• Mj1983

Ger Prednisolon 5mg/dag biverkningar

Sedan 3 veckor tillbaka har jag försökt få tag på min läkare utan att lyckas...
    Fått prednisolon 5mg som jag ska äta i 6 månader.
    Min fråga är ger denna dosen biverkningar?
    Jag har ulcerös kolit.

• Svar på tråden Ger Prednisolon 5mg/dag biverkningar
  • Mj1983

Har läst fass.

Biverkningarna beror på dosen o hur lång tid man använder. Därav frågan!

• Ruggugglan

Jag har ingen större koll på biverkningar i allmänhet. Men jag gick på prednisolon i lite mer än ett år pga nefrotiskt syndrom. Minns inte doserna jag fick. Men jag började på hög dos och trappades ner allt eftersom...

De biverkningarna jag fick:
    Acne
    Sår var svårläkta
    Samlade på mig vätska
    Ökad aptit
    Fruktansvärd halsbränna som visade sig genom tryck i bröstet. Åkte in akut en gång för min läkare trodde att jag hade fått vätska i lungorna. Hjälpte när jag tog Link.
    När jag gick i trappor kändes det ibland som att något brast i benet. Gjorde ont och var obehagligt.

Jag tror mer att biverkningarna är olika från person till person. Visst kan dos spela roll, men jag hade mina biverkningar under hela behandlingen. Spelade alltså ingen roll att jag tog hög dos eller låg dos.

• hundpuss

Fick Prednisolon ordinerat pga ledgångsreumatism. Startdosen var 15 mg/dag, har sen dess trappat ner och är idag på en halv tbl/dag (2.5mg) 

I början tyckte jag att jag svullnade (vätska), främst kring magen. Idag kan jag se viss svullnad på händerna (inte säker på om det är tabletterna dock, kan lika gärna vara sjukdomen i sig).

Jag har inte upplevt några fruktansvärda biverkningar (änsålänge) och höga doser skulle jag gissa är 10mg/dag och uppåt.  
    Samt då i kombination med hur länge man tar tabletterna. Det ska inte vara en långtidsmedicin, tyvärr får ju många patienter gå på medicinen i längre perioder av olika anledningar, vilket många gånger inte är så bra.

Vilka biverkningar är det du oroar dig för? 

• hundpuss

Just det, ang aptiten. Fick ökad aptit i början (första månaden) men det handlar främst om självkontroll det där. Ät bra mat på fasta tider och drick vatten. Ha koll på suget som kan uppkomma. Jag har ätit Prednisolon sen aug 2012 och inte gått upp ett enda kilo. 

• aldrigmer

Se till att äta kalcium. Långtidsanvändning av kortison kan ge ökad urkalkning av skelettett men det går att förebygga,

Svar på tråden Ger Prednisolon 5mg/dag biverkningar