• Danne83

Bo i bagarmossen?

Hej
    Jag är osäker om jag postar frågan i rätt forumdel, men jag är lite nyfiken över området  bagarmossen.
    Jag har läst en hel dålig och bra om området. Och jag får känslan att det har varit dålig en gång i tiden, men att det verkar vara bättre nu.
    Jag har sett några intressanta lägenhet i området och undrar därför hur ni upplever området nu, eller hur det har varit de senaste 2-3 år.
    Lägenheterna ligger lite mer öster om tunnelbanan.

//Danne 

• Svar på tråden Bo i bagarmossen?
  • MissRumpelstiltskin

Heej!

Vi bor i Bagis. Underbart!

Det må ha varit dåligt här en gång i tiden men det är helt fantastiskt nu. Om jag får säga mitt.

Vi trivs som fisken i vattnet. Får jag fråga vilken gata det rör sig om?

• Danne83

Kul att höra :) hur länge har ni bott där och var i bagis bor ni?

Det rör sig om stångåvägen och svartågatan. Några åsikter om dem gatorna? 

• MissRumpelstiltskin

Jag tror dem är ganska okej båda två, området är bra iaf. Jag har bara bott här i 2 år men sambon har bott här sedan 2003 :) Vi bor på Emågatan.

• Pettson72

Bagis är bra men undvik Rusthållarvägen.....

• BookLady

Vi bor i Bagis nära centrum sen 2010, med småbarn, och det är jättemysigt. Underbar natur, fina funkisfastigheter, många fina lekplatser, finns riktigt fina områden med villor och radhus i närheten. Gratis parkering med i princip platser jämt. Det kan vara en del bus i centrum sena kvällar och miljonprogramsområdet på Byälvsvägen anses väl allmänt vara "B-delen" av Bagis. Men centrumet blir finare och finare, nu har det bildats en företagarförening där nyligen, flera mysiga cafeer och liknande har öppnat. En hel del hyresrätter har ombildats till bostadsrätter och fördomar eller ej så blir det mer välskött och lugnare då. Det tar bara 10 minuter till skanstull med t-banan. Det enda riktigt negativa jag kan komma på är att det har varit ett par anlagda bilbränder under de snart 3 åren vi bott där, det är inte kul. Men jag tror definitivt att Bagis är på uppgång och bara blir bättre.

• Varvinter

Bagarmossen är ett område på väg uppåt. Det är en härlig mix av människor: välutbildade barnfamiljer som flyttat hit från söder, konstnärer, en del äldre som bott här sedan husen byggdes på 1950-talet, och människor från hela världen ( en hel del engelsk - och fransktalande). På parkbänken vid tunnelbanan finns en liten grupp (alltid samma 2-3 individer) a-lagare. Det är få områden som är så blandade som Bagarmossen. Och väldigt lugnt! Trenden är att den ursprungliga äldre arbetarklassen är på väg bort, och välutbildade som söker natur in på husknuten flyttar in. Det är dock många konstnärer och hantverkare kvar, som uppskattar de hyfsade hyrorna. Det finns en blandad bebyggelse med hyresrätter, bostadsrätter, radhus och villor. Det är ett generationsskifte på gång. Den delen av nackareservatet som ligger här har fina promenadstigar med vackra gamla lövträd. Motionsslingor, badsjöar, (Söderbysjön och Ulvsjön), en golfbana med restaurang, och en orienteringsklubb som har våffelservering om vintrarna.... Fantastiska, och många, lekplatser att välja på. Bibliotek, och många kulturella aktiviteter.

• Mumzmumz
    Danne83 skrev 2012-12-13 08:11:28 följande:
    Hej
    Jag är osäker om jag postar frågan i rätt forumdel, men jag är lite nyfiken över området  bagarmossen.
    Jag har läst en hel dålig och bra om området. Och jag får känslan att det har varit dålig en gång i tiden, men att det verkar vara bättre nu.
    Jag har sett några intressanta lägenhet i området och undrar därför hur ni upplever området nu, eller hur det har varit de senaste 2-3 år.
    Lägenheterna ligger lite mer öster om tunnelbanan.

//Danne 
    Undrar hur ni har det o hur det gått? 
    Är sugen på Bagis m.a.a Nackareservatet o alla fina omgivningar..
    Hör massor, tyvärr mycket negativt o vet att man inte ska lyssna för mycket på sådant men när barn finns med i bilden känns det så viktigt att inte utsätta dom för jobbigt.
    Någon som har koll på Rusthållarv?
    Har 5åring <3
    Tacksam för svar

• Mumzmumz
    Varvinter skrev 2013-01-29 12:03:20 följande:
    Bagarmossen är ett område på väg uppåt. Det är en härlig mix av människor: välutbildade barnfamiljer som flyttat hit från söder, konstnärer, en del äldre som bott här sedan husen byggdes på 1950-talet, och människor från hela världen ( en hel del engelsk - och fransktalande). På parkbänken vid tunnelbanan finns en liten grupp (alltid samma 2-3 individer) a-lagare. Det är få områden som är så blandade som Bagarmossen. Och väldigt lugnt! Trenden är att den ursprungliga äldre arbetarklassen är på väg bort, och välutbildade som söker natur in på husknuten flyttar in. Det är dock många konstnärer och hantverkare kvar, som uppskattar de hyfsade hyrorna. Det finns en blandad bebyggelse med hyresrätter, bostadsrätter, radhus och villor. Det är ett generationsskifte på gång. Den delen av nackareservatet som ligger här har fina promenadstigar med vackra gamla lövträd. Motionsslingor, badsjöar, (Söderbysjön och Ulvsjön), en golfbana med restaurang, och en orienteringsklubb som har våffelservering om vintrarna.... Fantastiska, och många, lekplatser att välja på. Bibliotek, och många kulturella aktiviteter.
    Låter härligt....
  • Mumzmumz
    Pettson72 skrev 2012-12-14 15:51:36 följande:
    Bagis är bra men undvik Rusthållarvägen.....
    Varför?
  • BookLady
    Mumzmumz skrev 2013-05-11 09:22:58 följande:
    Undrar hur ni har det o hur det gått? 
    Är sugen på Bagis m.a.a Nackareservatet o alla fina omgivningar..
    Hör massor, tyvärr mycket negativt o vet att man inte ska lyssna för mycket på sådant men när barn finns med i bilden känns det så viktigt att inte utsätta dom för jobbigt.
    Någon som har koll på Rusthållarv?
    Har 5åring <3
    Tacksam för svar

Rusthållarvägen är lång, vi bor mycket nära en del av den och där vi bor är det hur fint som helst. Husen är fina, finns väldigt fina gårdar, lugnt. Pma om du vill ha mer konkret info . Vår tjej fyller 5 nu i juni, vi trivs utmärkt, många andra barnfamiljer som bor här också.
  • Estraven

Bagarmossen är ju ett sånt område som är lugnt med mycket barnfamiljer nu, men som var stökigare med mer problem för tio-femton år sedan. Men ett dåligt rykte  hänger kvar längre än vad det är sant. Tror för övrigt att samma typ av gentrifiering sker i Enskededalen nu som Bagarmossen håller på att genomgå (och Aspudden/Midsommarkransen redan genomgått).

Svar på tråden Bo i bagarmossen?