• Anonym (50-åring)

Vad betyder OSA i en inbjudan för dig?

Hur tolkar du när det står "OSA senast", och så ett datum, när du får en inbjudan til en fest, bröllop etc?

Jag har skickat ut en inbjudan till min 50-årsdag, och framför allt bland mina arbetskamrater som fick inbjudan så har en hel del av dem inte svarat alls, och jag får naturligtvis tolka det som att de inte kommer.

Men vet inte folk om att OSA betyder att man ombeds svara även om man inte tänker komma?

• Svar på tråden Vad betyder OSA i en inbjudan för dig?
  • Anonym

Jo,man svarar ja eller nej. Ofint att inte svara alls..men då räknar man att de inte kommer.

• xXx

Hur ska jag kunna svara på det?

• Miss P71

Jo det tycker jag att man gör. men det ska ju oxå stå ett senast datum för att svara.

• Gevieve

Jag vet precis vad det betyder. Däremot känner jag människor som inte gör det (bl a mina jämnåriga (jag är 23).
    Så att tyvärr får man räkna med deras frånvaro eller "jaga" dem (ringa och fråga rakt ut om de tänker komma). Trist att behöva göra det Obestämd

• Anonym

Hade den diskussionen med en kompis inför vår klassåterträff. Va lite irriterad för hon inte svarat, då säger hon att osa betyder typ "hör av dig om du kommer" alltså, enligt henne behövde man inte höra av sig om man inte skulle komma.

Jag tycker man ska höra av sig hur som!

• Anonym

För mig är det självklart att man talar om i fall man kommer eller ej innan OSA datumet är slut

• Cornette

OSA = Om Svar Anhålles = man svarar på huruvida man kommer eller inte och svaret ska komma inom utsatt tid.

• Anonym (50-åring)
    Anonym skrev 2012-12-12 22:53:31 följande:
    Hade den diskussionen med en kompis inför vår klassåterträff. Va lite irriterad för hon inte svarat, då säger hon att osa betyder typ "hör av dig om du kommer" alltså, enligt henne behövde man inte höra av sig om man inte skulle komma.
    Jag tycker man ska höra av sig hur som!
    Ja, jag har hört från andra att de tror att man inte behöver höra av sig om m an inte kommer. Men då har de alltså inte reflekterat över varför detta OSA står där alls. Det måste ju betyda nånting!
Svar på tråden Vad betyder OSA i en inbjudan för dig?