• Tussans

Hur göra en god köttgryta? :)

Plockade i morse fram 1,5kg grytbitar ur frysen och planerar att i eftermiddag göra en god köttgryta! Har aldrig gjort det tidigare så recept eller bara tips på ingredienser mottages tacksamt :) Jag ska gå till affären senare och handla, men jag orkar verkligen inte trängas med alla människor på Systembolaget en fredag - så jag undrar också, måste man verkligen ha rödvin i? Eller blir det mycket godare om jag har det? Helt lost! ;) Tack!

• Svar på tråden Hur göra en god köttgryta? :)
  • Duckan

Kolla in recept på Beouf bourgignon, jättegott, men det kräver sitt rödvin ja.

• Tussans

Tack, ska kolla! Kanske är värt att köpa vin iaf för att få en riktigt god middag;)

• Hannah76
    Duckan skrev 2012-12-14 12:29:12 följande:

Kolla in recept på Beouf bourgignon, jättegott, men det kräver sitt rödvin ja.

Kan bara hålla med om detta tips.
  • Annelie 76

Du kan ju göra kalops. Det är visserligen ingen gryta men där ingår ingen alkohol. Varför googlar du inte recept och väljer ut såna som är utan vin?

• Vendelsö

Biff stroganoff är gott. Men har du kött av mindre bra kvalité, som grytbitar ofta är, så behöver koktiden förlängas.

• Anna74a

Ca tre olika rotfrukter, morot palsternacka o kålrot, en burk krossad tomat, lök och buljongtärningar 2-3 st.
    Koka i ett par timmar hacka i lite persilja innan servering.
    En klick turkisk yoghurt på maten i en djup tallrik är gott och kanske något tunnbröd till.

• Tussans

Tack! Självklart har jag redan googlat, men hittar knappt någon som är utan vin! Vill något lite mer festligt än kalops! Jag gör ett eget ihop-kok så får vi se om det blir bra ;)

• nettan 70
    Tussans skrev 2012-12-14 15:34:51 följande:
    Tack! Självklart har jag redan googlat, men hittar knappt någon som är utan vin! Vill något lite mer festligt än kalops! Jag gör ett eget ihop-kok så får vi se om det blir bra ;)
    Lite nyfiken på vad det blev :)
  • Pimpinellan

Jag gör enklast tänkbara och väldigt god köttbryta:
    stek bitarna bruna i het panna,salta pch peppra
    häll vatten i stekpannan så du får sky
    häll över allt i gryta och låt puttra minst en timme,beronede på tjocklek på bitarna
    häll på en grädde-minst mellangrädde och lite viltfond. En anings sambal gör också susen.

Under tiden grytan puttrar kokar du valfria grönsaker/rotfrukter i en kastrull och när köttgrytan är färdig häller du i grönsakerna där i och rör runt försiktigt.

• Mollan

Tips till ästa gång: du kan köpa matlagningsvin i mataffären. Fungerar bra att ha i grytor. Något annat som är gott och nästan inte år att misslyckas med är portergryta/stek.

Svar på tråden Hur göra en god köttgryta? :)