• citra

ensamstående utan att veta vem pappan är

jag fick nyss veta (precis som jag trodde) var gravid. Enligt testet 5+. Jag är singel och har trivts bra med det, har egentligen aldrig velat ha en relation och även sagt att OM jag blir gravid så är jag hellre ensamstående än att ha en velig pappa som inte vet hur han ska bete sig. Eller någon som man förlitar sig på, som bara huxflux försvinner. Jag har inga tvivel om att jag är kan skapa ett tryggt och ett bra liv för mitt barn.
    MEN, nu är jag här och tankarna virvlar värre än snön som var förra veckan. Jag har fortfarande inga tvivel om att jag kommer klara det och att det är något jag vill. Men tankarna om "gör jag verkligen det som är bäst för barnet", "hur kommer alla andra se på det" (jag bryr mig egentligen inte, men tanken finns där) Till saken är den att jag har ingen aning om vem pappan är. Jag kan räkna ut det när jag vet mer exakt när jag blev med barn, men man kan ju aldrig vara säker fören man kan göra ett faderskapstest.
    Jag är medveten om hur jobbigt och stressfullt det kan vara att vara en ensamstående mamma, men på nått vis känner jag att det är det jag vill. Även om det optimala hade vart att dela detta med någon.
    Även om beskedet inte kom som en chock känns det lite overkligt, och jag vet inte riktigt vilken fot jag ska stå på.
    och helt ärlig är jag nog lite rädd.
    Finns det någon annan som har valt att bli ensamstående mamma utan att veta vem pappan är? och fick han reda på det under graviditeten eller efteråt?
    Vad fick er att bestämma er att behålla barnet och leva ensam?

tack

• Svar på tråden ensamstående utan att veta vem pappan är
  • Queenie70

Huvudsaken är att du gör allt i din makt att ta reda på vem pappan är.

• FFiNorrland

Nä, huvudsaken är att du gör allt för ditt barn!

• Queenie70
    FFiNorrland skrev 2012-12-11 10:43:22 följande:
    Nä, huvudsaken är att du gör allt för ditt barn!

Ja, och att ge barnet rätt till sitt ursprung och kanske även en far som kanske visar sig VILL vara delaktig är en viktig del av att vara en bra förälder. Dåligt föräldrarskap däremot vore att strunta i det för att det känns "bökigt"
  • prodigy75

Grattis!
    Nu är det ju så här det är för dig och inget att göra åt! Som du säger så är en trygg ensamstående mamma tusen ggr bättre än två föräldrar som bara velar och bråkar. Såklart hade det varit bra om du visste vem pappan var, men nu är det ju inte så!

Lycka till med bebisen! :) 

• citra

Självklart kommer jag göra allt som står i min makt för att få reda på fadern till barnet, någonting annat vore rent av oansvarigt av mig. och helt clueless är jag inte om vem det kan vara.
    Såklart vill jag att mitt barn ska ha en pappa, men vill han inte så vill han inte.

• kranti

Grattis!!tycker att det är bra att du känner att du iallfall är villig till att ta reda på det, jag tycker också att både pappan och barnet har rätt till att veta, men sen är det ju hans val hur han väljer att göra!

jag sitter själv i en situation att jag inte vet vem pappan är, men båda männen är medvetna om situationen och är jätte glada:) (båda vill vara pappa).jag var jätte orolig när jag skulle berätta för dem att ingen av de skulle vilja vara med i bilden, men jag bestämde mej för att bita i den sura citronen och berätta, och de tog det som sagt med glädje!

men för mej så är inte detta det viktigaste just nu, utan att jag ska ha ett stabilt liv och kunna uppfostra mitt barn så att han/hon känner trygghet!

jag är i v.6

• pluvdo

Personligen så tycker jag inte att du skall neka barnet en pappa ifall han vill vara delaktig.

• kranti
    pluvdo skrev 2012-12-12 18:16:15 följande:
    Personligen så tycker jag inte att du skall neka barnet en pappa ifall han vill vara delaktig.
    jag tycker att man ska berätta  om situationen för den eventuella pappan men är det så att pappan inte vill vara med så är det ju inte mamman som har nekat barnet sin fader utan det har ju fadern själv gjort, men om han vill vara med så tycker jag självklart att han ska få ta del av det..!:)
  • pluvdo
    kranti skrev 2012-12-12 18:33:36 följande:
    jag tycker att man ska berätta  om situationen för den eventuella pappan men är det så att pappan inte vill vara med så är det ju inte mamman som har nekat barnet sin fader utan det har ju fadern själv gjort, men om han vill vara med så tycker jag självklart att han ska få ta del av det..!:)

Det var ju det jag menade. :)
  • citra
    kranti skrev 2012-12-12 18:33:36 följande:
    jag har absolut inga planer på att låta fadern vara ovetande. Vill han vara delaktig så ska han självklart få vara det. Och även om han kanske sparkar bakut till en början med så tror jag (och hoppas) att han kommer till sans senare och vill vara med ändå. Men det får vi se!

Kranti: vad var det som fick dig att bestämma dig att göra det på egen hand?
    Jag är också i v 6, men väljer att berätta det lite senare då jag inte vill dra upp hela cirkusen utan att veta att chanserna för missfall osv är säkra.
  • kranti
    citra skrev 2012-12-13 14:03:12 följande:
    jag har absolut inga planer på att låta fadern vara ovetande. Vill han vara delaktig så ska han självklart få vara det. Och även om han kanske sparkar bakut till en början med så tror jag (och hoppas) att han kommer till sans senare och vill vara med ändå. Men det får vi se!

Kranti: vad var det som fick dig att bestämma dig att göra det på egen hand?
    Jag är också i v 6, men väljer att berätta det lite senare då jag inte vill dra upp hela cirkusen utan att veta att chanserna för missfall osv är säkra.
    citra: jag förstår varför du väntar med att berätta för dem, men jag kunde bara inte låta bli, utan jag kände att de på något vis hade rätt till att veta det nu oavsett opm det blev missfall eller inte.. men alla är ju olika och jag klandrar dej inte för att vänta! det är de stunder jag önskar att jag själv hade gjort det med tanke på att den ena killen är fruktansvärt svartsjuk av sej....

varför jag valde att behålla och isåfall riskera att vara ensamstående är pågrund a att jag har tidigare gjort två aborter och varit rädd för att inte kunna bli gravid igen, eller att det skulle vara mkt svårare iallfall:P

och jag vet att jag kommer klara det galant oavsett om jag har pappan där eller inte. men givetvis VILL  jag ju för mitt barn att han ska finnas med!
  • Czarny

jag är väntar mitt första barn, dock med sambon, så jag har ingen erfarenhet om det du skriver! MEN jag är bara tvungen att lägga mig i och säga: Starkt och lycka till, underbara människa! Jag önskar dig all lycka till med graviditeten och ditt lilla mirakel och fadern, oavsett hur han väljer att göra! :D Ditt barn har något att vara stolt över att ha dig som mamma!:)

• citra

Kranti: jag förstår precis varför du valde som du gjorde med att behålla det. Jag hade nog gjort samma. Och jag tycker du är modig som berättade det så snart. På vilket sätt är han svartsjuk?
    Tror man klarar det om man verkligen vill. Jag vet att jag kommer bli en bra mamma. Om kanske lite för sträng

Czarny: tack för dina uppmuntrande ord! Dem värmer verkligen. Trots att jag känner mer och mer för varje dag att jag vill verkligen detta och blir starkare och starkare i min beslut så kommer paniken minst en gång om dagen. Dock tror jag faktiskt den gör det även om man har partner.
    Och går allt som det ska så är hon/han verkligen ett mirakel. Och i och med att jag har sån bra och trygg familj runt mig vet jag att det kommer gå bra. Plus att kusinen kommer vara 4 mån äldre ð??

• Czarny

Kan bara söga hur det var för mig, och ja panik hade jag iaf också av och till i början, det är ju så overkligt hur som! Även nu i vecka 41+2:p Men som sagt lycka till, många som får barn utan fader och utan bra stöd från sin familj, all lycka till er!

• LaasiK
    citra skrev 2012-12-11 01:55:17 följande:
    jag fick nyss veta (precis som jag trodde) var gravid. Enligt testet 5+. Jag är singel och har trivts bra med det, har egentligen aldrig velat ha en relation och även sagt att OM jag blir gravid så är jag hellre ensamstående än att ha en velig pappa som inte vet hur han ska bete sig. Eller någon som man förlitar sig på, som bara huxflux försvinner. Jag har inga tvivel om att jag är kan skapa ett tryggt och ett bra liv för mitt barn.
    MEN, nu är jag här och tankarna virvlar värre än snön som var förra veckan. Jag har fortfarande inga tvivel om att jag kommer klara det och att det är något jag vill. Men tankarna om "gör jag verkligen det som är bäst för barnet", "hur kommer alla andra se på det" (jag bryr mig egentligen inte, men tanken finns där) Till saken är den att jag har ingen aning om vem pappan är. Jag kan räkna ut det när jag vet mer exakt när jag blev med barn, men man kan ju aldrig vara säker fören man kan göra ett faderskapstest.
    Jag är medveten om hur jobbigt och stressfullt det kan vara att vara en ensamstående mamma, men på nått vis känner jag att det är det jag vill. Även om det optimala hade vart att dela detta med någon.
    Även om beskedet inte kom som en chock känns det lite overkligt, och jag vet inte riktigt vilken fot jag ska stå på.
    och helt ärlig är jag nog lite rädd.
    Finns det någon annan som har valt att bli ensamstående mamma utan att veta vem pappan är? och fick han reda på det under graviditeten eller efteråt?
    Vad fick er att bestämma er att behålla barnet och leva ensam?

tack
    EXAKT samma situation som du, det känns som att det var jag som skrev detta inlägg o fick nån "blackout" och glömde bort det.
    Skriv gärna till mig i pm så kan vi lägga till varandra på fb. Jag har nämligen problemet med att familjemedlemmar o pappor försöker hacka in på mitt konto för att se vad ja skriver här på FL ;) 
  • Amber110314

Jag valde att behålla min dotter och gjorde allt ensam, det är tufft men kärleken till det lilla liv man skapat tar över totalt!
    Nu har jag en kille som tagit sig an min dotter som en pappa och vi väntar nu det andra barnet i juli. Men jag kan säga att saker och ting var nästan lättare när jag var själv för omedvetet så förväntar man sig en gnutta hjälp när det finns en kille i hemmet och ibland blir man besviken och frustrerad över att han inte ser dom grejerna. Är man själv så tar man bara helt enkelt tag i allt själv utan att ens fundera :)

Pappan fick reda på det efter att hon var född men han valde att ej vara delaktig. Hur det sen blir får framtiden avgöra. Jag ångrar iaf inte alls att jag valde att behålla mitt barn trots att jag var ensam, hon är det bästa jag har och kommer bli en fantastisk storasyster! Det jag funderar lite kring är bara hur mycket hon kommer att fundera över "varför har inte jag en biologisk pappa som alla andra, som jag är lik osv". Det skär i hjärtat. Men jag gör allt och lite till för att vara både mamma och pappa och sen har hon ju sin extrapappa, min kille som älskar henne över allt på denna jord! Som hon dessutom kallar pappa.

Allt löser sig! Du kommer klara detta galant. Grattis till graviditeten!

• citra

Tack Amber...
    Det känns alltid lite lättare och bättre när det är fler som tagit "samma" beslut och gjorde denna resa!

Svar på tråden ensamstående utan att veta vem pappan är