• Anonym (kluven)

Skaffa barn för att...

VI har börjat få panik, jag har från en tidigare relation ett barn, jag valde att flytta med barnet till en annan kommun än barnets pappa, för att jag fick ingen hjälp av socialen och barnet mådde bara sämre och sämre och jag träffade min stora kärlek, det är inte en halva Sverige avstånd, en rimlig bilfärd men ändå att det inte blir samma tex förskola eller skola.
    Jag har försökt få umgänget att fungera, nu börjar mitt ex prata om att ta boendet ifrån mig, för att hos mig går ändå barnet på förskolan kl 6-17 på vardagarna och på helgerna är det ledigt, hos honom har barnet all tid i världen, han är arbetslös.
    Så, nu mitt i paniken funderar vi på att skaffa syskon, för att rädda att barnet inte behöver flytta till sin pappa som psykiskt misshandlar det, jag vet att han aldrig skulle låta mig träffa barnet mer än en helg då.
    Men ett syskon skulle nog göra så att boendet kvarstår hos mig?
    Sen skulle jag slippa sköta umgängesresorna, kan ju inte packa ett litet nyfött barn och åka min väg.
    Vi ser ingen annan lösning, men känns så fel att göra så, skaffa ett barn för att rädda ett syskon.
    Men nu har vi panik för att han hotar ta boendet, vi finner ingen lösning, socialen hjälper inte mig och jag har försökt med all medel få barnet upp på fötterna igen.
    Med flytten började barnet tala och lyste upp, varje vecka barnet ska till sin pappa blir det panik men ändå så vill inte socialen hjälpa mig, inte bevis nog att han är en dålig pappa, hemskt att säga, men vore bättre om han var en fysisk misshandlare, lättare att sätta dit han!
    Jag har själv växt upp med en pappa som psykiskt misshandlade mig och jag har fått gå i terapi i flera år, det vill jag inte utsätta mitt barn för!
    Har ni andra lösningar åt oss? Börjar vara bråttom!

• Svar på tråden Skaffa barn för att...
  • Anonym

Fast nu tänker du fel. Syskon påverkar ju inte om pappa får boendet eller inte. Inte heller slipper du umgängesresorna för du har småbarn.

• Philippa

Har aldrig hört att boendet tillfaller den som har syskon.....bara för att det finns syskon?

• Anonym

nej ett syskon skulle inte garantera att boendet kvarstår hos dig....

• Anonym (kluven)

Nej det skulle inte avgöra att det är så, det skulle däremot öka chanserna, för då finns det blodsband i min kommun också, i barnets egna hem.
    Jag pratade med en advokat som sade det, att det väger tungt att jag inte har något biologiskt här.

• Philippa
    Anonym (kluven) skrev 2012-12-13 20:05:46 följande:
    Nej det skulle inte avgöra att det är så, det skulle däremot öka chanserna, för då finns det blodsband i min kommun också, i barnets egna hem.
    Jag pratade med en advokat som sade det, att det väger tungt att jag inte har något biologiskt här.

Det låter ju knäppt.... jag menar, blodsbandet finns ju redan i dig!
  • Anonym (kluven)
    Philippa skrev 2012-12-13 20:09:11 följande:

Det låter ju knäppt.... jag menar, blodsbandet finns ju redan i dig!
    Ja, men släkt och sånt
  • Philippa
    Anonym (kluven) skrev 2012-12-13 20:12:36 följande:
    Ja, men släkt och sånt

Ok, men jag hade inte skaffat ett barn till med bara den anledningen iallafall.... ett barn ska vara önskat, inte skaffat pga en sån anledning.... Du får hitta andra sätt att kämpa, eller ge efter och ha varannan vecka eller liknande....
  • Anonym
    Anonym (kluven) skrev 2012-12-13 20:05:46 följande:
    skum advokat. Hur många pappor har inte varannan helg fast de har ny familj. Det påverkar inte alls.
  • Anonym (kluven)
    Philippa skrev 2012-12-13 20:16:29 följande:

Ok, men jag hade inte skaffat ett barn till med bara den anledningen iallafall.... ett barn ska vara önskat, inte skaffat pga en sån anledning.... Du får hitta andra sätt att kämpa, eller ge efter och ha varannan vecka eller liknande....
    men varannan vecka, är det så klokt?
    barnet skulle vara jättelite hemma på min vecka, bo i förskolan och sin pappa, därför han vill försöka få boendet.
  • Philippa
    Anonym (kluven) skrev 2012-12-13 20:25:38 följande:
    men varannan vecka, är det så klokt?
    barnet skulle vara jättelite hemma på min vecka, bo i förskolan och sin pappa, därför han vill försöka få boendet.

Är det kanske inte bättre för barnet att bo med pappan då? Om du jobbar så mycket att du betrakar det som att barnet bor där....
  • Anonym

Ja du ser redan här så visar du att du med tycker barnet är för mycket på förskola när du har ungen. Se till ungens bästa! Vad för specifik hjälp vill du ha av soc som du inte får? Advokaten du tala med var har den gått i skola på Internet eller för den ts så mycket fel man bara kan ha. Du får inte boendet eller slipper ev kommande resor på en behaglig bilresa bort eller vad du skrev för du har skaffat syskon till er unge. Det som sker är att du faktiskt kan få baxa in spädisen för att åka om du inte har barnvakt

Anonym (kluven) skrev 2012-12-13 20:25:38 följande:
    men varannan vecka, är det så klokt? barnet skulle vara jättelite hemma på min vecka, bo i förskolan och sin pappa, därför han vill försöka få boendet.

• Anonym (uf mamma)

Jag tycker faktiskt du är helt ute och cyklar här, dels din desperata "skynda att svara" attityd "det är bråttom"...som att våra svar här skulle göra att du snabbt skulle besluta dig för att bli gravid eller ej???

Ang. syskon så blir ju inte det första barnets pappa MINDRE pappa bara för att du skaffar barn med nån annan?
    Ett "blodsband" till ett spädbarn har inget som helst med ditt första barns sociala kontaktnät att göra. Var finns barnets morföräldrar/farföräldrar annat vuxenstöd och vänner mm.  Att du har barnet på förskola mellan 6-17 tycker jag låter som att det inte finns någon annan än du som ansvarar för barnet, delar ni inte på ansvaret du och din sambo? Har du någon släkt eller andra vuxna i din närhet som backar upp?

Att pappan är arbetslös är ingen fördel som kan ge honom boendet, på sikt måste man förutsätta att han kommer arbeta heltid. Däremot kanske familj och socialt nätverk har fördelar hos honom, det kan ju inte vi avgöra.

Men att du skulle få boendet bara för att du skaffar ett barn till det ska du absolut inte räkna med. 

Svar på tråden Skaffa barn för att...