygghandel/snickare. 

• icelolly
    cloudberry79 skrev 2012-12-10 23:44:58 följande:
    I programmet Arga Snickaren satte de upp en innervägg i en hyresrätt utan att skruva varken i golv eller tak, se om du hittar något om det! 
    Det låter ju som något liknande!
  • Amanda84
    icelolly skrev 2012-12-10 23:53:36 följande:
    Jag har egentligen ingen aning men..

Hade en jobbarkompis som satte upp någon form av skärmvägg som jag tror spändes mellan golv och tak och skruvades i väggen men det gav inga skador på golv och tak och skruvhålen i väggen var inte mer än "normalt slitage". Väggen kunde tapetseras och så och den var inte jättetunn men det blev ju inte lika ljudisolerat som en riktig vägg.

Kan inte komma ihåg hur det fungerade med dörr men de gjorde så för stora sonen som bara var hemma ibland så att han skulle få eget rum så jag är rätt säker på att han kunde stänga om sig. 

Du kanske kan kolla i ett byggforum eller hos en riktig bygghandel/snickare. 
    Tack! Ska leta upp det!
Svar på tråden Vad får man renovera i hyresrätt?