• Anonym (Arg)

Skriva på skilsmässan innan bodelningen ?

Jag har begärt skilsmässa.  Min nuvarnade man är jättearg, ledsen och tänker göra allt så jävligt som möjligt för mig vid separationen.  Inte alls medgörlig eller intresserad av att vi ska komma överens själva.

Han är jätteivrig att vi ska skriva på skilsmässopappren och få detta avklarat så fort som möjligt.
    Men jag är osäker om jag vill skriva på så himla fort.

VI har inte varit till banken ännu och sett om han kan lösa ut mig på huset.
    Ingen bodelning är gjord, men där hoppas vi att kunna lösa det själva. Jag låter dom flesta sakerna vara kvar i huset och plockar lite bara.

Men..  sen har han tillsammans med sin pappa en enskild firma och jag tror det är där skon klämmer..
    det är därför han har så bråttom med att jag ska skriva på för att jag inte ska komma åt firman när skilsmässan gått igenom.
    Eller hur funkar det med enskild firma..   Han jobbar alltså inte åt den firman och den drar inte in några pengar ,men det finns rätt mycket av värde i bolaget.

Så.. gör jag något dumt om jag skriver på skilsmässopappren innan allt är klart?

• Svar på tråden Skriva på skilsmässan innan bodelningen ?
  • Anonym

Skilmässan har du ju initierat själv så jag förstår inte varför du tvekar om att skriva på skilsmässopapprena. Bodelningen är en annan sak som kommer sedan. Skriv på du.
    Vad är det för firma din man eller hans far har? Enskild firma säger du, men är det då han eller hans far som har den? Är det möjligen ett kommanditbolag? Isf, vem är komplementar och vem kommanditdelägare?

• N3NN3

Verkar lite sugen på att suga mannen på pengar. Om du vill skiljas så varför skriver du inte bara på pappern?

• Anonym

Förstår inte först vill du skiljas men inte skriva under papperna? Hur tänker du nu? Varför vänta när du redan sagt du vill skiljas? Bolaget är han det var ju enskild firma och inget du får del av

• Anonym (Arg)

Nä bara grejen är den att han tänker göra det så jävligt som möjligt för mig, inkl. vårdnaden av barnen, deras skolgång mm mm.. han tycker att eftersom jag har ställt till det så ska jag gå som förlorare ur detta.

Och iomd så tänkte väl jag lite girigt att om han ska vara på det viset så ska jag ta mig fasiken ha det jag har rätt till iaf.  Även om det inkluderar deras bolag..

• Anonym
    Anonym (Arg) skrev 2012-12-12 14:33:42 följande:
    Nä bara grejen är den att han tänker göra det så jävligt som möjligt för mig, inkl. vårdnaden av barnen, deras skolgång mm mm.. han tycker att eftersom jag har ställt till det så ska jag gå som förlorare ur detta. Och iomd så tänkte väl jag lite girigt att om han ska vara på det viset så ska jag ta mig fasiken ha det jag har rätt till iaf.  Även om det inkluderar deras bolag..  

Ett bolag som är enskild går inte in i er delning! Sen verkar det mer vara du som är den hämndlysten och som försvårar samarbetet mellan er vilket ja han i förlängningen kan vinna på för du spelar han rätt i händerna
  • Anonym (***)

I och med att ni är gifta och som jag tolkar det inte har något äktenskapsförord så har du giftorätt.

1. Skriv under på skilsmässan snarast. Det är den dag som gäller för alla tillgångar/skulder som finns.
    2. Ta kontakt med en jurist för att hantera bodelningen. Detta är steg 2 och har inget direkt samband med när du skriver under. En enskild firma ingår i bodelningen pga att ni varit gifta.
    Gå inte på knepet att firmans tillgängar vid bokslutet var säg 300000kr så han ska lösa ut dig med 150000kr
    I samband med bokslut görs avskrivningar så många inventarier kan hamna på värde 0kr i bokslutet.
    I samband med en skilsmässa görs en företagsvärdering, tex en bil inbringar ett värde trots att den är avskriven till restvärde 0kr.
    3. Ta kontakt med familjerätten och förklara läget. Att ni ska skiljas, han har sagt att han tänker jävlas med barnen att du redan nu vill påbörja samarbetssamtal för att sköta allt snyggt för barnens bästa. Helst komma fram till ett skriftligt avtal.

Och - finns ingen anledning att du ska släppa vad du har rätt till bara för att du begär skilsmässa. Du har säkert bidragit med annant tex tid genom åren.

• Anonym

Herregud så mycket felaktiga svar. Naturligtvis ingår hans del av den enskilda firman i bodelningen om den inte gjort till enskild egendom genom äktenskapsförord. Sen ska bodelningen utgå från hur förhållandena såg ut den dagen er ansökan om äktenskapsskillnad kom in till tingsrätten så skriv på du så har du det gjort. Däremot skulle jag se till att komma igång med bodelningen så snart som möjligt. Det bästa hade varit om den redan var klar.

• niky40

Ovanstående gäller så klart om han äger bolaget. Det ska då värderas och hälften av hans andel tillfaller TS.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 14:56:49 följande:

Ett bolag som är enskild går inte in i er delning! Sen verkar det mer vara du som är den hämndlysten och som försvårar samarbetet mellan er vilket ja han i förlängningen kan vinna på för du spelar han rätt i händerna
    Wrong answer!

Enskild firma ingår i bodelningen.
  • niky40

Som vanligt blir jag ofrivilligt anonym. Jag skrev #7 och 8.

Svar på tråden Skriva på skilsmässan innan bodelningen ?