• Sommarlovet1

Har du en tax? Hur är den som sällskapshund?

Vi ska köpa en hundvalp och sambon vill gärna ha en tax då han jagar och vill kunna använda hunden att jaga med. Men jag vill ha en mysig, social och gosig sällskapshund. Går det att få båda delarna i en tax? En mysig sällskapshund samtidigt som den är en duktig jakthund i skogen?

Går det att få en tax lydig? (Komma på inkallning, sitt, ligg, konster, gå fint i koppel, inte hoppa, alltså allmän vardagslydnad)

Vi hade en cavalier tidigare som verligen var helt underbar. Men denna gång vågar vi inte köpa en hund av den rasen då dom är ganska sjuka av sig. Jag vill ha en havanais men lever man med en partner kan man som alla vet inte bestämma allt själv. Och det skulle ju vara perfet om vi hittade en hund som både kan vara min lilla gosvovve samtidigt som den är sambons duktiga jakthund. Är taxen rätt för oss? Det blir en strävhårig tax isåfall.    

• Svar på tråden Har du en tax? Hur är den som sällskapshund?
  • Sixxty

Är ingen expert på taxar men min sambo är uppvuxen med strävhåriga taxar som jakt och sällskapshundar. Mycket charmiga små djur men är väl kända för att vara ganska egensinniga tror jag. Den jag har träffat var en alldeles underbar sällskapshund som följde med på allt och gärna satt i knät.

"Kommer kallad men ej strax född till slav är ingen tax" är ett ganska känt talesätt.

• zest

Hade en strävhårig tax som familje hund när jag var liten, helt underbar, snäll,barnvänlig,  tålmådig, busig samt envis :) Vi använde dock ej våran hund till jakt. Han var en perfekt familjehund för vår familj

• Amorea

Vi har haft två strävhåriga taxar som sällskap. Underbara båda två men det där med vardagsfostran var mer på deras lust och villkor. Den senaste taxen kunde sitt, stanna kvar osv men man hade tur om hon löd det. Varför jobba när man får det man vill ha till slut ändå, verkade vara hennes motto. Men som sagt, både va helt underbara med en fantastisk personlighet. Om vi hade haft ambitionen att använda dem för mer än bara sällskap så skulle det nog ha gått. Men vi hade aldrig det intresset.

• Emmut

Svärföräldrarna har världens mysigaste tax som har varit jakthund (men är pensionerad) :) och de går träna dem om man har tid och tålamod

• LillaEmlaan

Växte upp med en tax på "halvtid" (Stödfamilj som hade) och det var den underbaraste hunden någonsin!
    Hon var med på jakt och när det inte var säsong för det så var hon världens goaste knähund som ville vara med överallt ! :)

• Dexter dot com

Får dom det dom behöver dvs att jaga och mycket motion även när det inte är jaktsäsong brukar dom vara jättetrevliga. Tråkigt bara att dom sällan går att ha lösa pga jaktinstinkten.

• Fru Darcy

Hej!
    Vi har en korthårig kanintax på 8 månader. Hon är mycket barnkär,kelig,glad,busig men kanske inte ett under av lydnad
    Hon kan sitt,ligg och vacker tass. Inkallningen funkar sådär,hon kommer när hon känner för det men har aldrig stuckit ifrån oss,det är hon för feg för..
    Hon sover ovanpå oss människor eller ovanpå sin sambo som är en Chihuahua/Papillon blandras

• VildingsBravader

Har en korthårig normal tax..Ett under av gosighet..
    Han ska ligga nära nära och gärna sova ovanpå Glad

Lydig? Japp när han själv vill...Och det är inte så där jätteofta Tungan ute men vi har honom enbart som sällskap så vi har ingen koll på det där med jakten

Glöm inte ta med i beräkningen att taxar skäller..ofta..och lyder bara ibland på kommandot tyst. 

Allt jag gör på Internet är sant!
  • Inorr02

har 2 taxar normalstor långhår de är goa gillat mysa, men full fart ute, lydig är de men man får jobba för det gör inte nå om de inte vinner på det, har mycke jakt i sig jagar med mina räv rådjur hare. så länge en tax får gör nå veigt får motion är de bra sällskapshundaar.

• Sommarlovet1

Är det någon skillnad på hur sociala och mysiga dom är beroende på om det är strävhår eller korthår? Är alla taxar skälliga?

Svar på tråden Har du en tax? Hur är den som sällskapshund?