• Rutan78

Hur värmer man vatten till välling och gröt ?

Min barn ska nu börja få lite gröt (och senare välling), På gröt-förpackningen står det att man ska värma vatten till 60 grader. Hur sjutton ska jag veta när det är 60 grader ? Jag funderar på att köpa en vattenkokare med temperatur-inställning  men  frågan är om man kan ta vatten från kranen, hälla i vattenkokaren och ställa in 60 grader eller om vattnet måste vara kokat först (för att ta bort bakterier etc) ?  

• Svar på tråden Hur värmer man vatten till välling och gröt ?
  • Trazzel

Något kokat vatten har aldrig förekommit i något hörn av min släkt/umgängeskrets till varken ersättning/välling/gröt. Vi har så bra vatten i kranen. In i micron och värm, blanda med gröten, smaka och se om det är lagom varmt. Till slut vet man exakt hur många sekunder det ska vara inne för att få rätt temp till gröten.

• Bisquit

Brukar värma i vattenkokaren. fast bara till ättempratur. Fungerat hur bra som helst...

• Ejin

värm bara till ät temp.. det händer inte något magiskt vid 60 grader som gör att man måste få exakt den tempen... Både gröt o välling blir perfekt i andra temperaturer också....

Koka vattnet behöver man inte göra alls och speciellt inte till en bebis som är så stor att du ska börja med gröt...  

• Frontline

Har du kommunalt vatten och en mikro så lär du dig att värma på till lagom temperatur snart...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Rutan78

Stor tack för era snabba svar Glad

Jag har fått för mig att vattnet måste koka men det kanske gäller ersättning och inte gröt/välling ? Mitt barn är strax över 4 månader och jag helammar. Ska börja med smakisar och lite gröt. 

Har även läst att man inte ska värma i micron, men det kanske är gamla rön ? Micron är ju faktiskt smidig, så det kör vi nog på. 

• Frontline
    Rutan78 skrev 2012-12-12 10:34:32 följande:
    Stor tack för era snabba svar Glad

Jag har fått för mig att vattnet måste koka men det kanske gäller ersättning och inte gröt/välling ? Mitt barn är strax över 4 månader och jag helammar. Ska börja med smakisar och lite gröt. 

Har även läst att man inte ska värma i micron, men det kanske är gamla rön ? Micron är ju faktiskt smidig, så det kör vi nog på. 
    Vi har alltid värmt i mikron till våra 3 barn även då ersättning.

Det är väl mest att företagen som gör ersättningen vill att man ska koka vattnet och sen blanda i pulvret ifall det finns bakterier i deras produkter.
    Har du eget vatten från en brunn ska man nog koka det först..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • La Lola
    Frontline skrev 2012-12-12 10:38:43 följande:
    Vi har alltid värmt i mikron till våra 3 barn även då ersättning.

Det är väl mest att företagen som gör ersättningen vill att man ska koka vattnet och sen blanda i pulvret ifall det finns bakterier i deras produkter.
    Har du eget vatten från en brunn ska man nog koka det först..
    Precis.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Gryntroll

Ang att inte micra så tänker diu nog på bröstmjölk. Den ska helst inte micras eftersom den är känsligare än ex ersättning.

• Rutan78

Vi bor lägenhet och har alltså kommunalt vatten, så då struntar vi i kokningen. Men tack för påminnelsen att man behöver koka om man har egen brunn, för vi är ofta i sommarhuset på våren och det har egen brunn så då måste vi koka vattnet Glad

Svar på tråden Hur värmer man vatten till välling och gröt ?