• limerick

Pergotime gav ingen effekt, nu nästa steg.

Vi har försökt att få barn ett år cirka.

Det har konstaterats att jag har ytterst oregelbunden mens och att jag har PCO.
    Oklart om det är PCOS, vår läkare kallar allt PCO tydligen men han har samtidigt sagt att det finns mild PCO och svårare PCO och att jag ligger någonstans mittemellan på den skalan.

Vi har provat en kur med Pergotime.
    Detta gav inget resultat alls tydligen.
    Vi ska nu prova en dubbelkur pergotime men läkaren sa att han tyvärr inte trodde att det skulle räcka heller eftersom att enkelkuren verkligen var lönlös.

Fråga: Kan man dra några slutsatser av att enkelkuren med pergotime verkligen inte gav ngt alls?
    Det hade känts bättre förstås om det hade varit på gång eller nära, då hade man ju haft hopp inför stundande dubbelkur.
    Ni som gjort pergotime, har ni fått några mätresultat på hur mycket effekt det givit?
    VI har inte fått några siffror alls, nämligen.

Som sagt, läkaren tror inte på dubbelkuren Pergotime men vi ska ändå försöka.
    Sedan så är nästa steg något som han kallade "lågdos-stimulering"
    Detta var ngt man själv gjorde med hjälp av sprutor hemma varje dag ett antal dagar.
    Efter lite googlande så hittar jag inte mkt alls på lågdos-stimulering men jag antar att han menar hormonsprutor såsom Gonal-F eller Puregon då det verkar stämma in på hans beskrivning.

Läkaren sa att "alla svarar på denna behandling".
    Hur kan han veta det undrar jag?
    Om alla svarar så skulle väl knappt några vara ofrivilligt barnlösa Obestämd

Vad tror ni om chanserna på att lyckas genom hormonsprutor?

Han nämnde att varje kur med hormonsprutor kostar 10.000kr cirka, men det går ju på högkostnadsskyddet så det är ju inget vi behöver betala.
    Men jag antar att man inte får hur många chanser som helst Rynkar på näsan

• Svar på tråden Pergotime gav ingen effekt, nu nästa steg.
  • TessaLove

Hm, låter konstigt det där att läkaren säger att eftersom det var lönlöst med en kur Pergotime så blir det antagligen ungen effekt med dubbelkur.
    Enkel Pergotimekur funkade inte för mig men dubbelkur funkade.
    Tycker att ni får vänta och se om det händer något med dubbelkur innan man säger att det inte ska funka.
    Det är väl många som Pergotime inte funkar på men det måste ju provas först!
    Har ingen erfarenhet av sprutor...

• choklaa

Har pco, hade från januari 2011 till februari 2012 endast två blödningar. Kontaktade min gyn som gav mig först provera i två månader efter tredje proverakuren fick jag pergotime och de tog sig på en enkelkur. Min väninna som också innan mig ätit pergotime och som har pco berättade för mig att hon fick först en enkelkur och de gick inte alls . Fick då dubbelkur och de blev ingen ägglossning på en trippelkur fick hon sen ägglossning och världens sötaste bebis. Så det är inte kört tänk positivt bara. Folsyra ska tydligen även hjälpa på traven. Och de ska man ändå äta om man vill bli gravid

• limerick
    TessaLove skrev 2012-12-12 00:05:26 följande:
    Hm, låter konstigt det där att läkaren säger att eftersom det var lönlöst med en kur Pergotime så blir det antagligen ungen effekt med dubbelkur.
    Enkel Pergotimekur funkade inte för mig men dubbelkur funkade.
    Tycker att ni får vänta och se om det händer något med dubbelkur innan man säger att det inte ska funka.
    Det är väl många som Pergotime inte funkar på men det måste ju provas först!
    Har ingen erfarenhet av sprutor...
    Tack för ditt svar!

Verkligen intressant att din första enkelkuren inte gav resultat medan dubbelkuren gjorde det.
    Man hoppas ju förstås på det samma för mig Skrattande

Fråga: Kommer du igåh vad läkaren kom med för utlåtande efter din första enkelkur som alltså misslyckades, fick du några referensvärden, sa han/hon ngt i stil med att "du räckte inte ända fram".
    Som sagt, för min del så var det ju inte ens nära lät det som.
  • limerick
    choklaa skrev 2012-12-12 04:58:04 följande:
    Har pco, hade från januari 2011 till februari 2012 endast två blödningar. Kontaktade min gyn som gav mig först provera i två månader efter tredje proverakuren fick jag pergotime och de tog sig på en enkelkur. Min väninna som också innan mig ätit pergotime och som har pco berättade för mig att hon fick först en enkelkur och de gick inte alls . Fick då dubbelkur och de blev ingen ägglossning på en trippelkur fick hon sen ägglossning och världens sötaste bebis. Så det är inte kört tänk positivt bara. Folsyra ska tydligen även hjälpa på traven. Och de ska man ändå äta om man vill bli gravid
    Intressant. Vet du ngt om hur nära din vännina var på de två första kurerna som inte hjälpte?

Fråga: Vet du hur det kommer sig att du fick köra 2st rundor provera innan pergotime började?

• TessaLove

Läkaren sa inte så mycket om det. Jag frågade inte heller. Han konstaterade bara att jag behövde starkare dos.
    Denna gången med Pergotime började jag med dubbelkur direkt, det funkade ju första gången. Funkade denna gången också.
    En sak till är att din läkare sa att du ligger i mellanskiktet på pco skalan. Detta har jag heller aldrig hört. För min del har det verkat som att man har pco eller pcos. Jag har ingen "egen" ägglossning så jag har pcos. Det brukar ju ändå anses som en mild diagnos och lätt att behandla. (Många har ju dock svårt ändå)

Svar på tråden Pergotime gav ingen effekt, nu nästa steg.