• solstol

Läsa in matte själv

Komvux är ju helt omöjligt att komma in på för mig som har slutbetyg, men jag måste läsa upp matte 3c (nya matte C) för att kunna söka det jag vill till hösten, så min undran är väl hur sjutton jag klarar det? Är det någon som har gjort det? Hur lägger man upp det? Någon som kan rekommendera intensivkurser eller liknande?

Jag hade aldrig svårt för matte i skolan egentligen, och jag läste halva matte C innan jag hoppade av, men det var ju länge sedan och till och med högskoleprovsmatten kändes svår och jobbig nu när jag gjorde provet... det är ju bara matte a...

• Svar på tråden Läsa in matte själv
  • ruthen

Om det finns plats på komvux får du väl läsa matten där? De utan slutbetyg har väl förtur som du säger.

Annars kan du väl skaffa en läxhjälpare? Jag hjälper dig gärna för 200kr i timmen efter rutavdrag. Nu bor vi säkert inte i samma stad men där du bor finns säkert andra, eller anlita ett läxhjälpsföretag.

Kurser i matematik lär ju exempelvis Hermods ha på distans, men visst vore det bra om du hade någon att fråga också.  

• jaghopparhögt

Köp en bok och börja räkna uppgifterna.
    Kör du fast så kollar du på föreläsningar på internet och klarar du det inte ändå så frågar du på forum som pluggakuten.

• Agnostino

Det finns bra instruktionsvideos på youtube och som någon nämnt tidigare kan man fråga på forum. Har du läst första halvan matte c så blir nog inte andra halvan så svår att läsa till sig själv, det finns ju trots allt både förklaringar, ledningar och genomgångar i boken.

• ruthen

Eller du kanske är för gammal för läxhjälp? Man kanske måste va inskriven på gymnasiet.

Sant att det finns många bra föreläsningar på internet man kan kolla på, som mattecentrums filmer. 

• solstol

Det finns inte plats på komvux. De skär ned på alla resurser och de enda som kommer in är de utan slutbetyg.

Ja, det kanske inte är så svårt som jag inbillar mig. Jag tycker bara det är så tråkigt med matte. Får väl börja med att öppna boken...

• mape81

Nu vet jag ju inte var du har tänkt att börja plugga, men kolla upp innan att du verkligen får tillgodoräkna dig ditt "upplästa" betyg. Jag vet inte hur det är på andra ställen, men på Chalmers, som är en stiftelse som sätter egna regler, så har det iaf tills för några år sen inte varit tillåtet att läsa upp betyg på komvux och använda dessa för att söka utbildningarna..

• snedtak
    mape81 skrev 2012-12-11 23:27:14 följande:
    Nu vet jag ju inte var du har tänkt att börja plugga, men kolla upp innan att du verkligen får tillgodoräkna dig ditt "upplästa" betyg. Jag vet inte hur det är på andra ställen, men på Chalmers, som är en stiftelse som sätter egna regler, så har det iaf tills för några år sen inte varit tillåtet att läsa upp betyg på komvux och använda dessa för att söka utbildningarna..
    Hur många är "några år"? Behörighet och ekvivalens är det väl antagningen och VHS som bestämmer över. Däremot kan stiftelserna som tex. HHS använda sig av egna urvalskriterier och ha egna urvalsgrupper, särskild behörighet etc.
Svar på tråden Läsa in matte själv