• Callina

Nån som använt kokosolja i ansiktet under längre tid?

Älskar kokosolja i mat och smoothies och är nu sugen på att börja använda den som ansiktscreme i stället för att köpa mina svindyra märken jag har idag. Har läst på många ställen att det känns bra men skulle gärna vilja ha en liten "rapport" av någon som använt den i ansiktet under lång tid.

Någon?

• Svar på tråden Nån som använt kokosolja i ansiktet under längre tid?
  • Anova

Det beror på vad du menar en längre tid.. Jag har använts kokosolja till hud och ansikte sedan i våras. Jag har dock växlat mellan mandelolja, jojobaolja och kokosolja och inte bara använt den kokosen. Jag upplever att kokosolja är en ganska lätt olja som snabbt går in i hyn. Den fungerar sämre på vintern då min hy blir supertorr av kyla och vind, men på sommaren fungerar den utmärkt då min hy är mer "normal".
    Jag har känslig hy och ingen av de naturliga oljorna (använder också olivolja för sminkborttagning) har påverkat min hy negativt.    

Jag har inget negativt att säga om att använda naturliga oljor som hudvård. Det fungerar super för min del.

• leiapp

Jag har ingen lång erfarenhet av att använda olja/fett som hudvård i ansiktet men det lilla jag provat är jag jätteimponerad!

Jag provar just nu Weleda baby wind & weather cream som jag blandar ut med en lätt  dagkräm till den konsistens jag vill ha. Är det på kvällen använder jag mer fett och på morgonen lite mindre. Wind & weather cream är vattenfri men ingen ren olja utan har lite andra vårdande ingredienser också.

Jag har länge haft problem med utslag och ojämn hudton men i princip behöver jag ingen foundation längre! Bara de mörka ringarna under ögonen som är kvar... :P

Det lustga är att jag längre trott att jag har ganska fet hy eftersom jag hade acne i tonåren men den är nog snarare åt det torra hållet, i alla fall på vintern. Annars kanske mera normal men absolut inte fet.   

• Indianica

Jag har en hy som lätt får tilltäppta porer så just kokos skulle jag undvika vid fet hy och faktiskt även andra oljor. Men jag avnänder mig att jojobaolja på kroppen och mitt barn som haft jättestora problem med torr hud och eksem har fått felfri hus av just jojobaolja, vi är båda helt mjuka och lena av oljan Köper Maria Åkermans kallpressade olja. Ibland lägger jag dock några droppar olja under min dagkräm som extra fuktbosst, men alltså inte regelbundet.

• Callina

Jag har torr hy och just under ögonen använder jag mandelolja som jag köpt i vanliga mataffären. Läste någonstans att det var bra om man lätt blev lite mörk under ögonen och upptäckte då att den var väldigt skön.

Men ok, då ska jag nog prova kokosolja i ansiktet, frågan är om man ska använda bara det? Så spännande om hittar något som inte behöver kosta lika mycket som decleor eller liknande och fungerar lika bra. Kanske :)

• leiapp

Ska kanske tillägga att jag djuprengör regelbundet (2ggr/v) med lermask just för att inte täppa till porerna med oljan. Men jag vet egentligen inte om det behövs.

Att mandeloljan sägs ta bort mörka ringar är nog för att den ger lite lyster och det reflekterar ljuset och får hudpartiet att se ljusare ut. Tveksam om det verkligen ger någon långsiktig effekt på huden. Men mandelolja använder jag också, som make-up remover och som nagelbandsolja.

Som hudkräm (må det vara ansikts-, kropps- eller handkräm) tycker jag att det är helt nödvändigt att blanda ut med någon form av vattenbaserad kräm. Det kanske är beroende på hudtyp men min hud håller inte fukt lika bra om jag inte gör så. Med ren olja blir den nästan bara torrare och spröd samt kliar,
    Är det däremot t.ex. nagelband, armbågar eller knän tycker jag att ren olja är det bästa,  

• sididi

Kokosolja - http://coconutsplash.net Jag använder kokosolja och har gjort i ett år. Är helt frälst. Använder mest på kroppen efter att jag kört peeling eller i ansiktet under ögonen främst då. Det har tagit bort massor av mina bristningar (blekt). Så fortsätt, det har hjälpt mig jättemycket.

Svar på tråden Nån som använt kokosolja i ansiktet under längre tid?