Bebisar och nattskräck?
Min strax 6 månaders bebis har i flera nätter i rad, vid samma tid, vaknat och skrikit helt hysteriskt. Han skriker så att han blir helt svettig och hes. Jag försöker lugna i famnen, bära honom, lägga honom ner, sätta honom upp, amma, sjunga. Ingenting fungerar. Han verkar inte ens se mig, ser förbi mig hela tiden när jag försöker få kontakt. Han verkar inte vilja att jag håller i honom alls. Sparkar och slår, boxar mig på bröstet och klöser mig i ansiktet.
Vi har trott att han har haft ont, men har nu läst på om nattskräck. Attackerna ska komma 1-2 timmar efter insomnadet. Han somnar runt 19-21 och attackerna kommer alltid mellan 22-23. De kan även komma mitt i natten.
Kan bebisar ha nattskräck? Hans pappa går i sömnen ibland och hans farmor gick väldigt mycket i sömnen som barn, gör det fortfarande.
Det som var märkligt igårkväll var att medans han skrek som mest började jag sjunga på hans favoritsång. Han tystnade tvärt, vände sig mot mig och log! Han tittade sig omkring och började busa och leka med min mobil som låg i sängen. Tycker bara det är konstigt hur han kan tystna så tvärt efter att ha varit så hysterisk och verka som att ingenting har hänt.
Verkar som att han liksom vaknar ur sin dröm.