• sagisen78

Bästa knäckrecept?

Undrar som rubriken... sitter du och håller på något alldeles urbra knäckrecept? Dela med dig! 
    Tackar tackar! Tungan ute 

• Svar på tråden Bästa knäckrecept?
  • Blivandemamman

Detta recept brukar jag använda

2 dl vispgrädde
    2 dl ljus sirap
    2 dl strösocker
    2 msk smör 
    0,75 dl sötmandel 
    Tillagning
    1. Häll alla ingredienser utom mandeln i en tjockbottnad gryta. Låt bubbelkoka på ganska hög, jämn värme.

2. Placera under tiden ut knäckformar på en bricka eller plåt.

3. Rör då och då, framför allt på slutet då knäcksmeten börjar bli brun. När bubblorna är små och kokar tätt är knäcken klar.

4. Gör kulprovet för att se om knäcken är färdig. Häll några droppar knäcksmet i ett glas med kallt vatten. Kan knäcken lätt och kladdfritt formas till en kula är knäcken färdig. Är knäcken för lös så kokar du lite längre och gör om kulprovet.

5. Strax innan knäcken är färdig tillsätter du hackad sötmandel. Sänk värmen till låg temperatur.

6. Använd två skedar - en dessertsked som du öser ur grytan med och en kaffesked som du parerar och hjälper till med. Men arbeta så fort som möjligt, eftersom knäcken stelnar snabbt. Knäckformarna välter lätt, det blir stadigare om man använder dubbla formar.

• Lindir

Jag brukar ta hälften ljus och hälften mörk sirap för det tycker jag blir godare. Brukar också byta ur mandeln mot hasselnötter.

Rude and not ginger
  • sagisen78
    Blivandemamman skrev 2012-12-11 17:31:45 följande:

Detta recept brukar jag använda

2 dl vispgrädde
    2 dl ljus sirap
    2 dl strösocker
    2 msk smör 
    0,75 dl sötmandel 
    Tillagning
    1. Häll alla ingredienser utom mandeln i en tjockbottnad gryta. Låt bubbelkoka på ganska hög, jämn värme.

2. Placera under tiden ut knäckformar på en bricka eller plåt.

3. Rör då och då, framför allt på slutet då knäcksmeten börjar bli brun. När bubblorna är små och kokar tätt är knäcken klar.

4. Gör kulprovet för att se om knäcken är färdig. Häll några droppar knäcksmet i ett glas med kallt vatten. Kan knäcken lätt och kladdfritt formas till en kula är knäcken färdig. Är knäcken för lös så kokar du lite längre och gör om kulprovet.

5. Strax innan knäcken är färdig tillsätter du hackad sötmandel. Sänk värmen till låg temperatur.

6. Använd två skedar - en dessertsked som du öser ur grytan med och en kaffesked som du parerar och hjälper till med. Men arbeta så fort som möjligt, eftersom knäcken stelnar snabbt. Knäckformarna välter lätt, det blir stadigare om man använder dubbla formar.

Tack för receptet =)
    Funkar det att bara ta bort mandeln? eller måste man ersätta den med något? (är allergisk)

Blir sugen att testa nu! :) 
  • Piff

Det receptet du har fått m 2 dl socker, 2 dl grädde och 2 dl sirap är väl standardreceptet för knäck. Sen kan man välja att variera m smaksättning lite hur man vill. Rivet skal av lime/apelsin/citron, mandel eller rispuffar, hasselnötskross eller polkagrissmul. Förra året lät jag någon msk pepparkakskrydda koka med smeten, gott och lite ovanligt :)

Svar på tråden Bästa knäckrecept?