• Ruggugglan

Skabb!? Hur vet jag?!

För ett tag sedan fick vi hem en lapp om att det är några barn som haft skabb i skolan. Min son är torr i huden men jag upptäckte precis att han var lite knottrig på sidan av kroppen. Hur tusan vet jag om det är skabb eller bara reaktion på att han är torr i huden?! Han kliar sig lite men inte överdrivet mkt.

• Svar på tråden Skabb!? Hur vet jag?!
  • Ruggugglan

Om jag tittar på bilder på Google så ser de inte ut så. Utan han har mer osynliga knottror som bara känns med handen.

• pinkdoll

När jag fick skabb började det klia mellan fingrarna och på smalbenen , man kan ha skabb ett par veckor med små kli ( hade jag ) innan det bröt ut till ett rent helvete ! Kliade
    Så jag blödde .. Det visar sig genom små vätskefyllda gångar , eftersom djuret kryper under huden .. Åkte till hud läkaren som fick leta länge med en nål innan hon fick tag i djuret , sen fick jag se det i ett förstoringsglas, höll på att spy haha .. Fick smörja utskriven ( även till övriga i familjen ) tvätta och städa kliniskt överallt .. Fick ändå tillbaka skiten 2 gånger ! Så det är änna elaka små rackare ..

Hoppas ni inte åker på det ! Men håll utkik efter vätskefyllda små avlånga "bubblor" !

• Javisstserru

Kolla efter vita "ränder" emellan fingrarna i stark belysning. Där brukar man se det först. De gör gångar i huden, därav strecken. På den tunna huden vid handleden kan man se det också

• Ruggugglan

Tack för era svar! Jag tittade på sonen och kunde inte se några "gångar". Har testat att smörja in honom rikligt med återfuktande kräm och hoppas att det är torr hud och inget annat. Jag får panik av alla slags djur som livnär sig på en kropp Kräks

• schangol
    Ruggugglan skrev 2012-12-11 16:29:58 följande:
    För ett tag sedan fick vi hem en lapp om att det är några barn som haft skabb i skolan. Min son är torr i huden men jag upptäckte precis att han var lite knottrig på sidan av kroppen. Hur tusan vet jag om det är skabb eller bara reaktion på att han är torr i huden?! Han kliar sig lite men inte överdrivet mkt.

Det är omidligt på natten , ni borde mörka det. Fruktansvärt kliande!!!! Mellan fingrar o tår samt ljumskar
  • Ruggugglan

Jag kollade igenom sonen nu på morgonen efter märken. Det syns inte att han har kliat sig och han har sovit gott. Idag märks knappt knottrorna efter att jag smorde honom igår. Verkar inte vara skabb. TACK OCH LOV!

Svar på tråden Skabb!? Hur vet jag?!