• Redaktör

    Familjelivs julkalender 17/12: Berätta roliga saker barn sagt om julen och vinn bilbana


    Var med och öppna luckan den 17 december i Familjelivs julkalender!

    Idag kan du vinna Hot Wheels Wall Tracks Demolition Drop. Det är ett motoriserat leksetet för Hot Wheels bilar. Här finns funktioner som en motoriserad spiralhiss och flera olika väger att ta, var och en med sina egna hinder. Inklusive Wall Track-set, 1 metallgjuten bil, 1 affisch och Command-häftstrips från 3M. Värde cirka 449 kronor.
    Här kan du läsa mer om leksaken.

    För att vinna vill vi att du berättar något roligt som ett barn sagt om julen! Det kan vara ditt eget barn eller ett barn du känner.
    Vi vill även att du skriver en kort motivering till varför du vill vinna Hot Wheels.

    Tävlingen öppnar idag och pågår fram till midnatt 17/12. Vinnaren utses av en jury på Familjeliv och presenteras den 18/12.

    Vinnaren måste svara inom en vecka, annars går vinsten till någon annan.
    Vi kommer göra vårt bästa för att du ska få din vinst före jul, men vi kan inte garantera det.

    Läs gärna våra fullständiga tävlingsregler.

    Lycka till! Tomte
    Familjeliv.se - utsedd till Sveriges bästa community av InternetWorld.
  • Svar på tråden Familjelivs julkalender 17/12: Berätta roliga saker barn sagt om julen och vinn bilbana
  • MammaTillV

    Min dotter som är tre år gammal sa såhär för ca en eller 2 vecka sen:

    Jag- Du vet att det snart är jul och då får man presenter.
    Vanessa - Och jag fyller år då! (helt övertygad)
    Jag- Nej gumman, det är julafton och då får alla barnen och alla vuxna presenter av tomten.
    Vanessa- Men... tomten fyller år då! Och jag, och lillebror.
    Jag- Nej alla får presenter då, julklappar heter det. Vad vill du ha i julklapp då?
    Vanessa- Hmm...
    Jag - Kanske någon ny leksak?
    Vanessa- Jag vill ha en ny leksak.
    Jag- okej vilken då?
    Vanessa- hmm... jag vill ha flingor!
    Jag- Men vill du ha det i JULKLAPP? Vill du att jag ska slå in en förpackning flingor och ge dig i present?
    Vanessa- JAAA!!! Det blir ju bra mamma!

    Haha, min söta tokfia.

    Kanske inte var så jättekul men det är inte så lätt att förklara vad julen är för en treåring.

    Jag skulle vilja vinna hotwheels för att det skulle bli en helt perrfekt julklapp åt min systerson, han skulle bli jätteglad över det och då jag har väldigt många att handla till så har jag inte råd att köpa något så dyrt åt någon annans barn och jag vet att han skulle ÄLSKA denna.

  • Vanadis86

    Då min son var 2,5 år så funderade han väldigt mycket på var Tomten bodde. Han visste att det var något med "pol" i namnet. Så en kväll då vi pratade lite om Polstjärnan så utbrister han:
    "Jadu mamma, det är ju där Tomten bor! På Polstjärnan!" Jag frågade då om Tomten verkligen bor i rymden och hur dem då tar sig hit ner. "Renarna är ju magiska och flyger som raketer! Däruppe ser han hela jorden också, så behöver tomtenissarna inte smyga runt hela tiden!"

    Sonen, som nu är 7 år och har ADHD/ODD, behöver definitivt något sådant här i julklapp eftersom hans funktionshinder gör att han bara sitter framför tv:n och tv-spelet annars. Har han något såhär roligt så kan han sitta i timmar med bilbanan! Glad


    (_¸.?*♥ 21/8 -05 ♥ 12/2 -09 ♥ 3/7-12 ♥*?.,_)
  • Lia och bäbisen

    Åh, måste delta i den här tävlingen då vi VERKLIGEN saknar en bilbana här hemma! Jag har två töser och de får ALDRIG nåt sånt här av nån! Alltid är det samma saker: dockor, barbies, gossedjur och klänningar. Jag är så trött på det! Klart man kan ha det också, men vi har ju redan allt det där... 
    Sist en släktning hade köpt present till min stora tjej och hennes killkusin så var det en "mini"bilbana till honom och gosedjur till min dotter. Tillsammans satt de och lekte med hans bilbana, gossedjuret gick det liksom inte att göra nåt mer med (fast hemma kör hon dem i vagn osv ibland). 
    Lilla dottern älskar dessutom bilar och kommer att få ett bilgarage i julklapp av oss, så det hade varit perfekt med en bilbana också!

    Men just det, till själva tävlingsmomentet.

    Elise 5 år har uppfattat nåt nåt från förskolan som jag tyckte var kul. Vi var hemma hos mormor o morfar när hon fnissande berättar att morfar minsann har "tomtar på loftet".  Jodå sa vi, tomten är ju där o håller koll nu inför julen. Men nä, hon hade full koll "Det betyder att morfar är tokig!" :)

    Millie 2,5 år blev sur idag när vi köpte gran. Det fanns en stoooooor uppblåsbar tomte på platsen (typ 10 meter hög) och hon sa hela tiden "titta, häftig tomte". Sur blev hon dock när hon kom nära den och tittade. "Det är ingen riktig tomte...." Detta upprepades flera gånger med underläppen utstickandes och med sur blick mot mig, som om det skulle vara mitt fel! :) 

  • sandrabeifeldt

    jag och min lilla syster säger till våra barn att tomten har små nissar som smygkollar så att dom är snälla för annars får dom inga julklappar så en dag när min stora syster ringde för att fråga min systers son benjamin 3år gammal va han önskade sig i julklapp så lät de så här

    moster- hej är benjamin där , tänkte kolla va han önskar sig i julklapp
    mormor- ja vänta lite , benjamin de är telefon till dig
    "stackars benjamin blir livrädd"
    benjamin - va ? de är väl inte tomtenissarna som ringer och säger att jag inte ska få några julklappar för isåfall vill jag inte prata med dom..
    "han insåg ganska fort att han varit lite busig" och sprang och gömde sig.
    mormor- neej de är moster jenny som undrar va du önskar dig i julklapp
    benjamin- jag önskar mig en skiftnyckel , en orm och en morot.
    tokiga småbarn :) dom blir nöjda för allt :)
    och blir verkligen oroliga över om de är tomtenissarna som ringer eller knackar på dörren så fort någon kommer .
    skulle bli otroligt glad om jag fick ge den till min dotter i julklapp då hon önskar sig en bilbana men pengarna räcker tyvärr inte till båda föräldrar arbetslösa och lever under existens minimum denna jul så de kommer vara ganska tomt när tomten kommer på besök , denna skulle rädda våran jul och barnen skulle sitta som fastklistrade vid denna 
     

  • Vanilla ice queen

    När min äldsta dotter var 2.5år så gick hon in i duchen där hennes far (som är indier) stod och duschade. Hon kom utspringande helt förskräckt och ropade
    - Maaammaaaa, pappa har en bajskorv på musen!!! Tyst

    Mina döttrar skulle älska att leka med  denna bilbana. Det skulle helt klart bli en perfekt julklapp till julaftons morgon och att syselsätta sig med under dagen i väntan på tomten.och många gånger efter det Tomte


  • Vanilla ice queen
    Vanilla ice queen skrev 2012-12-16 06:30:34 följande:
    När min äldsta dotter var 2.5år så gick hon in i duchen där hennes far (som är indier) stod och duschade. Hon kom utspringande helt förskräckt och ropade
    - Maaammaaaa, pappa har en bajskorv på musen!!! Tyst

    Mina döttrar skulle älska att leka med  denna bilbana. Det skulle helt klart bli en perfekt julklapp till julaftons morgon och att syselsätta sig med under dagen i väntan på tomten.och många gånger efter det Tomte
    Hahaha missade att det skulle vara om julen Får återkomma
  • KroonLundin

    Vilket sammanträffade ! Min son, Liam snart 4år sa något roligt om just en bilbana .

    Han har länge önskat sig en bilbana och när vi berättade att han skulle få ett litet syskon så hade vi just öppnat julkalendern. pratat om tomten och tänt andra ljuset på advent.
    Mamma kan vi byta bebisen mot en bilbana med tomten tror du ?
    Nej varför skulle vi göra det ?!  
    Jag har juh önskar mig en sån å inte nån bebis heller !  

    Ja så det vore nog bara en dröm för pojken att få en bilbana först och sen en bebis , då måtte han väl inte vilja byta bort bebisen =)

       
       


    ¯²-­»Nellie 071110 ♥ Liam 090224«¬
  • virre85

    Sonen sa härom dagen när vi var påväg till affären..
    E- Mamma jag somnade en gång när vi åkte till Betlehem.
    Jag- ööö va? Betlehem??
    E- Jag menar gammel morfar..

    Höll på att dö av skratt..

    Han var väldigt tankspridd här för någon dag sedan, jag frågade va det var.
    E- mamma, du vet tomten..
    Jag- ja, vad är det med tomten.
    Han tittar på mig med stora ögon och frågar
    E- Har tomten några kompisar?

    Söta lilla E som är orolig att Tomten är ensam 


    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • virre85
    virre85 skrev 2012-12-16 09:41:19 följande:
    Sonen sa härom dagen när vi var påväg till affären..
    E- Mamma jag somnade en gång när vi åkte till Betlehem.
    Jag- ööö va? Betlehem??
    E- Jag menar gammel morfar..

    Höll på att dö av skratt..

    Han var väldigt tankspridd här för någon dag sedan, jag frågade va det var.
    E- mamma, du vet tomten..
    Jag- ja, vad är det med tomten.
    Han tittar på mig med stora ögon och frågar
    E- Har tomten några kompisar?

    Söta lilla E som är orolig att Tomten är ensam 
    Jag skulle vilja ge min fina kille denna bilbana, han har svårt med att få kompisar då han både är sen i talet och har diagnosen ADHD. Han behöver fina leksaker som han kan leka och varva ner med. 
    (¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • tahira
    Vår son Spike ser upp till alla sina lärare och om han inte tror på något jag påstår, brukar jag föreslå att vi skall fråga någon av hans lärare, för att se vad de säger. Om de håller med mig så brukar han godta påståendet.

    Hans klasslärare heter Mrs. Mehta och kring jul talade hon en hel del om tomten, med utgångspunkt i att han finns, var han bor, vad han gör och så vidare.

    Spike har dock själv aldrig trott på tomten.

    Häromdagen berättade jag någonting för Spike, det handlade om huruvida morötter var nyttiga eller inte och han trodde inte på mig. Eftersom vi var på väg till Mrs. Mehta tänkte jag att det är lika bra att fråga henne, så det föreslog jag. Spike, som inte ville tro mig, men antagligen misstänkte att jag hade rätt, stannade då och tittade på mig, sedan sa han "Då kan du ju även fråga Mrs. Mehta om tomten finns och höra vad hon svarar på det!"

    Touché.

     ---

    Jag skulle gärna vilja vinna banan till Spike, och spara den till maj då han ska bli storebror. Det hade varit en rolig överraskning i en period då det lätt kan bli fokus på lillebror eller lillasyster.

    Dessutom har han ett par Hot Wheels-bilar, men ingen bana. Jag hoppas att det är okej att vara med i tävlingen trots att vi bor utomlands, vi har en adress i Sverige också  
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Familjelivs julkalender 17/12: Berätta roliga saker barn sagt om julen och vinn bilbana