• Anonym (ts)

Kan man se på mensen om man är fertil?

När jag hade mens i tjugoårs ålder, får jag alltid i slutet av mensen en blodig skinnklump av gummiaktig fast konsistens i bindan, som jag är säker på är slemhinnan som stötts ut i samband med obefruktad ägg. Får även klumpar i blod, ser nästan ut som lingonsylt. Blöder ungerfär 5 dagar.

Nu när jag är i trettioårs ålder (34), ser jag varken slemhinnan eller lingonsylt längre! det är nästan bara rent blodblandat med genomskinliga slem, blöder överlag mindre, bara i snitt 3 dagar. Betyder det att jag inte ha ägglossning längre? därav ingen slemhinna bildas?

Jag har adrig försökt få barn innan, och vi planerar barn nästa år. Jag är jätteorolig över att jag inte få ägglossning längre pga hur min mens har blivit.

Ni som är fertila, hur ser era mensblod ut? Kan ni oxå see utstötta slemhinnan eller får ni oxå bara rent blod?

• Svar på tråden Kan man se på mensen om man är fertil?
  • sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2012-12-11 14:08:02 följande:
    När jag hade mens i tjugoårs ålder, får jag alltid i slutet av mensen en blodig skinnklump av gummiaktig fast konsistens i bindan, som jag är säker på är slemhinnan som stötts ut i samband med obefruktad ägg. Får även klumpar i blod, ser nästan ut som lingonsylt. Blöder ungerfär 5 dagar.

Nu när jag är i trettioårs ålder (34), ser jag varken slemhinnan eller lingonsylt längre! det är nästan bara rent blodblandat med genomskinliga slem, blöder överlag mindre, bara i snitt 3 dagar. Betyder det att jag inte ha ägglossning längre? därav ingen slemhinna bildas?

Jag har adrig försökt få barn innan, och vi planerar barn nästa år. Jag är jätteorolig över att jag inte få ägglossning längre pga hur min mens har blivit.

Ni som är fertila, hur ser era mensblod ut? Kan ni oxå see utstötta slemhinnan eller får ni oxå bara rent blod?

Min mens såg likadan ut, även precis innan jag slutade att få den.
  • Anonym (ts)
    sextiotalist skrev 2012-12-11 14:15:10 följande:

Min mens såg likadan ut, även precis innan jag slutade att få den.
    hur såg den ut? och har du barn?
  • Anonym

Jag är 29 år och har en sådan mens som du beskriver när du hade i 20 åldern. Jag försöker få barn nu men har ingen ägglossning trots den mensen som jag har.. Äter pergotime som stimulerar fram mitt ÄL .. Så det behöver inte betyda att du inte har ÄL bara för din mens har ändrats sig.. Lycka till hoppas du förstår vad jag har skrivit svårt att skriva från Mob

• sextiotalist
    Anonym (ts) skrev 2012-12-11 14:24:37 följande:
    hur såg den ut? och har du barn?
    Blödde jämnt 3-4 dagar lite brunt två dygn och sedan över, ja, jag har barn som jag fick 35+
  • Anonym (E)

Jag blöder inte heller särskilt länge, dagarna kan variera. I mars detta året kommer jag ihåg att jag hade en rätt så sparsam men lång blödning, nästan uppåt 7 dagar. Den månaden blev jag gravid. (slutade dock i missfall)
    I oktober la jag märket till att jag bara blödde i cirka 4 dagar följt av bruna flytningar som alltid, och den månaden blev jag också gravid, -och är det än!  Mellan dessa två graviditeter hade jag en till graviditet men som också slutade i missfall.
    Har alltså blivit gravid tre gånger under detta året men min mens har sett jätteolika ut från gång till gång. Jag tror inte att du behöver oroa dig. På gynundersökningar innan graviditet har jag alltid fått höra att jag har väldigt tjock slemhinna, men trots det inte alls haft särskilt riklig mens. Tror alltså inte nödvändigtvis att man kan dra några slutsatser utifrån mensblodet. Glad 
    Att blöda regelbundet är ju bara det bra!! 

• Anonym (ts)

Har en annan fråga, Hur räknar ni dagar?

Ett exempel på min mens: På måndag börjar jag få bruna röda flytningar/miniblödning, så lite att minsta troskydd hade räckt och blivit över, på onsdag börjar riktiga blödningar, fortsätter på torsdag, och fredag pyttelitet igen, lördag bara anar lite ljusbrunt flyttningar.

Jag har alltid börjat räkna från onsdag som dag ett, gör jag fel? borde jag räkna från måndag? isf blöder jag 5 dagar istället för 3.

• Anonym (ts)

ingen som vill svara?

• Anonym

Man kan inte av mensen säga om man är fertil eller inte. Eller, har man ingen eller väldigt oregelbunden mens är det förstås dåligt, men har man regelbunden mens är det ingen garanti för att man är fertil.
    Man har kollat om kvinnor med lite och/eller kort blödning är mindre fertila än de med mycket blödning, men det är ingen skillnad.

Normalt är cykel på 21-35 dagar och 2-7 blödningsdagar. Man räknar dag 1 från första dagen med färskt rött blod, dvs ev dagar med brunfärgad flytning innan det kommer igång skall inte räknas.

• Anonym (Barnlös tjej 33)

Om du är orolig, varför inte kolla upp?

Om du har ägglossning kan du kolla med ÄL-test, finns på apoteket och även på nätet, de på nätet är billiga men lite enklare, funkar dock lika bra.

ÄL-testet visar inte att du har ÄL, utan bara att ett hormon säger till äggstockarna att släppa ägget. Vill man veta om man verkligen har ÄL så måste man ta ett blodprov efter ägget har släppt. Detta gör man i en fertilitetsutredning, man är kanske något man kan göra hos en privat gyn också om man verkligen oroar sig?

En gynekolog kan också göra ett vaginalt ultraljud (VUL) och kolla om livmoderslemhinnan ser normaltjock ut. Bra då om man inte kommer precis efter mens, för då är hinnan tunn. Din gyn vet hur tjock slemhinnan normalt ska vara vid olika tidpunkt i cykeln.

I IVF-sammanhang räknar man mensen från "första riktiga blödningsdag", alltså inte från när det börjar komma spottings eller "förblödningar".

Till sist, det finns ett blodprov som visar om man börjar närma sig klimakteriet eller inte:

AMH (anti Müllerian hormone)
    Ett hormon som produceras av de små, växande äggblåsorna i äggstockarna. Vetenskapliga undersökningar har visat att halten av AMH i blodet motsvarar antalet kvarvarande ägg i äggstockarna (se äggreserv). En yngre kvinna har oftast fler ägg och alltså ett högre AMH-värde. En viktig parameter vid en fertilitetsutredning och för rekommendation av behandlingsmetod.

Jag som är ofrivilligt barnlös och börjar bli lite äldre (i fertilitetssammanhang) tycker det är väldigt skönt att veta att mitt AMH-värde i alla fall är bra!

• Anonym

Min mens har också ändrat sig över tid. Jag är snart 39 nu. Har tre barn som jag fick på första försöken runt 30-årsåldern. Då var mensen , som du beskriver, riklig och mer klumpig. Med stigande ålder har mängden avtagit för mig också (och de flesta klumparna försvunnit) men cykellängden är densamma. Någon enstaka anovulatorisk cykel har jag också nu - aldrig innan. Av min gynekolog har jag förstått att kortare cykler är ett tecken på att man kommer närmre klimakteriet. MItt AMH är bra dock. Fast barntillverkningen går inte lika fort nu Om det beror på mensens utseende eller ej vet jag inte. Om du är orolig skulle jag ta och gå iväg för en koll förutsatt att du tror det verkar lugnande. Sedan är det ju inte AMH-värden och ålder och sånt som avgör ev graviditet i alla fall men det kan vara skönt få svart på vitt. Lycka till nästa år!!! Och du, det går "normalt" inte alltid på första försöket - om det kan vara någon tröst. Jag tror det är bra att ställa in sig på att det tar i genomsnitt 7 månader och det blir när det blir så kanske det går att undvika lite av berg- och dalbanan-känslan. Fast går det inte på 1 år och man är över 35 är det nog inte fel gå iväg och kolla. Tiden snurrar ju på. Håller tummarna!

Svar på tråden Kan man se på mensen om man är fertil?