• Mamtilda

Foglossning i V, 10. Är det sant?!

Väntar mitt andra barn till sommaren. Har som förra gången otur med illamående och mitt allmänna fysiska "tillstånd", jag är tröttare än jag trodde man kunde vara, järnvärdet är dåligt... ja...det ska väl kännas att man väntar barn?! Men, till råga på allt har jag fått sån smärta i bäckenet, jag går mkt om dagarna för tillfället och det är otroligt påfrestande. Smärtan sitter lååångt ner och går ut i ljumsken, efter några minuters promenad eller efter att ha legat ned fel så strålar det ut i hela högerbenet. Ah, jag blir galen, det gör ont och smärtan gör att man nästan haltar automatiskt. Det kommer bli en jobbig graviditet om det fortsätter i den här takten...
    Nu till det dumma, jag är i vecka 11 !!!!!!   (började v, 10)

Kan detta verkligen stämma, kan man få foglossning så galet tidigt?
    Om någon kan komma med fina tips för smärtan, tas de hjärtligt emot! :)  

• Svar på tråden Foglossning i V, 10. Är det sant?!
  • Majsan70

Jag fick foglossning v 7-8 nånstans med tredje barnet och från v. 14 var jag sjukskriven heltid resten av graviditeten. Det finns hjälp att få. Akupunktur är suveränt.

• milli79

Väntar 3e barnet och började få foglossning runt v13 några veckor. Det blev värre när jag gick och när jag bar barnen. Sen nu i v20 så har jag fått ont i höfterna när jag ligger i sängen för länge. Kan säkert stämma men kanske blir det bättre oxå om ett tag. Försök att inte bära för mycket. Kanske testa TENS?! 

• Greenbrae

Ja man kan få foglossning tidigt i graviditeten. Jag fick det tidigt när jag väntade mitt första barn. Var tom med i en forskningsstudie ang bäckensmärta då. Med andra barnet var det mycket lindrigare. Nu är jag gravid med nr 3 och har i dagarna börjat få problem med fogarna igen. Pratade med den barnmorskan som höll i forskningsstudien och hon bekräftade att man absolut kan få besvär tidigt i graviditeten.

• Mamtilda

Oj, vad ni skräms nu!
    Jag hade otroligt jobbigt smärta förra grav, så jag vet såklart hur ont det kan göra, då funkade bara bälte för mig. Men då började också smärtorna mer mot slutet än i början. jag är lite rädd att det ska bli värre och att jag t om som du Majsan70, ska bli tvungen att vara hemma.
    Tens? är väl mer mot smärta i muskler?

Njae, bär inte så mkt, vanligtvis. men har varit inom äldreomsorgen nu i några veckor, och det tar ut sin rätt nu! det är både lite bära och lyfta och dr aoch allt möjligt, men mest av allt får man ju gå sjukt mkt! 

• hangonasec

Japp sen v.9. Rullstol i v.16, nu är jag i v.26. Långt tid kvar fast värt det i slutändan tänk bara på vad man får för mödan!

• Mamtilda

Men gud! Rullstol t om, men detkan väl inte vara så jättevanligt, eller? :S
    Det låter som du har det väldigt smärtsamt, stackare! Ja såklart är det värt det, men ändå. Det finns ju en gräns för hur mkt man orkar också...  

• Majsan70
    Mamtilda skrev 2012-12-12 19:38:44 följande:
    Oj, vad ni skräms nu!
    Jag hade otroligt jobbigt smärta förra grav, så jag vet såklart hur ont det kan göra, då funkade bara bälte för mig. Men då började också smärtorna mer mot slutet än i början. jag är lite rädd att det ska bli värre och att jag t om som du Majsan70, ska bli tvungen att vara hemma.
    Tens? är väl mer mot smärta i muskler?

Njae, bär inte så mkt, vanligtvis. men har varit inom äldreomsorgen nu i några veckor, och det tar ut sin rätt nu! det är både lite bära och lyfta och dr aoch allt möjligt, men mest av allt får man ju gå sjukt mkt! 
    Tens dämpar smärtorna något, akupunktur ännu mer. Jag hade korsett för att staga upp och gick på kryckor och åt panocod. Min foglossning försvann inte förens jag slutade amma. På slutet tog det 40 minuter att gå 200 meter eller nåt.
  • hangonasec

Jo jag bröt ihop först, total depp men av att acceptera att jag behöver ta det lugnt och ska inte gå överhuvudtaget förutom tex från sängen till toa så har jag väldigt sällan konstant ont! Försöker jag med kryckor däremot så har jag ont i flera dagar efter så att jag vill gråta! Som att någon försöker dra isär min ryggrad från bäckenet. Så jag gillar min rullstol nu hehe ta fram din inre latmask och pressa inte dig så saktar foglossningen ner, nivån av vad du klarar av kommer inte öka men däremot kan du mildra smärtan

• acco

Jag är i v 10+5 med första barnet och började få foglossning i v 7., ont som tusan i bäcknet och stickningar i svandkotan.. Jobbar på sjukhus på en tung avdelning, så det är ev det som påskyndat det hela.. Kände också att det va otroligt tidigt att få det men fick det bekräftat av min bm att det va det som spökade.. :/

• Mamtilda

Jadu acco. kanske är det sånt som skjälper lite... har ju jobbat på ganska intensivt de senaste veckorna, det kanske gjorde det hela värre? Usch, ångrar lite nu att jag itne tagit det lugnare :( Men ja, jag är sååå lycklig över att ha mitt andra barn påväg :D Jag får helt enkelt tänka positivt. :)
    Ska prova foglossningsbälte så fort jag får tag i ett.

• Greenbrae

Fick också rullstol när jag väntade mitt första barn. Men tack o lov kom jag med i en forskningsstudie och blev behandlad med akupunktur. Om någon är intresserad av resultatet i den studien kan man googla på Helen Elden (hon som genomförde studien)

• acco

Mamtilda- mm samma här.. Du får tänka mer på det nu :)) inte lyfta för tungt eller anstränga dig för mkt.. Lättare sagt än gjort men det kan ju vara en tankeställare som plingar till när man står i ngt tungt :)..
    En sjukgymnast på jobbet pratade om foglossningsbälte men hon sa att man kan börja med att spänna ett vanligt tjockt skärp runt höften för att få mer stabilitet där :) värt att testa iaf och så kostar det inget..

Svar på tråden Foglossning i V, 10. Är det sant?!