• lisafisaa

Otrivin nässpray

Är mega förkyld med 3 veckor kvar till födsel.
    Det är total stopp i näsan och jag vet inte vad jag ska göra. Några säger att man inte får använda sig av nässpray när man är gravid, andra säger att det kan man visst det.
    Har köpt saltvattenlösning och det var ett stort skämt. Blev nästan värre av att använda det.

Jag bor i Danmark och idag när jag var inne på apoteket och frågade om otrivin nässpray så fick kassören de största ögon och sa " DET FÅR DU INTE ANVÄNDA NÄR DU ÄR GRAVID"....
    Jag köpte nu i alla fall otrivin för barn.

Vad har ni för erfarenheter? Vad kan hända med mitt barn om jag använder denna otrivin nässspray under normala former :)

Tack för svar :)

/ Lisafisaa 

• Svar på tråden Otrivin nässpray
  • Philippa

Varför ska man inte använda nässpray som gravid?? Det gjorde jag, utan problem....

• lisafisaa
    Philippa skrev 2012-12-12 15:22:04 följande:
    Varför ska man inte använda nässpray som gravid?? Det gjorde jag, utan problem....
    Ja, eller hur? Varför är det då så många som säger nej nej?
    Är det en dansk grej? Jag menar, vad kan gå fel med barnet?
    Du använde det då? 
  • deecember

Jag har då använt Otrivin hela graviditeten. (Fick ett OK av läkaren att använda det längre tid än rek. då jag enbart använder sprayen nån gång till natten)

I bipacksedeln står det inget om risker för gravida. Däremot är det ju som vanligt att man inte ska använda nässprayen regelbundet mer än 10-14 dagar, för att slippa riskera sköra slemhinnor eller svårigheter att vara utan nässprayen sen.. (Då får man nån kortisonspray istället)

• Philippa
    lisafisaa skrev 2012-12-12 15:23:55 följande:
    Ja, eller hur? Varför är det då så många som säger nej nej?
    Är det en dansk grej? Jag menar, vad kan gå fel med barnet?
    Du använde det då? 

Ja, det gjorde jag, men jag hade den för vuxna....
  • SandraP81

Det är ok att använda nässpray tillfälligt vid graviditet (dock ej otrivin comp).. läs på vårdguiden eller 1177 så ser du.

• deecember
    deecember skrev 2012-12-12 15:25:01 följande:
    Jag har då använt Otrivin hela graviditeten. (Fick ett OK av läkaren att använda det längre tid än rek. då jag enbart använder sprayen nån gång till natten)

I bipacksedeln står det inget om risker för gravida. Däremot är det ju som vanligt att man inte ska använda nässprayen regelbundet mer än 10-14 dagar, för att slippa riskera sköra slemhinnor eller svårigheter att vara utan nässprayen sen.. (Då får man nån kortisonspray istället)
    Då är det den vanliga Otrivinen jag menar..
    Comp-den för rinnsnuva & nästäppa samt mentholsprayen avråder Otrivin själva ifrån under graviditet & FASS anger att man enbart ska använda dessa på läkares inrådan.

• lisafisaa
    deecember skrev 2012-12-12 15:25:01 följande:

Ja, jag gick in på deras hemsida och där stod det du sa. Så visst är det märkligt att Danskarna är så anti denna nässpray.
    Detta är mitt första barn så man är rädd för allt. Jag stressar upp helt i onödan kanske? Men hans ögon i kassan när jag skulle köpa detta otrivin. Precis som om jag köpte heroin.  
  • niky40

Jag har för mig att man ska undvika comp och menthol annars är det bara att köra. Dock ej mer än 10 dagar i följd.

• lisafisaa
    niky40 skrev 2012-12-12 15:29:22 följande:
    Jag har för mig att man ska undvika comp och menthol annars är det bara att köra. Dock ej mer än 10 dagar i följd.
    Jag har köpt den för barn nu så jag hoppas den är Gokänd :)
  • lisafisaa
    SandraP81 skrev 2012-12-12 15:27:29 följande:
    Det är ok att använda nässpray tillfälligt vid graviditet (dock ej otrivin comp).. läs på vårdguiden eller 1177 så ser du.
    Tack :)
  • deecember
    lisafisaa skrev 2012-12-12 15:28:46 följande:
    Ja, jag gick in på deras hemsida och där stod det du sa. Så visst är det märkligt att Danskarna är så anti denna nässpray.
    Detta är mitt första barn så man är rädd för allt. Jag stressar upp helt i onödan kanske? Men hans ögon i kassan när jag skulle köpa detta otrivin. Precis som om jag köpte heroin.  
    Jadu.. Enligt FASS finns det ingen orsak till att inte använda vanligt Otrivin under graviditeten, och även på Otrivins danska hemsida är det ju OK att använda densamma, så det verkar ju märkligt med hans reaktion..
  • lisafisaa
    deecember skrev 2012-12-12 15:32:55 följande:
    Jadu.. Enligt FASS finns det ingen orsak till att inte använda vanligt Otrivin under graviditeten, och även på Otrivins danska hemsida är det ju OK att använda densamma, så det verkar ju märkligt med hans reaktion..
    Det tycker jag också nämligen.
    tack snälla för att du tog dig tid att svara.

• lina822

Jag använder otrivin vid behov. Är gravid i v.38. Helt ok enligt BM och apoteket.

• lisafisaa
    lina822 skrev 2012-12-12 18:02:12 följande:
    Jag använder otrivin vid behov. Är gravid i v.38. Helt ok enligt BM och apoteket.
    Glädjer mig att höra. Jag tycker det är så märkligt att vissa säger motsatsen. 
    Jag kommer också att använda det vid behov from nu. Varför lida?:)
    Tack Lina 822 :):):) 
Svar på tråden Otrivin nässpray