• hejsan01

Sjukskriven p.g.a. stress?

Är det någon som vet om man kan bli sjukskriven pga stress när man är gravid? Jag är i v. 15 och jobbar inom vården, vi har nyss bytt arbetsgivare, det är allmänt kaos med olika bud om allt, för lite tid hos pensionärerna (som vanligt), osv. Är orolig att detta ska påverka barnet. Har fått hjärtklappning, börjat vakna tidigt, bråkat massor med min sambo pga att jag mått dåligt, osv. Finns det någon anledning för en läkare att sjukskriva mig, och isåfall får man några pengar från fk?

• Svar på tråden Sjukskriven p.g.a. stress?
  • morminmor

Varför stressa ? Man gör det man hinner i den takt man kan även inom vården så inser cheferna att det inte funkar !:)

• Grandmother

År det bara jobbet som gör att du blir stressad? Hur är din situation hemma?

• hejsan01
    morminmor skrev 2012-12-14 12:17:55 följande:
    Varför stressa ? Man gör det man hinner i den takt man kan även inom vården så inser cheferna att det inte funkar !:)
    Håller med dig men det funkar ju inte alltid riktigt så, då får vi jobba över istället och sluta kanske 22.30 på kvällen istället för 21.30 och sedan börjar vi 07 på morgon efter t.ex.
  • morminmor

Ingen kan tvinga er att jobba över heller

• hejsan01
    Grandmother skrev 2012-12-14 12:19:45 följande:
    År det bara jobbet som gör att du blir stressad? Hur är din situation hemma?
    Nej det finns saker privat också, som t.ex. att vi måste skaffa någon annanstans att bo fast vi nyss har flyttat till ett hus vi nu hyr men där vi inte får bo kvar.
  • Lilia

Nej, det där är inte skäl för sjukskrivning. Du får ta ut semester istället.

• Grandmother
    hejsan01 skrev 2012-12-14 12:30:54 följande:
    Nej det finns saker privat också, som t.ex. att vi måste skaffa någon annanstans att bo fast vi nyss har flyttat till ett hus vi nu hyr men där vi inte får bo kvar.

Så vad gör at du tror att din situation blir bättre av sjukskrivning? Vilket jag inte tror du blir.Har du/ni pratat med någon utomstående om detta? Någon terapeut?
  • Hannah76
    hejsan01 skrev 2012-12-14 12:30:54 följande:

Jag tror inte att du blir sjukskriven pga  stress. Det är ju något du får se till att ordna upp istället?
    Dra in facket på arbetsplatsen och fixa det som stressar i privatlivet? 
  • hejsan01
    Lilia skrev 2012-12-14 12:33:10 följande:
    Nej, det där är inte skäl för sjukskrivning. Du får ta ut semester istället.
    Har ingen semester kvar att ta ut. Är ju bara i v. 15 och förstår inte hur jag ska orka detta stressiga arbete i flera månader till. Stress påverkar ju barnet också.
  • JanaLiiN

Jo, om du mår tillräckligt dåligt av det kan du bli sjukskriven för stress, oftast em kort tid dock. 
    Jag jobbar på vårdcentral och ser många som blir sjukskrivna pga stress, framför allt på jobbet. 

Svar på tråden Sjukskriven p.g.a. stress?