Förbannade knäck!!!!
hela tiden när jag försöker hälla upp knäcken i formarna (även med skedar) så välter formarna! finns det något knep för att skiten inte ska välta? kanske lite vatten på plåten jsg ställer formarna på så dom fastnar lite?
hela tiden när jag försöker hälla upp knäcken i formarna (även med skedar) så välter formarna! finns det något knep för att skiten inte ska välta? kanske lite vatten på plåten jsg ställer formarna på så dom fastnar lite?
Du måste nog sikta lite bättre och hälla precis i mitten på formarna så det inte blir för tungt på ena sidan. Det brukar funka :)
'Smörj' en bakplåt med lite matolja och ställ formarna på den! Då står de lite stadigare.
Provat använda en liten mjölkkanna/gräddkanna att hälla med? Lätt sikta i mitten av formarna då.
Så där brukar det bli när den är lite hårdare. Börjar de välta så är det kört liksom, då välter allihopa till slut. Fasen, vad jag hatar när det bli så. Och så bränner man sig alltid. Sen är det bränt i kastrullen, och så inser man dessutom att man kokat den för hårt.
Lagom hård knäck, det är ett konststycke utan motstycke.
Usch blir så upprörd så jag inte vet om jag vågar koka knäck nu!
Kom på dubbelhäftande tejp. Eller så kanske man kan klistra fast knäckformarna? Tack för att du påminde mig. Detta tål att exprimenteras med. Visst sjutton borde man kunna klistra fast dem?
Knäcktratt! Världens bästa uppfinning för kroniska formvältare
Olja funkar skitbra! Jag smörjer alltid in brickan med det och ställer ut plåtarna.
Olja eller smör, som ett par har sagt. Sedan är det oumbärligt med en medhjälpare som står bredvid och lyfter upp alla formar som välts.
Nästa gång ska jag vinna över knäckjävlarna.
Nästa gång ska jag vinna över knäckjävlarna.Jag köpte en knäck/chokladtratt och det har nu blivit hur lätt som helst. Snabbt går det, inget kladd och inga välta formar. Beställde min över nätet och hade den i brevlådan dagen efter
Kan verkligen rekommendera en sån!