• Orionsbälte

    En ny syn på dödet och döendet och livets mening

    Alla har vi funderingar på vad livet är, vilka är vi..vad kommer vi ifrån..finns det något syfte med våra liv? Döden kommer ingen undan..alla kommer vi att ta en dag, det är det enda säkra vi vet med våra liv att en dag dör vi.

    Många känner ångest inför döden ..vad händer när döden närmar sig..många känner stark olust..ängslan..rädsla..ångest..depression när de tänker på döden. Men det behöver inte vara så.

    Man kan använda en fjärilsmetafor  för att beskriva dödsprocessen och döden. Fjärilslarven vet inte om att den kommer att bli en vacker fjäril, så den räds och kämpar emot den naturliga transformation den undergår för den vet inte bättre. Den känner bara till sin existens som fjärilslarv och klamrar sig fast vid sin fjärillarvsidientitet. Men om fjärilöslarven  på något sätt fick veta att den kommer att transformeras/återfödas till en fantastisk fjäril, skulle förvandligen till fjäril istället bli en välkommen, glädjefull och lycklig tilldragelse. Fjärilen är inte längre jordbunden som fjärilslarven var. Den flyger istället iväg och upp och njuter av att se saker och ting från detta ovanperspektiv. Så här är det när själen lämnar den fysiska kroppen när vi dör, den lämnar det jordiska höljet. Den flyger iväg och tar steget till en helt ny utsiktspunkt i dess existens och den ultimata verkligheten. Själen kommer HEM!

    Min tro är vi alla är själar i fysiska kroppar, den jordiska tillvaron och den fysiska verkligheten är en själsskola, för att vi ska utvecklas och mogna andligt. Ondska är nödvändigt för utan den skulle inte den fria viljan vara möjlig..och utan den fria viljan skulle ingen utveckling och mognad kunna ske.  Aldrig är våra medvetanden/själar så komprimerade och begränsade som som i den fysiska kroppen/hjärnan. När vi dör återfår de sin fulla kraft och potential. Den fysiska hjärnan är inte skaparen av medvetandet. Tron att medvetande skapas när biokemiska processer når över en viss komplexitetsnivå  är en oerhört primitiv och felaktig tolkning av vad medvetandet är för något. Hjärnan är mottagaren och inte skaparen av våra medvetanden. Den fungerar som ett filter som stänger ute den andliga verkligheten, annars skulle vi ha svårt att leva i denna fysiska tillvaro.

    Det fria medvetandet fritt från den fysiska hjärnans begränsningar har en kapacitet vi inte kan föreställa oss.
    "På andra sidan" fungerar det så att  det finns inga frågor utan svar och man har förmågan att förstå alla svar man får hur intrikata, komplicerade och komplexa de än är. Tankar är inte som här ...vaga..immatriella..de är våtare än vatten..men man blir inte blöt..de är varmare än eld men man bränner sig inte..det är hela städer av komplicerade tankar man får.  

    Människor gör det vanliga misstaget och tror att gud är opersonlig, Gud är väldigt personlig och vet ALLT om oss och är i besittande av alla de personliga kvaliteer man förknippar med människor. kärlek, medkänsla, värme, ironi, humor etc fast i en grandiosare skala. Gud vet vilken fruktansvärd börda det är för en själ att träda in i den fysiska verkligheten och leva ett jordiskt liv med total glömska om den fantastiska andliga verkligheten som väntar.

  • Svar på tråden En ny syn på dödet och döendet och livets mening
  • Ankankamon

    Om det är så bra efter att vi dör, varför ska vi inte alla ta självmord?

  • Orionsbälte
    Därför att livet är en  dyrbar gåva, det har ett andligt syfte, det är menat att vi ska leva här den tid vi har , till fullo. Att avsluta det i förtid är att förneka denna gåva och de möjligheter till andlig utveckling, insikt och mognad som annars hade gjorts  under den naturliga livstiden.                                                                                                                                                                                                                                           
  • Ankankamon
    Orionsbälte skrev 2012-12-12 23:59:16 följande:
    Därför att livet är en  dyrbar gåva, det har ett andligt syfte, det är menat att vi ska leva här den tid vi har , till fullo. Att avsluta det i förtid är att förneka denna gåva och de möjligheter till andlig utveckling, insikt och mognad som annars hade gjorts  under den naturliga livstiden.                                                                                                                                                                                                                                           
    Men på andra sidan finns ju svaret på alla frågor, och om gud vet vilken börda det är att leva, då borde väl gud ha överseende med att man gör pinan kort
  • Orionsbälte
    Ankankamon skrev 2012-12-13 00:02:35 följande:
    Men på andra sidan finns ju svaret på alla frågor, och om gud vet vilken börda det är att leva, då borde väl gud ha överseende med att man gör pinan kort
    Visst, men det innebär ju inte att alla ska gå och ta livet av sig för det. Vi är här för ett syfte. Att lära oss, göra erfarenheter och växa andligt. Går man  i "förtid" mister man mycket av de lärdomar och den insikt man annars skulle ha fått. Men Jag dömer inte någon och jag är övertygad om att Gud inte heller dömer  de som tar sina liv. men , återigen , det innebär ju inte att man bör göra det. Det finns hjälp att få när livet känns hopplöst, varje dag ger nya möjligheter. Kan man försöka se bortom det nuvarande ögonblicket och är medveten om att de känslor av förtvivlan och hopplöshet  man känner just nu kan förändras med tiden. Morgondagen är en ny dag.
  • Ankankamon
    Orionsbälte skrev 2012-12-13 00:11:38 följande:
    Visst, men det innebär ju inte att alla ska gå och ta livet av sig för det. Vi är här för ett syfte. Att lära oss, göra erfarenheter och växa andligt. Går man  i "förtid" mister man mycket av de lärdomar och den insikt man annars skulle ha fått. Men Jag dömer inte någon och jag är övertygad om att Gud inte heller dömer  de som tar sina liv. men , återigen , det innebär ju inte att man bör göra det. Det finns hjälp att få när livet känns hopplöst, varje dag ger nya möjligheter. Kan man försöka se bortom det nuvarande ögonblicket och är medveten om att de känslor av förtvivlan och hopplöshet  man känner just nu kan förändras med tiden. Morgondagen är en ny dag.
    vad händer om man dödar någon? är det också okej eftersom gud är så förlåtande?
  • Orionsbälte
    Ankankamon skrev 2012-12-13 00:14:27 följande:
    vad händer om man dödar någon? är det också okej eftersom gud är så förlåtande?
    Nej, det är inte ok, enligt vad jag tror kommer alla människor efter döden gå igenom en sk livsrevy. Det innebär att hela ens liv kommer att spelas upp i ett slags 4 dimensionellt panorama, där man återupplever hela sitt liv in i minsta detalj, alla syn, hörsel lukt smakintryck, känslor och tankar  kommer att  återupplevas, men man kommer inte bara  uppleva sitt eget liv utan också vilken inverkan ens gärningar har haft på andra människor, man bokstavligen blir dessa människor och får uppleva hur de kände sig inför saker man gjort mot dom, både kärleksfulla och illvilliga..man kommer att känna den glädje och lycka de kände och den smärta och sorg de kände, precis som de kände det då. Har du tex misshandlat någon kommer du själv få känna varenda slag du gav som den människan kände det etc. Det förekommer ingen utomstående domare utan det är man själv som dömer  sina gärningar i närvaro av den absoluta sanningen, kunskapen och kärleken. I de fall där man orsakat skada och lidande kommer ett genuint behov av försoning.
  • anna8878
    Ankankamon skrev 2012-12-12 23:51:53 följande:
    Om det är så bra efter att vi dör, varför ska vi inte alla ta självmord?

    Därför det inte är en utväg. Det är inte bara så enkelt att ta livet av sig och nå till evigheten.
  • Ankankamon
    anna8878 skrev 2012-12-13 00:28:58 följande:

    Därför det inte är en utväg. Det är inte bara så enkelt att ta livet av sig och nå till evigheten.
    det låter som att det är så enkelt.
  • Ankankamon
    Orionsbälte skrev 2012-12-13 00:27:24 följande:
    Nej, det är inte ok, enligt vad jag tror kommer alla människor efter döden gå igenom en sk livsrevy. Det innebär att hela ens liv kommer att spelas upp i ett slags 4 dimensionellt panorama, där man återupplever hela sitt liv in i minsta detalj, alla syn, hörsel lukt smakintryck, känslor och tankar  kommer att  återupplevas, men man kommer inte bara  uppleva sitt eget liv utan också vilken inverkan ens gärningar har haft på andra människor, man bokstavligen blir dessa människor och får uppleva hur de kände sig inför saker man gjort mot dom, både kärleksfulla och illvilliga..man kommer att känna den glädje och lycka de kände och den smärta och sorg de kände, precis som de kände det då. Har du tex misshandlat någon kommer du själv få känna varenda slag du gav som den människan kände det etc. Det förekommer ingen utomstående domare utan det är man själv som dömer  sina gärningar i närvaro av den absoluta sanningen, kunskapen och kärleken. I de fall där man orsakat skada och lidande kommer ett genuint behov av försoning.
    låter som att det kan vara lärorikt
  • anna8878
    Ankankamon skrev 2012-12-13 00:31:02 följande:
    det låter som att det är så enkelt.

    Alla har vi val vi gör. Om man väljer att ta sitt liv så får man betala för det. Inget med det är enkelt men vi kom inte hit för att ta vårt liv.
  • Ankankamon
    anna8878 skrev 2012-12-13 00:44:29 följande:

    Alla har vi val vi gör. Om man väljer att ta sitt liv så får man betala för det. Inget med det är enkelt men vi kom inte hit för att ta vårt liv.
    Så du fördömer de som gör det?
  • anna8878
    Ankankamon skrev 2012-12-13 00:47:54 följande:
    Så du fördömer de som gör det?

    Hur kom du fram till den frågan?
  • Ankankamon
    anna8878 skrev 2012-12-13 00:53:28 följande:

    Hur kom du fram till den frågan?
    Så du gör inte det? Vad händer enligt dig om man tar livet av sig då? Du hållet inte med om det TS skriver?
  • anna8878
    Ankankamon skrev 2012-12-13 00:57:26 följande:
    Så du gör inte det? Vad händer enligt dig om man tar livet av sig då? Du hållet inte med om det TS skriver?

    Om man tar livet av sig så dör man.
  • Ankankamon
    anna8878 skrev 2012-12-13 01:00:32 följande:

    Om man tar livet av sig så dör man.
    Och vad hände med evigheten?
  • Orionsbälte

    Jag är övertygad om att va som händer om man tar livet av sig är att man bara får göra om det, tror på rekarnation i någon form. Man är här för att lära sig och mogna..tar man sitt liv..kommer man att återfödas ända tills man lärt sig de man ska lära sig.

  • anna8878
    Ankankamon skrev 2012-12-13 01:02:53 följande:
    Och vad hände med evigheten?

    Du undrade vad som händer när man tar livet av sig. Jo, man dör. Sen skrev jag att dom inte kommer till evigheten eftersom dom kommer tillbaka.
  • mayapapaya

    Fjärilar lever kort tid. Ofta ganska svåra liv där de är förföljda av småbarn och katter. Hur passar detta in i din lilla metafor?

  • mindless

    Min fråga är som alltid: hur vet du detta? Eller, om du har invändningar mot ordet "vet": vad får dig att tro detta? Finns det någonting som tyder på att detta är sant?

  • Reclaimyourself

    Jag tror starkt på att det är precis som TS beskriver det. För jag har fått visioner om det, men mycket mer luddiga än TS utmärkta förklaring här. Och miljontals människor världen över har fått samma visioner! 

    Jordelivet är en plåga men jag har sen jag var liten vetat/trott att det kommer något annat efter det, något mycket bättre. 

    Det enda inom andligheten som jag har svårt för, är att sluta döma och hata alla som är/varit elaka mot mig under mitt liv. Någon som t.o.m. skrev ett svar till mig på ett annat nätforum att man inte ska känna sådana känslor som spirituell... Men goddag yxskaft bestämmer man själv vad man ska känna för känslor?! Och vem trodde hon att hon var när hon skrev så liksom, Gud?

Svar på tråden En ny syn på dödet och döendet och livets mening