• Anonym (längtar)

visstidsanställd - vågar vi skaffa barn?

Jag och min man längtar efter barn. Problemet är att jag inte har fast anställning. Jag har en allmän visstidsanställning på ett år. Det mest optimala vore att vänta med bebisverkstad tills jag får en tillsvidareanställning.. Men tänk om det tar flera år? Vad är nackdelarna med att skaffa barn när man har visstidsanstllning? Jag antar att man inte har rätt till föräldralön och så som fastanställda har? Och hur blir det med föräldrapenning och ledighet?

Min man har fast anställning med en bra lön, så vi klarar oss eknomiskt även om det blir lite tight kanske.. Hur tänker ni kring att skaffa barn utan fast anställning?

• Svar på tråden visstidsanställd - vågar vi skaffa barn?
  • SuzR

Jo du har väl rätt till fp som alla andra! Fk kollar på din lön de senaste 6 månaderna och baserar din fp utifrån det. Kan du inte bli inlasad efter ytterligare ett år?

• vallmor

Jag fick barn 2009 och hade då en visstidsanställning som gick ut ett par veckor innan barnet var beräknat. Jag grubblade precis som du en del fram och tillbaka innan, men kom fram till att risken var överhängande att det skulle dröja rätt länge innan jag fick nåt fast.
    Jag anmälde mig på arbetsförmedlingen dagen efter anställningen gått ut, och fick därmed min föräldrapenning beräknad på den lön jag haft under anställningen.
    Att få barn blev lite av ett vägskäl för mig och min man. Vi insåg plötsligt att vi fått andra prioriteringar i livet och flyttade till en annan stad. Ingen av oss hade jobb och maken började plugga på distans.  Vi klarade oss ekonomiskt i och med att jag hade en rätt hygglig föräldrapenning. Lite knapert var det, men otroligt mycket värt att ha så mycket gemensam tid hemma.
    Det ända som jag upplevde som riktigt jobbigt med situationen var ovissheten om/när jag skulle hitta ett jobb. Jag kunde under perioder inte riktigt slappna av och njuta av föräldraledigheten eftersom jag inte visste hur det skulle bli efteråt. Vi var inställda på att försöka få ett syskon relativt tätt och jag själv kände ett rätt stort behov av att komma ut och jobba där emellan.  Samtidigt tog jag tillfället i akt att läsa till ett par universitetskurser på kvartsfart under ledigheten. Vilket visade sig vara väldigt bra för när jag väl fick jobb (då barnet var  1½ år) var det ett jobb som var så långt mycket roligare och intressantare än vad jag vågat drömma om när jag gick på min tidigare anställning och var gravid.

• Anonym (längtar)

Tack för era svar! Vet ni hur det är med förmåner när man är visstidsanställd? Är det bara fastanställda som har rätt till föräldralön?

• Anonym (Glad!)

Vi bestämde oss för att skaffa barn innan jag hade jobb. Jag var 32 1/2. Det tog fyra år att få till lillan och jag har fortfarande bara visstidsanställningar. Hade jag väntat på ett fast jobb hade det nog inte blivit något barn och jag hade förmodligen inte haft jobb heller. Det känns som att vi gjorde helt rätt.
    Jag har varit statligt anställd och har omfattats av deras förmåner så länge jag har varit anställd där. 

• vallmor
    Anonym (längtar) skrev 2012-12-11 09:48:28 följande:
    Tack för era svar! Vet ni hur det är med förmåner när man är visstidsanställd? Är det bara fastanställda som har rätt till föräldralön?
    Är föräldralön samma sak som utfyllnad av föräldrapenning? Jag misstänker att det kan vara olika regler som gäller hos olika arbetsgivare. Går din anställning ut i samband med att du går på föräldraledighet så lär du inte ha rätt till det. Om du däremot är föräldraledig från en visstidsanställning kan man nog däremot få det. Jag är nu gravid igen och har en visstidsanställning t o m april 2014. Jag kommer att få 10 % av min lön under perioden jag är föräldraledig.
  • Anonym (längtar)
    Anonym (Glad!) skrev 2012-12-11 09:52:15 följande:
    Vi bestämde oss för att skaffa barn innan jag hade jobb. Jag var 32 1/2. Det tog fyra år att få till lillan och jag har fortfarande bara visstidsanställningar. Hade jag väntat på ett fast jobb hade det nog inte blivit något barn och jag hade förmodligen inte haft jobb heller. Det känns som att vi gjorde helt rätt.
    Jag har varit statligt anställd och har omfattats av deras förmåner så länge jag har varit anställd där. 
    Oj ja man vet ju aldrig hur lång tid det kommer ta heller!
    vallmor skrev 2012-12-11 10:16:54 följande:
    Är föräldralön samma sak som utfyllnad av föräldrapenning? Jag misstänker att det kan vara olika regler som gäller hos olika arbetsgivare. Går din anställning ut i samband med att du går på föräldraledighet så lär du inte ha rätt till det. Om du däremot är föräldraledig från en visstidsanställning kan man nog däremot få det. Jag är nu gravid igen och har en visstidsanställning t o m april 2014. Jag kommer att få 10 % av min lön under perioden jag är föräldraledig.

Ja precis det är när man får lite extra från arbetsgivaren när man är föräldraledig. Kollektivavtalet på min arbetsplats har föräldralön, men det står inget om ifall det bara omfattar fastanställda. Det låter vettigt att det inte gäller om anställningen går ut. Vi får se hur det blir. Det hade varit skönt att ha ett jobb att komma tillbaka till. Grattis till graviditeten förresten och att det löste sig så bra trots visstidsanställning :)
Svar på tråden visstidsanställd - vågar vi skaffa barn?