• Anonym (öken)

torra slemhinnor

Jag är 49 år. Har inte kommmit i klimakteriet, i alla fall inte i maj när gynekologen såg äggblåsa på ultraljud.( Jag blöder inte pga hormonnspiral som jag haft i 12 år.)

Sen förra våren har jag plötsligt blivit så torr i underlivet. Jag tvättar med tvättcreme, smörjer med fuktgel, babyolja, duschar max en gång per dag.. Samlag funkar bra med glidmedel men det känns känsligt och ömt att bli smekt/slickad .Enligt gynekologen var det inte ett hormonellt problem utan ett hudproblem och rekommenderade vaselin, men det känns så tätt och kletigt. Jag är så torr så att t.o.m jeansen skaver och blygdläpparna liksom hakar upp sej på varandra. Har också haft flera UVI. Kan bli våt när jag är upphetsad men det tar längre tid och inte lika mkt som förr.

Mina frågor är: nån mer äldre som blivit torr innan klimakteriet? Kan östrogenet börjat dala ändå trots ägglossning så att ovesterin skulle hjälpa? Nån som provat havtornsoljekapslar?
    Nåt annat tips på bra produkter? Nån som blivit bättre av att ta ut hormonspiralen? Fast jag blev inte torr av den de första elva åren...   

• Svar på tråden torra slemhinnor
  • denzelwashington

Jag har också problem, sen jag var 12 ungefär. Samma sak oavsett preventivmedel (förr ppiller, nu kopparspiral.)

Det mesta funkar för stunden, sen kommer problemen tillbaka! Så jag kan väl inte ge så himla bra tips kanske.. men just nu prövar jag på en ny produkt

www.lifebutiken.se/life/produkter/Torra_slemhinnor1/Nova_TTO_Intimkram.ecp

skulle vilja pröva gelen gelen ur samma serie också, men finns inte i min butik.. Jag ska köra på det här nu och hoppas på att det är produkten som funkar!

• Anonym (öken)

Tack för tips, ja tee tree oil har jag hört talas om för längesen, mot alla möjliga hudbesvär.Kan vara värt ett försök!

• denzelwashington

vitt vaselin funkar också helt ok tycker jag, inte så kletigt som man kan tro! finns i tubform så det går rätt bra att ta en mindre klick

• Anonym (smörj!)

Hej ts! 

JA! östrogenet kan börja dala rejält fastän man ännu har mens (eller skulle ha haft om man inte hade spiral) , äggblåsor etc. Jag har haft problemet sedan 15-årsåldern.   Led enormt av smärtor vid sex i åratal innan en snäll gynekolog sade att det var hormonbrist lokalt. Hade fått höra såå mycket om psykologi, slappna av, byt partner, du kanske skall gå i utredning och ta reda på om du är latent asexuell osv osv. 

Ovesterin hjälper, helt klart! 
    Smörj in både ut- och insida 2 ggr/vecka i tre veckor, så skall du se att kvaliteten på dina vävnader går upp rejält, de blir tjocka, elastiska och håller fukten.

Och gör det mot förmodan inte susen, så har du bara förlorat 86 kr.

• Anonym (öken)

Ok, det kan vara östrogenet ändå...ja det kom rätt snabbt nu, jag har varit nästan för våt hela livet innan. Nu när jag äntligen har mycket tid o ork för sex....

• Anonym (öken)

Fast egentligen är det inte sex som är problemet utan all tid däremellan.

Svar på tråden torra slemhinnor