• Anonym (orolig)

Nyfödd med svullen tunga

Min nyfödda sons tunga är lite svullen och han stänger aldrig munnen, utan tungan sticker alltid ut lite. Har inga problem med att amma honom men är så orolig att något är fel. Har försökt googla men det kommer bara upp en massa sällsynta sjukdomar. Någon som har varit med om detta eller vet vad som kan orsaka detta?

• Svar på tråden Nyfödd med svullen tunga
  • Inkot

Kan inte det vara farligt? typ kvävningsrisk? Ring 1177 kan ju också bara vara något som han gillar att göra :) men ring ändå tycker jag!

• Anonym (orolig)

Vi har frågat på bvc men ingen verkar veta :/ Säger bara att vi ska hålla koll på den, eftersom han verkar frisk i övrigt. Men som förälder vill man gärna veta varför han har det?

• Anonym

Har det alltid varit så?

Kolla in de andra tecknen på downs syndrom och se om han har fler. På en del barn syns det knappt vid födseln och kan missas. Att tungan, ofta eller nästan alltid, hänger utanför munnen är ett av dem.

Har det kommit nu?

Vid en allergisk reaktion så kan tungan svullna och då det ju bli svårt med andningen.  Ring 1177.

• Inkot

Vill inte göra dig orolig men om jag var du skulle jag prata med BVC igen, så en läkare får genomgå tester och se så det inte är down syndrom eller något liknande. Men jag oroar mig för allt, men jag skulle gjort det.

• Anonym (Bws)

Sök på BWS på Socialstyrelsens hemsida förutom andra sök motor

• Anonym (orolig)

Det har varit så sen han föddes, har googlat på både downs och bws men tycker inte han har några andra symtom än tungan. Har tid hos bvc imorgon så får be dom om tid till läkaren och hoppas alla kan hålla tummarna att han är frisk

Svar på tråden Nyfödd med svullen tunga