• Anonym (A)

Ni som haft bältros i ansiktet

Hur känndes det när ni fick symtom? Smärta? Utslag?
    Ja berätta...har en mystisk smärta brevid ena ögat som kommit under kvällen, så det är ju bara att avvakta såklart. Men tänkte höra mig för sådär en skvätt på kvällen.

• Svar på tråden Ni som haft bältros i ansiktet
  • Anonym (USK)

Alltså jag har aldrig haft bältros, men för några månader sedan vårdade jag en patient som hade bältros i ansiket.

Mystisk smärta brevid ögat kan vara precis vad som helst och behöver inte vara bältros. Vad får dig att fundera i de banorna? 

Bältros börjar med smärta ja, ganska snabbt kommer utslag som blir röda och vätskar. Det gör ont och man får ofta feber. Med antibiotika och behandling i rätt tid går det över snabbt. En bältros som upptäcks sent gör ont och man kan få kraftiga utslag, men de går över. Vid antibiotikabehandling brukar det vända efter några dagar.

Är man frisk i allmänhet är det obehagligt att ha bältros och det gör ont men behöver inte vara farligt. 

Oroa dig inte i onödan, det är ovanligt att få i vuxen ålder som frisk. De flesta skyddas bra av att man haft vattkoppor som liten. Har man inte haft vattkoppor kan man inte få bältros, men man kan få vattkoppor som vuxen och DET är inte kul. 

• Anonym (USK)

Vill bara förtydliga, jag har stött på bältros flera gånger i mitt arbete men bara en gång bältros i ansiktet.

• Anonym (A)
    Anonym (USK) skrev 2012-12-11 23:06:26 följande:
    Alltså jag har aldrig haft bältros, men för några månader sedan vårdade jag en patient som hade bältros i ansiket.

Mystisk smärta brevid ögat kan vara precis vad som helst och behöver inte vara bältros. Vad får dig att fundera i de banorna? 

Bältros börjar med smärta ja, ganska snabbt kommer utslag som blir röda och vätskar. Det gör ont och man får ofta feber. Med antibiotika och behandling i rätt tid går det över snabbt. En bältros som upptäcks sent gör ont och man kan få kraftiga utslag, men de går över. Vid antibiotikabehandling brukar det vända efter några dagar.

Är man frisk i allmänhet är det obehagligt att ha bältros och det gör ont men behöver inte vara farligt. 

Oroa dig inte i onödan, det är ovanligt att få i vuxen ålder som frisk. De flesta skyddas bra av att man haft vattkoppor som liten. Har man inte haft vattkoppor kan man inte få bältros, men man kan få vattkoppor som vuxen och DET är inte kul. 

Bältros e ett virus, så nej antibiotika hjälper inte, och sen var det ett långt inlägg med saker jag inte bad om. Varför är det så svårt att hålla sig till frågeställningen? Jag frågade efter känslan! Och är det bältros brevid ögat ska behandling sättas in!!!! /Sjuksköterska
  • Anonym (Du=idiot)
    Anonym (A) skrev 2012-12-11 23:12:51 följande:
    Bältros e ett virus, så nej antibiotika hjälper inte, och sen var det ett långt inlägg med saker jag inte bad om. Varför är det så svårt att hålla sig till frågeställningen? Jag frågade efter känslan! Och är det bältros brevid ögat ska behandling sättas in!!!! /Sjuksköterska

Detta var nog det mest otacksamma jag sett på länge, vilken respons! Och är du nu en ssk'a, så borde du kunna detta och inte sitta här på fl och slänga ut dumma frågor och ännu dummare svar. Skärpning! Geez!
  • Anonym (A)
    Anonym (Du=idiot) skrev 2012-12-12 00:04:32 följande:

Detta var nog det mest otacksamma jag sett på länge, vilken respons! Och är du nu en ssk'a, så borde du kunna detta och inte sitta här på fl och slänga ut dumma frågor och ännu dummare svar. Skärpning! Geez!
    Ha, där kom det, såklart, hade inte förväntat mig nåt annat iof, vi är ju på FL. Vad är ditt problem?

Vad exact var det för dumt med frågan? Att fråga hur andra UPPLEVER saker är väl ändå himla bra? Just fråga efter deras känsla! Kan man göra nåt bättre iof? När man redan vet det andra? Vad är det för dumt med att tala om det? Att jag frågade efter en specifik sak och ändå är nån där och ska va lite duktig. Det var ju INTE DET jag ville veta! Då hade jag ju självklart frågat efter såna saker! Jag tror det besämt är du som är lite "idiotisk" som måste lägga dig i och kommentera så dumt som du gjorde! Så skärp dig själv isället! och lägg dig inte i sånt du inte har med att göra!
    Geez___är det nåt fjortisuttryck?  
  • Ankankamon

Bältros ska man ju inte sitta och fundera på allt för mycket. Det är en helvetisk brännande smärta (inte kanske från början men det tilltar) med utslag, när de dyker upp är det dags att hitta en läkare på studs så man hinner få behandling i tid.

Sen förstår jag inte heller varför en "mystisk" smärta omedelbart fick dig att tänka på bältros?

• Anonym
    Anonym (USK) skrev 2012-12-11 23:06:26 följande:

Men detta stämmer inte. Man ger inte penicilin mot bältros eftersom det är ett virus. Man kan dock få det om man får en infektion i utslagen men det är ovanligt. Att man får bältros är däremot inte ovanligt, majoriteten har haft det när man blir äldre. Smärtan kan sitta i länge.
  • Anonym (A)
    Ankankamon skrev 2012-12-12 21:39:00 följande:
    Bältros ska man ju inte sitta och fundera på allt för mycket. Det är en helvetisk brännande smärta (inte kanske från början men det tilltar) med utslag, när de dyker upp är det dags att hitta en läkare på studs så man hinner få behandling i tid.

Sen förstår jag inte heller varför en "mystisk" smärta omedelbart fick dig att tänka på bältros?
    Av olika anledningar! Smärtan har tilltagit, jag är bortdomnad i området runt smärtan, men inga utslag...än...diskuterat med kollega väl insatt i ämnet...hon såg det absolut som en risk att det var bältros..men inga utslag, ingen behandling.
    Hade smärtan suttit nån annanstans hade jag säkert inte tänkt tanken, nu var det nära ögat... 
  • Anonym (suck)

Med en sån otrevlig attityd lär du inte få många svar.

• Anonym (A)
    Anonym (suck) skrev 2012-12-12 21:54:16 följande:
    Med en sån otrevlig attityd lär du inte få många svar.

Och med det inlägget bidrog du till vad? HÖGST OT!!!!
  • Ankankamon
    Anonym (A) skrev 2012-12-12 21:52:25 följande:
    Av olika anledningar! Smärtan har tilltagit, jag är bortdomnad i området runt smärtan, men inga utslag...än...diskuterat med kollega väl insatt i ämnet...hon såg det absolut som en risk att det var bältros..men inga utslag, ingen behandling.
    Hade smärtan suttit nån annanstans hade jag säkert inte tänkt tanken, nu var det nära ögat... 
    För att förhindra skada på ögat är det ju inom 72 h som gäller med bältros i ansiktet, rent allmänt så borde du ju inte vänta på utslagen eftersom det kan ta flera dagar.
    Bättre att ta Aciklovir ändå kanske? Så masa dig iväg till doktorn imorgon för att kolla om det verkligen är vettigt att avakta. :)
  • Anonym (A)
    Ankankamon skrev 2012-12-12 21:58:47 följande:
    För att förhindra skada på ögat är det ju inom 72 h som gäller med bältros i ansiktet, rent allmänt så borde du ju inte vänta på utslagen eftersom det kan ta flera dagar.
    Bättre att ta Aciklovir ändå kanske? Så masa dig iväg till doktorn imorgon för att kolla om det verkligen är vettigt att avakta. :)

Har en deal, jag kommer ner imorgon om jag inte är bättre
    Börjar frysa nu  
  • Lekakula

Jag fick intensiv och pulserande smärta bakom ögat. Själva ögat var opåverkat och jag såg helt normalt, men det var tydlig avgränsad smärta i ögonvrån och upp mot ögonbrynet. Jag sökte akut vård då smärtan var outhärdlig. Jag fick citadon och gapabentin mot smärtan. Men åkte hem utan diagnos. Det tog ytterligare tre dagar innan blåsorna kom och jag fick veta vad det var för fel.

Jag hade blåsor på ögonlocket och upp mot härfästet, senare även i håret. Randen av blåsor följde nervtråd upp över huvudet.

Varje vecka genomgår jag en synundersökning då hornhinnan är lätt skadad och jag har en infektion. Synen är nedsatt men på förbättringsvägen.

Hittills har jag haft ont i tre veckor.

Herpes zoster behandlades med tabletter under en vecka, sedan har jag fått flera sorters krämer och droppar.

Jag smittade min son som är 5 månader med vattkoppor, och han ser ut som en prickigkorv.

• anna T h

Man får visst antibiotika mot bältros !! För mig börjar smärtan stickande/kliande på samma gång. Sen diffus värk som när man blir feberöm i huden ungefär fast lite djupare, jag blir känslig för beröring från midjan till ena foten . (Jag får på ena skinkan.) lymfkörtlarna svullnar, ibland får jag feber. O så blir jag väldigt trött. Hoppas att det inte var bältros du hade i ansiktet för det har jag förstått kan vara riktigt besvärligt,särskilt om det är vid ögat!

• Anonym (Rio)

Jag har haft bältros två gånger. Ena gången kom rosen på en annan del av kroppen än smärtan (rosen på ryggen, smärtan under armen). Andra gången fick jag i underlivet och då satt smärtan och utslagen på samma ställe.

Smärtan kändes som ett skavsår/öppet sår, inte som domningar för mig.

Om du är ssk så föreslår jag att du pratar med någon av dina kollegor på jobbet. Det kan väl inte vara seriöst att du frågar på FL när du har tillgång till expertis inom vården.

• NiklasNutrition

bältros.nu kan man skriva om sina erfarenheter om bältros! Gör det gärna, så kan alla andra få en bild om hur det är att ha bältros :) Då trycker på "klicka här" under "Din erfarenhet". 

• sjukdomar 15

Om du misstänker att du fått Bältros i ansiktet ska du omg. Kontakta vårdcentralen. du måste få Valiciclovier utskrivet skall tas inom 72 timmar efter 
    rodnad sveda. 2 tbl 3ggr dagligen lämpligen 8.00 14.00 20.00.
    För att ge effekt..Jag har nu haft böltros juli-aug )sept och från 20/1-18
    Köp kylskum på apoteket samt Aleovera för att lindra svedan.
    Jag fick dessutom kraftig högersidig förlamning i ansiktet .-svullet öga. Hängande ögonlock. Bältros kan ge blindhet. Kontakta omgående ögonmottagningen för akuttid på ditt sjukhus.
    Jag hade även pga fruktansvärda ansiktssmärtor upp mot örat. Kontakt med Örinmläkare med besök där. Jag tog ipren morgon och kväll samt alvedon dessemelan. Med 4 timmars intervall. Var försiktig med Ipren kan orsaka Stroke i högre doser.. Mvh Tandhygienist Marie-Anne r. i sundsvall

Svar på tråden Ni som haft bältros i ansiktet