• Tassa

Baka i gasugn?

Hej på er! Jag har sedan en tid tillbaka gasspis med gasugn. Jag har inte provat att baka i den ännu, har hört att det ska vara svårt att lyckas. Nu är jag sugen på att testa men behöver hjälp från er med erfarenhet. Hur gör jag? Finns det något jag måste tänka på? Övriga tips? Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Baka i gasugn?
  • Fontana

Det är väl bara att "tända på". Det var länge sedan jag hade gasugn nu, men minns inte att det var något konstigt, mer än lite pilligt att tända den.

Börja med något enkelt och billigt, som sockerkaka till exempel, så ser du hur det blir.

• Tassa

Tack för ditt svar! Att tända den är inget problem. Mat har jag lagat och det funkar typ som vanligt. Jag får väl testa med en sockerkaka helt enkelt.

• Ann Lee

Jag minns från stugan att det är en utmaning att baka i en gasugn, det var det iaf på den tiden. Vet inte om gasugnarna blivit bättre nu? Det svåraste brukar vara t.ex. bullar. De blir ofta som kolbitar undertill och råa på toppen. Ett bra tips för att slippa det är  att skippa plåten och istället lägga bakplåtspappret direkt på ugnsgallret och grädda bullarna på detta. Då kan den varma luften stiga uppåt och genom gallret istället för att stoppas av en plåt som grunkar igen hela ugnen.
    Hoppas du förstod. Sockerkaka minns jag inte att jag skulle ha gjort i gasugn, men däremot långpannerutor. 

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Baka i gasugn?