• DenNamnbitne

    Sagan om ringennamn? Vad tycker ni om namnen och fenomenet?

    Frodo            22    3    M
    Aragorn        48    4    M
    Boromir          1          M
    Meriadoc        3          M
    Merry               1          M
    Samwise         3        M
    Gandalf         28    7    M
    Gimli             17    1    M
    Legolas        53    7    M
    Peregrin         4    1    M
    Bilbo             56     13    M
    Arwen           198     68    K
    Elrond            7    1    M
    Galadriel      42    2    K
    Éomer          7    1    M    
    Éowyn         70     12    K
    Faramir         6    1    M
    Théoden         7    3    M
    Sauron         4    2    M
    Arathorn     1        M

    Detta är en förteckning över hur populära Sagan om ringennamnen är i Sverige. Den vänstra kolumnen är totalt hur många som bär namnet och den mellersta de som har namnet som tilltalsnamn. Då till frågorna:

    Vilket tycker ni är finast? Fulast?
    Skulle något kunna användas på riktigt (tex på era framtida barn)?

    Och sen en liten tanke: Jag har hört diskussioner om att detta skulle vara ett så stort fenomen; att "alla" skulle döpa sina barn till Aragorn och Gimli efter Härskarringentrilogin var ett faktum. Men ni ser hur få det verkligen var. Varför blev det ändå sådana diskussioner?

  • Svar på tråden Sagan om ringennamn? Vad tycker ni om namnen och fenomenet?
  • Ramborg

    Jag är förvånad över hur många det är. Otroligt löjligt att döpa barn till dessa namn. Om man är ett fan kan man döpa sin hund eller katt till ett sånt namn men ett barn?

    Det finns folk till allt tydligen.


    42.
  • stickkontakt

    Tycker fenomenet är idiotiskt även om många av namnen är riktigt vackra. Speciellt synd är det om de stackars barnen som heter Sauron. Hur tänkte föräldrarna där?

  • Natulcien
    stickkontakt skrev 2012-12-12 07:14:26 följande:
    Tycker fenomenet är idiotiskt även om många av namnen är riktigt vackra. Speciellt synd är det om de stackars barnen som heter Sauron. Hur tänkte föräldrarna där?
    Jamen, precis. "Åh, vi vill ha ett "Sagan-om-ringen-namn" och vi tar det namnet som den elakaste av de alla hade..."
    Stackars barn...

    TS. Jag tycker att det är en tossig trend.
    Namnen är fina, som sagonamn, men helt tokiga som namn på barn (som sedan blir vuxna).

    Legolas...det är ju en häst, inget personnamn. Det är tveklöst värst av dem alla.

    Det enda som skulle kunna fungera är väl Eowyn. Det låter i och för sig som en krystad omskrivning av Yvonne, men är ändå ganska fint. Alla de andra åker raka vägen ner i soptunnan.
  • DenNamnbitne
    stickkontakt skrev 2012-12-12 07:14:26 följande:
    Tycker fenomenet är idiotiskt även om många av namnen är riktigt vackra. Speciellt synd är det om de stackars barnen som heter Sauron. Hur tänkte föräldrarna där?
    I och för sig skulle jag tro att dessa barn är vuxna män som tagit sig namnet av egen fri vilja.
  • CMM

    Störtlöjligt. Precis som när folk döper tjejer till Elliot för att "någon i någon TV-serie heter så".


    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Jenny82

    Min äldsta dotter heter Arwen (tilltalsnamn) eftersom hennes pappa är ett stort sagan om ringen fan

  • yellow88

    Min sambo vill att om vi får en dotter någon gång ska hon heta Arwen. Han tycker namnet är jättefint, men han är verkligen inget Sagon om ringen-fan.. Jag "tvingade" honom att se alla tre filmerna för några år sedan, och han tyckte mest de var sega och långtråkiga men fastnade för namnet.


    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥
  • Minion

    Jag tycker att det är fint med keltiska namn (har själv en son med keltiskt namn), men att döpa ett barn efter en bok/filmkaraktär är ju bara löjligt.


    Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
Svar på tråden Sagan om ringennamn? Vad tycker ni om namnen och fenomenet?