• LiaLovLuc

Hjälp till en början att planera en bra Thailandssemester m 3 små barn!

Har funderat länge nu på att verkligen börja planera en resa m familjen till det omtalade Thailand :)

Mina barn är i dagsläget 6.5 år 5 år och 3 år.

Hade tänkt att 3-4 veckor kanske är bra?

När är bästa tiden att åka?
    Hur länge ska man vara borta?
    Boende, samma ställe flera veckor eller byta?
    Skola när man är borta länge?  
    Charter eller boka själv? Charter blir väl mycket dyrare antar jag?

Vad kostar det? (skriv gärna vad ni betalat ) 
    Hur billigt kan man komma undan men ändå ha en riktigt bra semester?

Hår lång i förväg ska man börja planera och boka?

Skulle vara helt fantastiskt om vi kunde få lite hjälp och tips från er som vet och brukar åka, så kanske vi kan komma iväg.

Vi har bara rest med charter tidigare och endast varit borta en v åt gången och aldrig till Thailand.

• Svar på tråden Hjälp till en början att planera en bra Thailandssemester m 3 små barn!
  • CeeJay

Lägger i favoriter för jag är också intresserad av tips

• Smilla75

Vi är många thailandsveteraner som hänger i Thailandstråden, hoppa in där.

Perfekt ålder för en långsemester. Själva åker vi alltid 4 veckor okt-nov men det gr förstås lika bra jan-mar. Vi brukar snitta kring 75000 kr för en månad, lika fördelat i tre delar på flyg, boende och utgifter. Vi hyr alltid hus.  

• mandelblomma

Har inte åkt med så små barn utan lite äldre ( 7-14 år) men varit där två gånger.
    En månad båda resorna och varit runt på olika ställen.
    Våra resor har nog legat runt 50-100 000kr kr men den dyrare var vi 5 personer ( varav tre ganska stora barn) och vi gifte oss där och unnade oss lite finare hotell en del av vistelsen.

När är bästa tiden att åka?
    - Beror på, men november december var bra, men även februari 7 mars.

Hur länge ska man vara borta?
    -två veckor minst, allt över beror väl på vilken budget man har.

Boende, samma ställe flera veckor eller byta?
    -jag gillar att byta men lite lagom. Det får inte bli ett stort hattande med så små barn.

Skola när man är borta länge? 
    - för barn i er ålder skulle jag inte lägga krutet på det

Charter eller boka själv? Charter blir väl mycket dyrare antar jag?
    -beror på hur resvan man är, charter är dyrare men finns ju en del trygga faktorer där
    Vi bokade eget men jag har rest ganska mycket innan både med och utan barn

• Anne69

Kul att ni är i planeringstagen!

3-4 veckor tycker jag är en utmärkt startlängd. När ni sen gjort den resan och om ni har fått mersmak så går det att åka bara 2 veckor.

Satsa på att åka innan skolplikten infaller om ni hinner (har 6-åringen börjat skolan?).  Om 6-åringen har skolplikt så får ni synka med något av loven - julen är enklast men också dyrast. Obs nationella prov i 3:an, undvik!

Billigast är det att åka i nov-dec, det är också en skön tid att vara borta från Sverige. Sen är slutet av januari-februari också bra. I mars börjar det bli väldigt varmt därnere, så alltför långt in i mars är onödigt.  

Om ni ska vara borta så pass länge så tycker jag absolut att ni ska försöka byta boende!  Det blir för träligt att vara kvar på samma ställe och ni får goda möjligheter att se lite annat. Välj minst tre nätter, max 6 nätter på samma ställe. Man kan vara på samma ö men byta strand tex. Man är ju inte så rörlig med småbarn så att flytta ett par mil blir som att komma till ett nytt ställe.

Byta boende kan man antingen göra genom att boka allting själv eller genom att köpa en kombinationsresa med charterbolagen.

Vad gäller boende så välj bästa boendet där ni ska bo länge och bo billigare o enklare där ni bor kort tid. Försök att hitta familjerum med två dubbelsängar och ev. en extrasäng. Annars får ni ta två dubbelrum (med anslutning?) eller leta riktig lägenhet. Ni kan ju mixa boendeformerna lite under en så pass lång resa. Vanligt "hotell" kan ni ta i en "stad", men bor ni på stranden tycker jag att ni ska leta efter en bungalow.

Vår resa i våras gick för två vuxna o två barn 3 o 5 år på flygresa + 1000 kr/natt för boende + 1000 kr/dag för mat, utflykter, glass, öl, lyktor på stranden m.m. Allt således inkluderat. Ett litet barn till hade vi nog fått med på samma budget. Boende varierade mkt, från 600 kr till 1500 kr/natt för fyra bäddar, AC, pool och bra läge.

Fundera lite på vart i Thailand resan ska gå, läget är otroligt viktigt!     

• LiaLovLuc

Kul att det börjar ramla in lite tips :) Suger åt mig all info jag kan. Ang Thailandstråden känns den lite rörig och man får lova att leta omkring så mycket för hitta info.

Men hoppas jag kan forsätta få råd och tips i denna tråd.

Som sagt har jag aldrig varit i Thailand.

Så vart ska man åka?
    Hur har era resor sett ut från att ni anlänt till ni åkt hem?
    Olika boenden, hur ni förflyttat er och vad ni tycker att man absolut måste se och uppleva.

Min äldsta kommer hinna börja 1 a klass innan vi åker, men tror inte det är några problem att få med sig lite läxor att göra när vi är borta. Dottern hinner börja F-klass men där är det ju inga problem att få ledigt.

Barnen kommer vara ca 7,5 år 6 år och 4 år när vi tänkt åka. Då behöver vi inte tänka på blöjjor ,vagnar mm.

• Anne69

Hos oss får barnen verkligen bara ledigt 10 dagar per läsår. Sen kan man förstås ändå välja att vara borta...... Kolla hur det är i er skola. Annars är det smart att åka i samband med loven och i så fall skulle jag välja att åka i samband med sportlovet.

Pröva södra Thailand? Med Koh Lanta, Ao Nang och massor med spännande öar?

Ang. transporter så är det enklaste o effektivaste sättet att ta sig runt med privat minibuss (med chaufför). Då kommer man dit man ska när man själv vill det. För er är det dessutom prisvärt eftersom ni är fem personer. Vi har bara åkt i tip-top bilar. Nyare och fräschare än hemma och för en sportstyver. 

Föreslår också att ni har minst 4-5 dagar på första stället så att ni fixar dygnsomställning m.m. samtidigt som ni ligger still.       

Svar på tråden Hjälp till en början att planera en bra Thailandssemester m 3 små barn!