Anonym (USK) skrev 2012-12-11 23:06:26 följande:
Alltså jag har aldrig haft bältros, men för några månader sedan vårdade jag en patient som hade bältros i ansiket.
Mystisk smärta brevid ögat kan vara precis vad som helst och behöver inte vara bältros. Vad får dig att fundera i de banorna?
Bältros börjar med smärta ja, ganska snabbt kommer utslag som blir röda och vätskar. Det gör ont och man får ofta feber. Med antibiotika och behandling i rätt tid går det över snabbt. En bältros som upptäcks sent gör ont och man kan få kraftiga utslag, men de går över. Vid antibiotikabehandling brukar det vända efter några dagar.
Är man frisk i allmänhet är det obehagligt att ha bältros och det gör ont men behöver inte vara farligt.
Oroa dig inte i onödan, det är ovanligt att få i vuxen ålder som frisk. De flesta skyddas bra av att man haft vattkoppor som liten. Har man inte haft vattkoppor kan man inte få bältros, men man kan få vattkoppor som vuxen och DET är inte kul.
Bältros e ett virus, så nej antibiotika hjälper inte, och sen var det ett långt inlägg med saker jag inte bad om. Varför är det så svårt att hålla sig till frågeställningen? Jag frågade efter känslan! Och är det bältros brevid ögat ska behandling sättas in!!!! /Sjuksköterska