• Anonym (Ångest..)

Ständig ångest?

Jag går runt med ständig ångest, 24/7 och det börjar driva mig vansinnig! Ofta är det saker jag egentligen vet med mig att jag inte behöver ha ångest över men som jag ändå inte kan sluta må dåligt över. Exempelvis pengar, jag har ständigt ångest över att vi ska hamna i en ekonomisk kris, trots att vi har en bra ekonomi. Ibland har jag ångest utan att veta varför jag har ångest och då kan jag ligga vaken halva natten och fundera över vad det är jag har ångest över.. Jag känner att denna ångesten tar över mitt liv och jag mår verkligen inte bra över det.. Någon som känner igen sig eller vet hur man ska gå till väga med det?

• Svar på tråden Ständig ångest?
  • Anonym

Kan du inte koppla bort ångesten? tänka på något annat? eller kontakta någon att prata med. som kan förklara hur orealistiska dina tankar egentligen är. Har själv ångest och det är ju inte alls roligt, men jag får hjälp av en kurator..

• pluvdo

Gå till vårdcentralen och förklara ditt problem så att de kan remissa dig till psyk där du förhoppningsvis kan få hjälp.

Jag har själv ångest dagligen för allt möjligt. Idag när jag hade lämnat sonen på dagis så såg jag att det låg två tossor (sånadär blå skoskydd) mitt på golvet i tamburen. Då sade hjärnan direkt till mig att dem fick jag inte plocka upp och lägga på plats, för då skulle något dåligt hända. Sekunden senare så tänkte jag att "Men tänk om sonen får en över ansiktet och dör? Eller om något annat barn kvävs av dem?" så fick jag helt fruktansvärt stark ångest och ville plocka upp dem, men eftersom jag redan från början sagt till mig själv att jag inte fick så kunde jag inte. Så nu, en timme senare, har jag fortfarande ångest över detta.

Liknande situationer återkommer flera gånger per dag. Varje dag. Har en tvångsdiagnos och så. Jag blev erbjuden SSRI-preparat som kan hjälpa mot detta, men hittills har jag tackat nej. Men eftersom mina tvång eskalerat på sistone så funderar jag trots allt på att kanske ta emot medicin i hopp om att det kanske hjälper.

Svar på tråden Ständig ångest?