• Mitt val

    Vakuumförpackad gravad lax

    Om jag fryser den vakuumförpackade gravade laxen i tre dygn, är den "säker" att äta då?

  • Svar på tråden Vakuumförpackad gravad lax
  • Mary Jo

    Listeria försvinner inte om du fryser den. Det är salami och liknande som du ska frysa ner. Se bara till så att laxen är färsk så kan du äta

  • La Lola

    Från länken:
    "Gravad, rökt fisk och sushi: ät nygjord eller nyförpackad produkt. Kontrollera förpackningsdatum.

    Förpackad gravad och rökt fisk är de livsmedel där risken för listeria visat sig vara störst. Om man väljer en nygjord vara är risken att det ska finnas skadliga mängder listeria liten. Risken ökar ju längre tid förpackningen förvaras. I rå fisk, som i sushi, är risken för listeria liten om man väljer nygjord produkt."


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • milli79
    Mitt val skrev 2012-12-13 13:27:41 följande:
    Om jag fryser den vakuumförpackade gravade laxen i tre dygn, är den "säker" att äta då?
    De flesta vakuumförpackningar står det på att laxen varit fryst så det är inte det som är problemet.
  • La Lola
    milli79 skrev 2012-12-13 13:47:39 följande:
    De flesta vakuumförpackningar står det på att laxen varit fryst så det är inte det som är problemet.
    Det är enbart för att ta död på fiskparasiter o de vill ingen få i sig oavsett om man är gravid eller inte.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • tahira
    Mitt val skrev 2012-12-13 13:27:41 följande:
    Om jag fryser den vakuumförpackade gravade laxen i tre dygn, är den "säker" att äta då?
    Nej.

    Det är inte "säkert" hur du än gör. Hemgravad, nygravad lax kan du däremot äta.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Johans Pillerill
    Mitt val skrev 2012-12-13 14:59:20 följande:
    Tack alla! Då låter jag bli laxen i jul :)

    Eller så gravar du egen lax :) det är jättelätt plus att du vet var och när den gravades då. Godare också
Svar på tråden Vakuumförpackad gravad lax