• regnskogen

Hur får man förtur till en lägenhet?

Hej! 

Hur får man egentligen förtur till en lägenhet? 

Jag ska bli mamma i juni, och jag och pojkvännen vill bo själva i lägenheten med vårat barn i sommar. Vi har kämpat för att få en lägenhet sen september, men vi har ännu inte lyckats. Jag går i skolan, och pojkvännen håller på att utbilda sig till ett CE körkort, men vi har en inkomst tillsammans - så problemet är inte där.

Jag HOPPAS att jag får en lägenhet innan april iallafall, annars.. kommer jag få panik! 

• Svar på tråden Hur får man förtur till en lägenhet?
  • Fannypack

Beror ju mycket på vilken stad du bor i. I storstäderna väntar många flera år på ett förstahandskontrakt.

• Baryk

Förtur till en lägenhet är ovanligt att få, särskilt om man redan har någonstans att bo, och det verkar ni ju ha?!

• regnskogen
    Fannypack skrev 2012-12-12 18:02:53 följande:
    Beror ju mycket på vilken stad du bor i. I storstäderna väntar många flera år på ett förstahandskontrakt.
    Örebro bor jag i .
  • Topcom

Vart vill ni ha lägenhet? I storstäderna ser det nog tyvärr dystert ut då det råderbostadsbrist..

• regnskogen
    Baryk skrev 2012-12-12 18:02:54 följande:
    Förtur till en lägenhet är ovanligt att få, särskilt om man redan har någonstans att bo, och det verkar ni ju ha?!
    jag bor tillsammans med min pappa och syster och även min pojkvän i en trea på 65 kvm. En bebis får inte plats här inne med oss...
  • regnskogen
    Topcom skrev 2012-12-12 18:04:24 följande:
    Vart vill ni ha lägenhet? I storstäderna ser det nog tyvärr dystert ut då det råderbostadsbrist..
    Det spelar egentligen inte någon stor roll. Men det ska inte vara för långt ifrån Örebro. Jag har inget stort behov av att bo centralt.
  • Kjellgren

Det beror på var du bor och vilken policy bostadsbologen har. Många bolag (även kommunala) har ingen speciell kö eftersom den sällan fungerar särskilt bra ändå.

De flesta bolag vill antagligen ha personer med fast inkomst, i vilket fall torde det underlätta att få ett kontrakt. En del bolag vill ha en borgensman om ni inte har fast inkomst.

Testa annars andrahandskontrakt genom vänner eller annonser.

• Fannypack
    regnskogen skrev 2012-12-12 18:04:44 följande:
    jag bor tillsammans med min pappa och syster och även min pojkvän i en trea på 65 kvm. En bebis får inte plats här inne med oss...
    Har kommunen bostadskö? Står ni i den? Läs om de har några förtursregler.
    Ofta är det svårt att få förtur. Kolla hellre med privatvärdar och börja leta andrahandskontrakt.
  • regnskogen
    Kjellgren skrev 2012-12-12 18:06:12 följande:
    Det beror på var du bor och vilken policy bostadsbologen har. Många bolag (även kommunala) har ingen speciell kö eftersom den sällan fungerar särskilt bra ändå.

De flesta bolag vill antagligen ha personer med fast inkomst, i vilket fall torde det underlätta att få ett kontrakt. En del bolag vill ha en borgensman om ni inte har fast inkomst.

Testa annars andrahandskontrakt genom vänner eller annonser.
    Okej, så för att få förtur måste man alltså förklara sin situation till fastigheten man hyr ifrån? 
  • Kjellgren
    regnskogen skrev 2012-12-12 18:08:15 följande:
    Okej, så för att få förtur måste man alltså förklara sin situation till fastigheten man hyr ifrån? 

För några år sedan sökte jag övernattningslägenhet i en större stad där det sades vara stor bostadsbrist. Det var det säkert men jag hade inga problem utan fick till min förvåning erbjudande om ett flertal lägenheter, uppenbarligen fick jag någon form av förtur.

Om man får förtur för att man ska bli förälder vet jag dock inte, jag kan tänka mig att det är svårare då, speciellt om man itne har bra inkomst.
Svar på tråden Hur får man förtur till en lägenhet?