• Anonym

    Blåsor långt bak på tungan..?!!

    Tittade mig själv i munnen häromdagen och märkte att jag har ca 5-6 blåsor(ser ut som blåsor) längst bak på tungan vid svalget. Vet ej hur länge jag har haft dom där men kommer ihåg att en läkare tittade på dom när jag sökte för en annan sak för några månader sen. Han sa stt det va sökert ingen fara utan förstorade smaklökar. Dom gör inte ont alls och känns inte. Är det någon annan som har såna?

  • Svar på tråden Blåsor långt bak på tungan..?!!
  • Kjellgren

    Längst bak på tungan har vi stora smaklökar, papilla vallate, som ligger i en rad tvärs över tungan. På en del syns de tydligare än på andra men det är helt normalt.

    Det är alltså inte förstorade smaklökar utan stora.  

  • Anonym

    Ååå tack för ditt svar. Dom sitter inte i en rak linje men som en trubbig vinkel. Då är det väl inget att oroa sig för?

  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-12-12 15:30:12 följande:
    Ååå tack för ditt svar. Dom sitter inte i en rak linje men som en trubbig vinkel. Då är det väl inget att oroa sig för?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Vallate_papilla

    Som med allt annat på vår kropp finns det en viss variation men det här är det vanligaste, att de sitter i ett brett V med spetsen bak mot svalget.  
  • Anonym

    Tusen tack för ditt svar! Nu slipper jag tänka mer på det!

  • Kjellgren
    Anonym skrev 2012-12-12 15:57:24 följande:
    Tusen tack för ditt svar! Nu slipper jag tänka mer på det!

    Kanon! Som alla mina internetkonsultationer är det dessutom gratis. 

    Se där sparade du pengar som du kan köpa dig något för med gott samvete (timtaxan är 2700 kr om jag inte missminner mig, känn dig fri att själv avgöra hur mycket du sparat)!
Svar på tråden Blåsor långt bak på tungan..?!!