• Alby

Vad tycker ni om swaddling?

Min man är ett stort fan av swaddling och kommer jämt med olika fördelar.
    När jag googlar på det så hittar jag inga svenska sidor utan mest amerikanska.
    Jag tycker att det ser lite läskigt  ut, och är rädd att min bebis ska få panik,
    så vi gör inte det på bebisen.

Vad har ni för erfarenheter av swaddling? 

• Svar på tråden Vad tycker ni om swaddling?
  • La Lola

Vad 17 är det?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Alby

Swaddling is an age-old practice of wrapping infants in blankets or similar cloth so that movement of the limbs is tightly restricted. Swaddling bands were often used to further restrict the infant. Swaddling fell out of favor in the seventeenth century.

Some authors are of the opinion that swaddling is becoming popular again, although the medical and psychological effects of swaddling are in dispute. Some modern medical studies indicate that swaddling assists babies to sleep, and to remain asleep; and that supine sleep lowers the risk of Sudden Infant Death Syndrome (SIDS).[1] However, one recent study indicated that swaddling increased the risk of SIDS.[2] Additionally emerging evidence is showing certain swaddling techniques may increase the risk of developmental dysplasia of the hip.[3]

• Blazie

varför begränsa barnets rörelseförmåga? då begränsar man även utveckling...

• alice72

Jag såg en dokumentär om mongoliska nomader en gång, de band sina bebisar ungefär så där... har dock ingen åsikt om saken (tror inte jag provar det själv)!

• Severus

Går de obehindrat vid 10-11 månader om de är som en joint större delen av tiden?

• Alby

Enligt de sidorna som jag har läst om det, så ska man göra det när bebisarna gör sina ofrivilliga muskelrörelser,
    det sägs också minska riskerna för Pspd.
    Själv är jag skeptisk till swaddling, men det är väldigt stort i usa. 

• La Lola
    Alby skrev 2012-12-13 17:01:23 följande:

Swaddling is an age-old practice of wrapping infants in blankets or similar cloth so that movement of the limbs is tightly restricted. Swaddling bands were often used to further restrict the infant. Swaddling fell out of favor in the seventeenth century.

Some authors are of the opinion that swaddling is becoming popular again, although the medical and psychological effects of swaddling are in dispute. Some modern medical studies indicate that swaddling assists babies to sleep, and to remain asleep; and that supine sleep lowers the risk of Sudden Infant Death Syndrome (SIDS).[1] However, one recent study indicated that swaddling increased the risk of SIDS.[2] Additionally emerging evidence is showing certain swaddling techniques may increase the risk of developmental dysplasia of the hip.[3]

Hua så hemskt! Stackars barn!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Blazie
    Alby skrev 2012-12-13 17:01:23 följande:

om du läser igen så finns det studier som säger att det ökar risken också....
  • Palma

Jag har amerikanska vänner som swaddlar. De gör det när bebisen är kinkig, svårtröstad trots att den nyligen ätit, fått ny blöja osv. Det är för tröst och trygghet och deras bebis blir alldeles lugn och nöjd. De har ju legat sjukt trångt i livmodern och det är väl skönt för dem att ligga trångt/tight. Känna tryck. Det är ju väldigt vanligt i många länder att man gör så. Sök på youtube, finns massa instruktionsfilmer som visar hur man gör och hur den gnälliga bebisen blir lugn och nöjd. Jag har själv inte testat på mitt barn talar bara om vad mina vänner berättat.

Svar på tråden Vad tycker ni om swaddling?