Kul att ni är i planeringstagen!
3-4 veckor tycker jag är en utmärkt startlängd. När ni sen gjort den resan och om ni har fått mersmak så går det att åka bara 2 veckor.
Satsa på att åka innan skolplikten infaller om ni hinner (har 6-åringen börjat skolan?). Om 6-åringen har skolplikt så får ni synka med något av loven - julen är enklast men också dyrast. Obs nationella prov i 3:an, undvik!
Billigast är det att åka i nov-dec, det är också en skön tid att vara borta från Sverige. Sen är slutet av januari-februari också bra. I mars börjar det bli väldigt varmt därnere, så alltför långt in i mars är onödigt.
Om ni ska vara borta så pass länge så tycker jag absolut att ni ska försöka byta boende! Det blir för träligt att vara kvar på samma ställe och ni får goda möjligheter att se lite annat. Välj minst tre nätter, max 6 nätter på samma ställe. Man kan vara på samma ö men byta strand tex. Man är ju inte så rörlig med småbarn så att flytta ett par mil blir som att komma till ett nytt ställe.
Byta boende kan man antingen göra genom att boka allting själv eller genom att köpa en kombinationsresa med charterbolagen.
Vad gäller boende så välj bästa boendet där ni ska bo länge och bo billigare o enklare där ni bor kort tid. Försök att hitta familjerum med två dubbelsängar och ev. en extrasäng. Annars får ni ta två dubbelrum (med anslutning?) eller leta riktig lägenhet. Ni kan ju mixa boendeformerna lite under en så pass lång resa. Vanligt "hotell" kan ni ta i en "stad", men bor ni på stranden tycker jag att ni ska leta efter en bungalow.
Vår resa i våras gick för två vuxna o två barn 3 o 5 år på flygresa + 1000 kr/natt för boende + 1000 kr/dag för mat, utflykter, glass, öl, lyktor på stranden m.m. Allt således inkluderat. Ett litet barn till hade vi nog fått med på samma budget. Boende varierade mkt, från 600 kr till 1500 kr/natt för fyra bäddar, AC, pool och bra läge.
Fundera lite på vart i Thailand resan ska gå, läget är otroligt viktigt!