• Fröken Småland

Ämnesbehörighet för lärare

Jag har en lärarexamen med behörighet F-6. Har kompletterat med Engelska och Svenska som andraspråk (45 hp vardera) och undrar om jag på så sätt kan bli behörig i dessa två ämnen för åk 7-9. Någon som ansökt om utökad behörighet och vet (helt säkert) hur behörighetskraven ser ut?

• Svar på tråden Ämnesbehörighet för lärare
  • ruthen

Egentligen tycker man ju att du inte ska kunna det, eftersom det står att för att undervisa 7-9 ska man ha sådan examen.

Sen står det ju överallt att man visst kan läsa många poäng i ett ämne och på så vis få leg för det ämnet för "högre" årskurser än man har lärarexamen för.

Citat från lärarförbundets hemsida: "Jag tog examen 2006 med inriktning mot förskola, fritidspedagog, grundskolans tidigare år. Jag har läst svenska med inriktning mot mellanstadiet och har 60 poäng engelska med högstadiebehörighet. Har jobbat på förskola, förskoleklass, låg-, mellan- och högstadiet. Hur ser min legitimation ut? 

Din lärarexamen berättigar dig till både lärarlegitimation och förskollärarlegitimation. Sedan kan du söka om breddning av legitimationen, 60 p engelska för högstadiet. "

citat lärarförbundet:
    Behörig att undervisa i grundskolans årskurs 7-9 är den som har avlagt:
    1. Ämneslärarexamen 7-9

2. Ämneslärarexamen med inriktning mot gymnasieskolan

3. Äldre examen som är avsedd för under visning i minst en av årskurserna 7-9

4. Äldre examen avsedd för undervisning i gymnasieskolan

www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/0044FD1C 

• gavagai
    Fröken Småland skrev 2012-12-14 10:50:17 följande:
    Jag har en lärarexamen med behörighet F-6. Har kompletterat med Engelska och Svenska som andraspråk (45 hp vardera) och undrar om jag på så sätt kan bli behörig i dessa två ämnen för åk 7-9. Någon som ansökt om utökad behörighet och vet (helt säkert) hur behörighetskraven ser ut?
    Jag vet, och ja, det kan du. Du kan läsa själv i förordningen: tinyurl.com/c4m5hof andra kapitlet nionde paragrafen. Du kan också läsa här om du vill: tinyurl.com/cbceccq och klicka på länken till poänggränser på den sidan för mer info om varje specifikt ämne. I engelska och svenska som andraspråk gäller 45 hp för åk 7-9. Det enda skulle vara om det råder någon tvivel om de poäng du läst i ämnena är relevanta, men de brukar vara mycket liberala i bedömningen där, om det bara ligger inom rätt ämnesområde.
  • gavagai

Förordningen är ganska tydlig för det mesta. Sedan kan det ibland variera lite hur tydlig informationen är på Skolverkets hemsida, och kommer man till tredjehandsuppgifter som fackförbunden, så finns det ju en risk att den blir än mindre tydlig.

Svar på tråden Ämnesbehörighet för lärare