• Chrizzy81

Hur mycket sover era 3-månaders?

Hej!

Hur mycket sover era 3-månaders?

Min kille är 3,5 månader sover cirka 4-5 timmar sammanlagt på dagen och cirka 11 timmar natt utan mat, kl. 20-07. 
    Imorse började han dock böka och verka lite pigg redan vid kl.  5-6- Funderar på om han sover för mycket på dagen?
    Han sover cirka 2.5-3 timmar på förmiddagen och sedan två kortare sovpass på eftermiddagen (på cirka 1 timma). 

• Svar på tråden Hur mycket sover era 3-månaders?
  • Natulcien

I den åldern hade sonen precis börjar sova hela nätter; 12 timmar utan uppvak. På dagen sov han ca 2 timmar totalt, uppdelat på 4-5 korta sovpass på mellan 20-45 min.

Men vi styrde ingenting med hans sömn så tidigt, utan följde bara hans rytm, och lät honom sova när han var trött och vara vaken när han ville det.
    Jag tror inte att man ska mixtra så mycket med sömnen så tidigt. Er son sover ju superbra, så jag skulle bara låta det vara. Det kommer ändå att ändras fram och tillbaka många gånger under första året.

• Chrizzy81

Ja, jag vet att han sover bra, men jag tycker det är lite tidigt om han börjar vakna vid 5....;)

Låter inte 4-5 timmar sömn på dagen väldigt mycket för en 3-månaders? 

• Natulcien
    Chrizzy81 skrev 2012-12-11 16:59:38 följande:
    Ja, jag vet att han sover bra, men jag tycker det är lite tidigt om han börjar vakna vid 5....;)

Låter inte 4-5 timmar sömn på dagen väldigt mycket för en 3-månaders? 
    Nej, 4-5 timmar är nog ganska normalt. Det var snarare vår son som sov väldigt lite på dagtid.

Och jag är av den åsikten att det är synd att väcka en liten bebis som sover. Men andra tycker ju annorlunda...
    Ang. tidiga mornar så är det nog inte mycket att göra. Min systerson vaknade runt kl.5-5.30 upp till ca 4-5 års ålder oavsett hur de försökte mixtra med hans sömn. Men för din bebis kanske det bara är en fas. Avvakta och se vad som händer.
  • Chrizzy81

Tack för svaret!
    Med storebror minns jag att vi fick styra honom lite för att han inte skulle vända på dygnet. Nu är han en 4-årig sjusovare! :)

Vad tycker ni andra, ska man styra en 3-månaders dagssömn (alltså väcka) om man märker att bäbisen vaknar tidigt/på natten?

• fantasyforever

Jag gör det! Ser inget fel i att styra dom lite rätt. Har gjort det med alla barn. Min son sover mellan 21 och kan sova ända till nio enstaka ggr men oftast till halv åtta-åtta. Har dock märkt att han oxå vaknar till tidigare nu, runt sex-halv sju och det tror jag beror på att han är hungrig då igen. Så i väntan på att kunna börja med kvällsgröt som mättar mer så jag har börjat ge ett mål mat vid halv sju och sen söver jag om honom igen. Han sover 2-4 timmar tot på dagen oftast 2-2,5.. sover ofta i halvtimmar.

• fantasyforever

Tycker inte att din verkar sova för mycket glömde jag ju skriva. Långpasset på fm skulle jag inte röra i alla fall.

Svar på tråden Hur mycket sover era 3-månaders?