• Anonym

Läser mitt sjukintyg läkaren skickat, någon som kan hjälpa mig tolka?

Mår inte så bra och känner mig jättedum som inte ens förstår enkla meningar. Någon som kan hjälpa mig tolka vad hen menar?

Står bland annat: "Kraftigt inslag av sömnstörning och ångestproblematik", vad menas med ångestproblematik?

" Något nedsatt formell", ??

" Nedsatt emotionell kontakt", är det att jag är överkänslig eller inte längre kan känna? 

• Svar på tråden Läser mitt sjukintyg läkaren skickat, någon som kan hjälpa mig tolka?
  • wannaseeyoudisco

Med formell kontakt menas hur du svarar på frågor och hänger med i samtalet. Antagligen har läkaren sett vissa brister här.

Har du några symtom som tyder på ångest? Läkaren har fått uppfattningen om att du har ångestbesvär.

• wannaseeyoudisco

Glömde svara på emotionell kontakt, det är hur bra och på vilket sätt man förmedlar sina känslor.

Alltså det h*n skrivit på formell och emotionell kontakt är hur han uppfattade dig under besöket.

• wannaseeyoudisco

Observera att det inte enbart handlar om vad som sägs utan även kroppsspråk, ansiktsuttryck, röstläge. Tar man ögonkontakt? Ler man? osv.

• Anonym

Tack för svar. Ja, visst har jag problem med ångest men inget jag har pratat om för hen men det kanske inte är så svårt att anta det när jag har berättat att det inte ens går att passa en tid utan att jag totalt kraschar. 

• Anonym

Tycker att du fick rätt bra svar tidigare, men vill tillägga ett par saker... 

När man exempelvis är deprimerad eller mår dåligt psykiskt är det ofta vanligt att läkaren anser att patienten har just nedsatt emotionell och formell kontakt. Detta innebär egentligen bara att du inte har så rikt kroppsspråk, minspel och förmåga att hänga med i samtalet som en person som mår helt bra. Det säger sig självt att en person som inte mår bra inte viftar lika mycket med händerna, ler och skrattar som en som mår bra.  

Svar på tråden Läser mitt sjukintyg läkaren skickat, någon som kan hjälpa mig tolka?