• Alvah

Trotsig dotter som vägrar klä på sig, hur göra?

Min dotter är 2 år och hur jobbig som helst just nu, hämtningen på dagis är värst.
    Hon vägrar följa med och bara jag kommer nära henne skriker hon.. till slut fick jag tvinga på henne overallen, hon skrek, drog mig i håret, slogs och till slut kräktes hon så mycke som hon skrek. Ska jag verkligen tvinga på henne kläderna sådär? kan ju inte bara vänta ut henne heller, vi har hemma 1,5 tim senare än vanligt. Sitter här och mår jättedåligt och vågar knappt hämta henne idag :( alla tittar på mig och jag vet inte hur jag ska hantera henne.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Trotsig dotter som vägrar klä på sig, hur göra?
  • Rocket Mania

1. Måste hon klä på sig? Låt henne gå i innekläderna. "Då får du gå utan overall, säg till om du fryser" och sedan om/när barnet fryser inget "vad var det jag sa" utan bara "varsågod, behöver du hjälp?".

2. Personalen hjälper dig genom fasen och ser till att flickan är påklädd när du kommer 

• Alvah

Hon får klä på sig själv, men det är när hon inte vill som det blir problem..
    igår fick jag på henne overallen, skorna och det andra fick ja inte på...

Personalen säger att jag måste vara bestämd och göra det själv.. men är extremt jobbigt när hon gör sådär och alla tittar :(

• Rocket Mania
    Alvah skrev 2012-12-12 09:15:12 följande:
    Hon får klä på sig själv, men det är när hon inte vill som det blir problem..
    igår fick jag på henne overallen, skorna och det andra fick ja inte på...

Personalen säger att jag måste vara bestämd och göra det själv.. men är extremt jobbigt när hon gör sådär och alla tittar :(

Du känns väldigt ung? Personalen är inte din mamma, du är ditt barns mamma. Jag är över 35 men skulle fortfarande be personalen om hjälp om min unge hamnat i en så hysterisk fas.

Barnet känner med all säkerhet din osäkerhet, det har personalen rätt i, men tills du kommit på hur du ska göra (för det är absolut inte bara att bestämma) kunde man tycka att de kunde hjälpa dig. Det lär väl kanske gälla ett par veckor fram till jul och sedan kanske det är löst.

En annan väg är att prata om det när ni är på gott humör, berömma henne när allt gått bra osv 
  • Oförglömlig

När min son inte vill klä sig brukar jag lägga overallen på golvet sätta mig ner på bänken å säga att han ska ta på sig annars får jag gå hem själv å det vill jag inte. Om Hon drar dig i håret så säg aj det gör ont mamma blir ledsen när du gör så. Min son sa alltid att jag inte alls fick ont. Fick då tips om att dra han i håret när han drog mig i håret men nää tack vad lär det Lixom?!? Ta det bara lugnt andas ut en extra gång å va bestämd att ni nu ska hem å ha det mysigt.

• daimstrut

Vår dotter hade en sån fas i samma ålder, var skitjobbigt när alla tittade och det tog evigheter att få med ungen hem. Har väl inga andra tips än att det brukar funka bättre med jacka än overall men det beror ju på om ni ska åka bil eller cykla/gå. Ville bara peppa dig och säga att det går över även om ytterkläder fortfarande inte är så poppis här (snart 4 nu). Jag klädde på med våld många ggr när hon var två men förra vintern när hon var 3 klarade jag inte det, så då gick hon ofta utan ytterkläder.

• DexX

Min dotter är också en klädvägrare just nu också 2 år! Flera föräldrar på dagis hinner komma och gå med deras barn och jag sitter där medans dottern springer Runt k kapprummet! Har tyvärr inga knep eller tips bara att du är inte ensam!!

• Arima

Dels så tycker jag inte att det är för mycket begärt att personal att de hjälper dig att förbereda din dotter på att hon snart ska gå hem. Det gör vi på min förskola om det ibland är svårt för barn att avbryta leken när föräldern kommer.
    Vi har då bett föräldern ringa ca 10 min innan de kommer så förbereder vi barnet genom att hjälpa barnet att börja avsluta det dom håller på med.

Sen kan det bero på hur du som förälder pratar med ditt barn, vilka ord/meningar du använder. Ett otal gånger har jag hört föräldrar säg till sitt barn."Ska vi gå hem? Dvs barnet får välja att stanna kvar och leka. Men det var inte det föräldern menade. Allför ofta hör jag föräldrar ställa frågor till sitt barn som egentligen inte är frågor utan en uppmaning. Barnet tolkar då detta som en fråga och det blir då en konflikt.  

Bekräfta ditt barns ilska och försök ha ögonkontakt med ditt barn och se allvarlig ut, allvarlig röst men skrik inte. Små barn läser av ansiktsuttryck lika mycket som orden.   "Ja, jag hör att du är arg och du får vara arg,men vi ska gå hem nu. Det är kallt och snö ute och du kan inte gå utan overall och skor. (I värsta fall, ställ barnet utan skor i snön i 5 sek, så får barnet känna själv att det är kallt ute). Ja, nu kände du att det är kallt ute och du ska ha overall, mössa, skor på dig. Det är mycket skönare.  Förstärk goda beteenden. "Jag tycker det är tråkigt att du skriker, jag tycker inte det är roligt, det är mycket trevligare när du och jag pratar med varandra och gör bra saker. Men vill du skrika så gör det. Jag väntar tills du skrikigt klart och du vet nu att det är kallt ute. Vänta in barnet. Om barnet vill springa runt, gömma sig mm så skulle jag hålla i barnet och säga lugnt. "Jag håller i dig så att du inte gör dig själv eller någon annan illa. Jag släpper dig när du slutar skrika. Barnet skriker och ålar sig. Det är ingen ide att prata med barn som är uppe i affekt. Låt barnet skrika en stund och det kan ta 5-10 min.. När du hör att barnet börja lugna ner sig. Fråga lugnt. Vill du fortsätta skrika eller ska du sluta så släpper jag ner dig på golvet?  Oftast brukar barnet lugna ner sig och inte vilja fortsätta skrika (inte lika roligt att skrika om man får det...). 

"Nu ska du klä på dig. Du vet ju att det är kallt ute. Du fick ju känna på snön hur kallt det var ute. Vilken tur att du har en sån fin och bra overall och fina skor.  Vill du ha hjälp eller ska du försöka göra lite själv. Stoppa i benet i overallen. Jag vet att du kan göra många bra saker..Titta du kunde stoppa in benet.. Du kan, vad bra. osv.. Titta vad trevligt och mysigt det är nu. .. Barnet ska gå från förskolan med en känsla av att jag blev arg men det gjorde ingenting, och jag fick vara arg och sen kunde jag göra bra saker.

Ett annat tips är att läsa Bengt Grandelius bok "Att sätta gränser".. tänkvärd..

Länk:    http://www.bengtgrandelius.se/      

Svar på tråden Trotsig dotter som vägrar klä på sig, hur göra?