• Anonym (oont)

Kan man ha ensidig halsfluss + ont i örat eller har jag blivit feldiagnostiserad??

Jag fick influensan i fredags, har blivit bättre men högra sidan av halsen har blivit jättesvullen och gör ont, och högra örat gör jätteont också. Var till vårdcentralen idag, läkaren tittade i halsen och skrev ut penicillin direkt och sa att det var halsfluss. Blev lite förvånad men sa ok, tack och hej då.

Nu undrar jag så här i efterhand om man verkligen kan ha halsfluss bara på ena sidan, och med öronvärk dessutom? Är inte det snarare symptom på halsböld?? Det känns dessutom som om den är "i vägen" där i halsen.. Vill verkligen inte ha halsböld och orkar inte gå till vårdcentralen igen så jag hoppas att det inte är det.. men.. vad ska jag göra? Tror ni jag borde gå dit och få det kollat igen eller ska jag bara fortsätta med antibiotikan och se om den hjälper?

• Svar på tråden Kan man ha ensidig halsfluss + ont i örat eller har jag blivit feldiagnostiserad??
  • Momalicious

Jag har alltid bara haft ont på ena sidan vid halsfluss. Eller åtminstone mest ont. Öron och hals hänger ju ihop så gör det ena ont kan det andra också göra det.

• Anonym (oont)
    Momalicious skrev 2012-12-12 18:12:47 följande:
    Jag har alltid bara haft ont på ena sidan vid halsfluss. Eller åtminstone mest ont. Öron och hals hänger ju ihop så gör det ena ont kan det andra också göra det.
    Det var skönt att höra! Solig Inte för att det är kul med halsfluss, men att behöva skära upp en halsböld och fylla den på var låter betyyyydligt jobbigare. Då hoppas jag att det verkligen bara är halsfluss då Glad Blev lite nojjig eftersom hela besöket tog 3 minuter och han skrev ut antibiotika bara sådär, han tog inget prov eller någonting, blev rädd att han bara ville bli av med mig och sa det första han tänkte!
  • Momalicious

Isch då. Nä verkligen inte, min sambo hade halsböld för ett par månader sen och låg inlagd i två dygn så det var verkligen inget roligt. Men känner du att han inte kollade ordentligt och tycker det känns som en halsböld så gå tillbaka. Min sambo gick med det i en vecka innan han gick till doktorn, han hade en himla tur för han var riktigt illa däran.

• Anonym

Nä, halsfluss är alltid dubbelsidig. Det kan ju vara så att du felaktigen tror att det bara är ena sidan som är påverkad. Känn efter och kolla in i halsen. Om det verkligen bara är ena sidan så är det nåt annat. Sök igen imorgon i så fall.

• soetnoet

Jag har blivit opad som följd av ensidig halsfluss, så jag är rätt säker på att man "kan" ha det.

• Anonym
    soetnoet skrev 2012-12-12 19:11:35 följande:
    Jag har blivit opad som följd av ensidig halsfluss, så jag är rätt säker på att man "kan" ha det.

Vad var det för operation? Tonsillektomi?
  • soetnoet

(Mobilen, kan inte citera)
    Ja, de tog bort båda mandlarna, mest för att det var "lika bra att ta bort allt", men bara ena mandeln var påverkad. När jag var sjuk hade jag ensidig smärta och det strålade upp i örat och ner i nacken. Det sjuka försvann, men mandeln förblev förstorad. Den tog upp halva svalget och kändes när jag åt och drack. Men fan, operationen var tusen gånger värre än den stora mandeln.

• Anonym (oont)

Tänkte uppdatera snabbt, det var halsfluss, hade även fått öroninflammation så jag mår bra nu tack vare antibiotikan :)

• Momalicious

Skönt! Min sambo har fått ännu en halsböld så var inne och tömde det igår. Nu väntar operation om några veckor. :/

Svar på tråden Kan man ha ensidig halsfluss + ont i örat eller har jag blivit feldiagnostiserad??