• Anonym (Orkar inte..)

Ofredande?

Hej.. För att göra en lång historia kort så har min sambos ex terroriserat oss under en längre tid. Sen vi blev tillsammans vill säga. Dom har två barn ilag och dom bor varannan vecka. Hon hotar ständigt med sociala och att inte lämna barnen till oss. Förra sommaren 2011 fick jag nog, försvarade mig när hon skrev sms och skrev ett ogenomtänkt blogginlägg, hade lösenordsskyddad blogg men hon hade genom en vän lyckats hacka sig in. Där skrev jag av mig lite mer än nödvändigt och nu hotar hon med att anmäla mig för detta inlägg, trots att jag förra sommaren bad om ursäkt och vi la detta bakom oss då. 

Min fråga är, kan hon hota med detta för all framtid eller när kommer polisen tänka att blogginlägget är för gammalt för att kunna anmäla för ofredande? Kommer inte göra en motanmälan för jag vill att kriget ska ta slut även om det är jag som råkar illa ut.. Skrevhemska saker men inte mer än att hon var den "jobbigaste jäveln i världen, dålig mamma som använder barn som slagträ, borde börja bete sig som folk" osv osv..  Denna blogg var som sagt inte öppen men hon överlistade mig. Inlägger grundande sig i att hon upprepande gånger anklagade mig för otrohet, att någon annan var far till barnet jag bar på osv vilket var påfrestande för mig som gravid och inte kunde jag säga ifrån eftersom hon då är kapabel till vad som helst.

Men som sagt, frågan är nu. Hur länge kan hon hålla på med detta?
    Kan jag bli anmäld för ofredande fortfarande om tre år?    

• Svar på tråden Ofredande?
  • mementa

Visst kan man anmäla någon för förtal..Men i det här läget tror jag nog att det är rätt "harmlöst" ändå.
    Har du gått ut med Exakt vilken person det gäller, namn osv?

Är det en blogg, så kan du ju ta bort inlägget, har hon sparat det, kan man inte motbevisa att det eg är Du som skrivit det..eller kan och kan, finns väl saker som man kan grotta i..

Men, se det såhär...Vilken polis vill skapa en förundersökning gällande en blogg, oftast är det ord mot ord, du har sagt vad du just Då tyckte, har säkert hon också gjort..

Släpp det, folk älskar att hota med saker, låt henne fortsätta hota, lägg det bakom dig..Men, fortsätter hon, så att Du tycker det är kränkande och jobbigt, så kan istället du anmäla henne för trakasserier...Glad 

• Anonym (Orkar inte..)
    mementa skrev 2012-12-12 19:01:54 följande:
    Visst kan man anmäla någon för förtal..Men i det här läget tror jag nog att det är rätt "harmlöst" ändå.
    Har du gått ut med Exakt vilken person det gäller, namn osv?

Är det en blogg, så kan du ju ta bort inlägget, har hon sparat det, kan man inte motbevisa att det eg är Du som skrivit det..eller kan och kan, finns väl saker som man kan grotta i..

Men, se det såhär...Vilken polis vill skapa en förundersökning gällande en blogg, oftast är det ord mot ord, du har sagt vad du just Då tyckte, har säkert hon också gjort..

Släpp det, folk älskar att hota med saker, låt henne fortsätta hota, lägg det bakom dig..Men, fortsätter hon, så att Du tycker det är kränkande och jobbigt, så kan istället du anmäla henne för trakasserier...Glad 
    Ja men hon är så duktig på ljuga ihop saker, mkt bättre än mig som helst inte ljuger alls. Ja jag skrev ju "min sambos ex" och att jag tar hand om hennes barn och ändå behandlar hon mig som skit och bla bla.

jag tog bort det lika snabbt som hon sagt att hon läst det och skrivit ut det för att anmäla mig. så hotelserna började redan direkt men det är först nu jag tror hon gör allvar i saken. Sen eftersom det är barn inblandade, små barn och vi inte kommer överrens så kanske det ändå blir något, och jag har inga sparade sms på min telefon för den är dålig och rymmer nästan ingenting, så hon kan ju ta bort sina sms som är skickat till mig och bara visa dom jag skrivit.. hon har aldrig bett om ursäkt men det har jag bara för att hon inte ska anmäla eller straffa barnen.. vill helst inte anmäla något alls för hon kan göra ett större helvete än nödvändigt för oss.. :/    
  • Anonym

Det faller väl under brottsrubriceringen ärekränkning. Beror säkert på hur många som har tillgång till din blogg. Om det bara är du som kan läsa så är det knappast att begå ärekränkning utan mer som privata dagboksanteckningar. Ta i så fall dommen som en kvinna, gå vidare som en klokare människa och försök att hädanefter att alltid bete dig klanderfritt mot din mans ex. Beroende på vad hon har gjort för att komma åt bloggen kan det också röra sig om brottslig handling. Vet ej i så fall om det är värt att polisanmäla det. Kanske. Kanske inte.

• Anonym (Orkar inte..)

Alltså jag har nog aldrig sagt något åt henne som hon inte sagt åt mig.. Bara det att jag sjunkit på hennes nivå men genom en dagboksanteckning  istället för samtal! Sen så handlar det nog inte om själva dommen utan hur länge hon kan hota med det här och dom tycker att det är aktuellt.. Kan sambon förlora vårdnaden varannan vecka för hennes personliga aggressioner mot mig?

• mementa
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2012-12-12 19:21:35 följande:
    Alltså jag har nog aldrig sagt något åt henne som hon inte sagt åt mig.. Bara det att jag sjunkit på hennes nivå men genom en dagboksanteckning  istället för samtal! Sen så handlar det nog inte om själva dommen utan hur länge hon kan hota med det här och dom tycker att det är aktuellt.. Kan sambon förlora vårdnaden varannan vecka för hennes personliga aggressioner mot mig?
    Nej, ingen kan förlora vårdnaden pga detta.

Hota kan hon göra så länge hon känner för det...men prata med henne, kan va hopplöst, men du har ju även rätten på din sida, oavsett vad du gjort innan och hotar hon och ofredar, kan ju du i din tur tala om för henne att du kan vida åtgärder för att få henne sluta hota dig..för att hota ÄR olagligt! 
  • Anonym (Orkar inte..)
    mementa skrev 2012-12-12 19:27:56 följande:
    Nej, ingen kan förlora vårdnaden pga detta.

Hota kan hon göra så länge hon känner för det...men prata med henne, kan va hopplöst, men du har ju även rätten på din sida, oavsett vad du gjort innan och hotar hon och ofredar, kan ju du i din tur tala om för henne att du kan vida åtgärder för att få henne sluta hota dig..för att hota ÄR olagligt! 

Känns skönt att höra, hon tänker blanda in sociala och antar att dom vägleder henne att anmäla efter att hon fått oss att framstå som två idioter.. Dock påstår hon att det är jag som är problemet och inte pappan, att jag stöter bort hennes barn osv osv osv.. Vilket jag med handen på hjärtat kan säga inte är sant, och det vet alla som känner mig och säkert även hon också. De har varit olika saker jämt och min sambo hatar henne, tråkigt nog. Försöker få honom på bättre tankar men när hon ständigt klagar över mig och vad jag gör så blir han galen, för hon har bestämt sig för att inte prata med mig nu, bara med min sambo fast alltid OM mig. Han vill bara prata om de som rör barnen,, inte hurvida hon "vet" att jag är otrogen osv.. men då drar hon upp att de visst rör barnen eftersom jag tydligen stöter bort dom.. vet inte hur men det gör jag tydligen..
  • mementa
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2012-12-12 19:31:58 följande:

Känns skönt att höra, hon tänker blanda in sociala och antar att dom vägleder henne att anmäla efter att hon fått oss att framstå som två idioter.. Dock påstår hon att det är jag som är problemet och inte pappan, att jag stöter bort hennes barn osv osv osv.. Vilket jag med handen på hjärtat kan säga inte är sant, och det vet alla som känner mig och säkert även hon också. De har varit olika saker jämt och min sambo hatar henne, tråkigt nog. Försöker få honom på bättre tankar men när hon ständigt klagar över mig och vad jag gör så blir han galen, för hon har bestämt sig för att inte prata med mig nu, bara med min sambo fast alltid OM mig. Han vill bara prata om de som rör barnen,, inte hurvida hon "vet" att jag är otrogen osv.. men då drar hon upp att de visst rör barnen eftersom jag tydligen stöter bort dom.. vet inte hur men det gör jag tydligen..
    Vet du att Du gör det rätta just NU, behöver du inte vara orolig.
    Vad som hände för flera år sedan spelar ingen roll, soc skiter i vad som är historia och tro mig, har haft massor att göra med dem pga mitt ex och har det ännu,

Släpp henne, prata inte med henne, ignorera totalt..har du pratat med din sambo om detta, kan han prata med henne i sin tur? Han får ju verkligen markera att han skiter i vad hon tagit ur luften och försöker slå i honom... 
  • Anonym (Orkar inte..)
    mementa skrev 2012-12-12 19:39:21 följande:
    Vet du att Du gör det rätta just NU, behöver du inte vara orolig.
    Vad som hände för flera år sedan spelar ingen roll, soc skiter i vad som är historia och tro mig, har haft massor att göra med dem pga mitt ex och har det ännu,

Släpp henne, prata inte med henne, ignorera totalt..har du pratat med din sambo om detta, kan han prata med henne i sin tur? Han får ju verkligen markera att han skiter i vad hon tagit ur luften och försöker slå i honom... 

Ja anledningen till att jag tog upp de här nu är för att vi haft diskussioner senast det var barnlämning.. Hon hittar på saker som inte är sant så hon kan dra hitta på nåt för att allt ska va väsentligt. Känns skönt att du vet vad du pratar om! hoppas även att soc inte tar ställning förrän dom hör min sambos version eller min.. Ja jag har försökt prata med henne, få henne att sluta vara så besatt av mig men det funkar inte. varje dag nåt nytt. Min sambo säger ifrån, tro mig.. hon anklagar han för vanvård ena dagen och andra dagen ska han göra henne tjänster. Han markerar tydligt samtidigt som har tar mycket skit utan att säga nåt bara för det tillfälliga lugnets skull.. Vad gör man egentligen!
  • Anonym (Orkar inte..)

väldigt tacksam för alla råd och peppningar som kan stilla min oro över allt detta!! kommer måsta leva med det i minst 18 år framöver, slipper henne aldrig så som jag skulle vilja men när barnen kan prata för sig själv.. då.. längtar tills den underbara dagen!

• mementa
    Anonym (Orkar inte..) skrev 2012-12-12 19:43:16 följande:

Ja anledningen till att jag tog upp de här nu är för att vi haft diskussioner senast det var barnlämning.. Hon hittar på saker som inte är sant så hon kan dra hitta på nåt för att allt ska va väsentligt. Känns skönt att du vet vad du pratar om! hoppas även att soc inte tar ställning förrän dom hör min sambos version eller min.. Ja jag har försökt prata med henne, få henne att sluta vara så besatt av mig men det funkar inte. varje dag nåt nytt. Min sambo säger ifrån, tro mig.. hon anklagar han för vanvård ena dagen och andra dagen ska han göra henne tjänster. Han markerar tydligt samtidigt som har tar mycket skit utan att säga nåt bara för det tillfälliga lugnets skull.. Vad gör man egentligen!
    Det låter mer som om NI måste göra något för att få slut på det hon håller på med.
    Det tar oerhört mycket energi annars.

Jag har sedan 2003 haft stora problem med mitt barns far, baktal, rykten, skitsnack å gud vet vad...man får sålla, skaka av sig och försöka att inte ta åt sig.

Vad har hon egentligen att komma med, och då menar jag EGENTLIGEN...finns det bevis, befog eller annat som skulle stärka det hon säger?

Om soc får in en anmälan, kommer de att ta kontakt med er för samtal...de kommer lyssna på er, på henne och känner de att det finns anledning, startar de en utredning, känner de att det inte finns anledning till det, läggs allt ner och ni blir inte ens arkiverade på soc, det är endast om det startas en utredning och den fullföljs, som info om er kommer lagras där ..

Alla kan anmäla till soc, helt utan egentlig anledning, bara för att skada, men för att soc ska gå på deras linje krävs det enormt mycket!

Svar på tråden Ofredande?