• Anonym (:()

någon som har erfarenhet av vägglöss?

Hittade en skalbagge på väggen i sovrummet nyss när jag skulle lägga mig, kollade på anticimex hemsida och det verkar vara en vägglus:( Fy fan jag spyr och vågar inte lägga mig.

Jag har inte sett någon innan, vi är nyinflyttade och har inte rest på länge. Har inte sett några blodfläckar i sängen, och har inga bett.

Fan fan fan!!! Jag orkar inte

Den var runt 3-4 mm lång, oval/rund, brun tvärrandig och det ända som skiljer från bilden jag kollade på var att den jag hittade hade nån liten tagg på baken.

Jag är så trött men vet att jag inte kommer kunna somna på länge.

Snälla någon som kan intala mig att det inte kommer att bli ett helvete med tvätt och sanering. Kommer jag behöva slänga sängarna/nya soffan? Har hört att hemförsäkringen inte täcker sånt här

• Svar på tråden någon som har erfarenhet av vägglöss?
  • Butterscotch

Jag har bara läst om vägglöss, inte erfarit det själv, och vad jag förstår är det olika vad som normalt ersätts av försäkringsbolaget, ring ditt eget försäkringsbolag för svar. Eventuellt kan föreningen ha en försäkring också, om du bor i bostadsrätt. Tror inte att du behöver kasta ut sängen, däremot kan nog tyvärr saneringen ta mycket tid och ansträngning.

• Anonym

Knappast det var en vägglus,men spara den i en burk o lämna den till anticimex

• Anonym (Erfaren)

Min pojkvän bodde för något år sedan i en studentlägenhet som visade sig vara drabbad av vägglöss. Innan vi förstod vad det var hade dessa även spridit sig till min bostad. Det är ju inte helt säkert att det var en vägglus! Har aldrig sett någon tagg på "våra". Men att spara den åt anticimex var en jättebra idè ifall du inte redan gjort dig av med den. De är väldigt platta, om det ger någon hjälp. Jag fick även extremt många kliande bett. I alla fall så sa Anticimex att det var MYCKET vägglöss hos min pojkvän, jag hade bara några få. Ändå gick saneringen smidigt! Eöler ja, man måste vara borta två timmar under tiden de är där och barn under två år får inte vara där på 24 h. Sedan häller de ut ett pulver som man inte får dammsuga upp förrän saneringen är avslutad. Det ska uprepas efter två-tre veckor. De sanerade endast i sovrummen hos oss. (Så gör de i där vi bor iaf). Tror tyvärr inte att hemförsäkring täcker, men hyresvärd eller brf betalar om man bor så som butterscotch trodde. Vägglöss dör redan vid 45 grader så när man kör textilier i torkskåp/torktumlare så dör de vad jag har förstått. Vi tvättade sängkläder och slängde in väskor etc i torkskåp. De minskade ganska omgående och kom aldrig tillbaka! De söker ju sig till sängen och trampar i det uttorkande pulvret. Det är jättetråkigt att få dem och känns väldigt vidrigt, men jag tycker inte att detvarså svårt att bli av med dem. Hoppas att det är något annat kryp du hittat! (Skriver från mobilen ifall det ser konstigt ut)

Svar på tråden någon som har erfarenhet av vägglöss?