• MachuPicchu

Foglossning efter förlossningen

Hej! Min dotter föddes för 4 veckor sedan och jag fick i slutet av graviditeten problem med foglossning. Detta kvarstod efter förlossningen. Första veckan var det rätt mycket, men efter det blev det bättre, och läget har varit ungefär konstant sedan dess. Jag känner för det mesta fortfarande av det när jag vänder mig i sängen, men det gör inte direkt ont. Känner även av det när jag går och om jag har gått länge, t.ex. varit nere på stan och shoppat, så gör det rätt så ont på kvällen.

Någon som haft liknande problem och som det försvunnit för relativt snabbt? Jag vet att det kan ta år, att vissa har känningar av det resten av livet, men finns det några som det tagit kanske ett par månader för innan det försvunnit? 

• Svar på tråden Foglossning efter förlossningen
  • Sannaslim

Jag hade foglossning fram typ ont i blygdbenet och kunde knappt sära på benen tex stiga ut och in i bil nästan omöjligt. Efter fl hade jag nästan lika ont som innan i 2mån sen började det lugna ner sig och nu 11mån senare kan jag känna att det ilar till ibland om jag gör nån konstig rörelse. Går på pilates och där sträcker man sig lite konstigt ibland. Men annars har det gått över helt, hoppas dock att jag inte får det nästa graviditet. Har dock hört att det ofta blir värre

• älskarlivet81
    Sannaslim skrev 2012-12-12 00:58:48 följande:
    Jag hade foglossning fram typ ont i blygdbenet och kunde knappt sära på benen tex stiga ut och in i bil nästan omöjligt. Efter fl hade jag nästan lika ont som innan i 2mån sen började det lugna ner sig och nu 11mån senare kan jag känna att det ilar till ibland om jag gör nån konstig rörelse. Går på pilates och där sträcker man sig lite konstigt ibland. Men annars har det gått över helt, hoppas dock att jag inte får det nästa graviditet. Har dock hört att det ofta blir värre
    Jag hoppades också att det inte skulle bli värre andra graviditeten, tyvärr är det sju resor värre..
    Jag är sjukskriven sen vecka 16, först på halvtid och sen vecka 21 på 75%. Är nu i vecka 27 och det blir bara värre och värre..

Jag har läst att det är normalt att det sitter i upp till 3 månader efter förlossningen. Har man problem längre ska man uppsöka sjukgymnast. 
  • BELLAm2

Hej!
    Har fött 4 barn och har alla gånger varit beroende av tens och kryckor. Men bara efter sista satt smärtan i efteråt. Jag kunde tex inte lyfta upp bromsen på vagnen med foten. Fanns _ingen_ kraft. Inte heller kunde jag, du vet, hålla upp en dörr med hjälp av benet för att komma igenom.. Det har gått över helt nu (barnet är 4mån) och har varit bra sedan ungefär 2 mån tillbaka.

• MachuPicchu
    BELLAm2 skrev 2012-12-12 08:23:45 följande:
    Hej!
    Har fött 4 barn och har alla gånger varit beroende av tens och kryckor. Men bara efter sista satt smärtan i efteråt. Jag kunde tex inte lyfta upp bromsen på vagnen med foten. Fanns _ingen_ kraft. Inte heller kunde jag, du vet, hålla upp en dörr med hjälp av benet för att komma igenom.. Det har gått över helt nu (barnet är 4mån) och har varit bra sedan ungefär 2 mån tillbaka.
    Usch det låter jobbigt! Skönt för dig att det gått över. Och det gör mig lite glad att höra att det kan finnas något hopp då! Det är bara i blygdbenet jag känner av det och det är inte direkt någon större smärta men jag vågar ändå inte utmana ödet och träna eller ta promenader så att jag känner av det mer. Är rädd att det blir värre. Så får hoppas på att mitt också försvinner snart då :)
  • spökplumpen

Jag har haft foglossning vid varje graviditet. Med yngsta var det första tecknet på att jag var gravid, fick ligga en hel dag i soffan med värmekudde. Under graviditeterna har jag haft mest problem med fogarna bak, men efter barnen har jag problem med fogarna fram. Min yngsta är 21 månader och fogarna spökar än, värst är det vid äl och fram till mensen är över dvs de triggas av hormonerna. Jag kan inte stå still i samma ställning länge, gör jag det så knakar fogarna så att alla kan höra och det gör naturligtvis ont. Men jag känner inte att det hindrar mig på något sätt i vardagen, utan det är det där med att stå stilla som är det största problemet.

• spökplumpen

Jag har inte haft tid att träna mer än barnvagnspromenader och med gåband samt stepbräda hemma, men det är inga bekymmer. Tycker att springa på bandet samt stepbrädan borde ge lite ont, men det går som sagt bra. Det är när jag är still som det låser sig, inte när jag rör på mig.

Svar på tråden Foglossning efter förlossningen