• Anonym

A kassa under jul?

Lägger tråden här då jag ärligt talat faktiskt skäms för att jag inte vet det här men tänker att det finns så många kloka kunniga människor här som kan hjälpa mig.

Sökte min A-kassa men de hade stängt dagen i ära och mina andra frågor har jag mailat till dem men denna fråga tänkte jag slänga ut här :)

Blev arbetslös i november och tänkte höra här hur det blir med stämpling vid jul. Som Juldagen som är en röd dag, får man ersättning de dagarna med? Jag menar jag är ju arbetslös då med och har inget jobb som betalar min ledighet då. Jag är ju inte frivilligt ledig då. Så har jag rätt att få ersättning dessa röda dagar i jul? Någon insatt som vet?

• Svar på tråden A kassa under jul?
  • L i n n

Enligt Unionen är det så här:

"Kan jag få ersättning för en ”röd” vardag, till exempel långfredag?

Ja, om du är arbetslös. Det är ingen skillnad på vanliga dagar och röda dagar enligt arbetslöshetsförsäkringen.
    "

• Stormorsan
    Anonym skrev 2012-12-14 15:25:39 följande:
    Lägger tråden här då jag ärligt talat faktiskt skäms för att jag inte vet det här men tänker att det finns så många kloka kunniga människor här som kan hjälpa mig.

Sökte min A-kassa men de hade stängt dagen i ära och mina andra frågor har jag mailat till dem men denna fråga tänkte jag slänga ut här :)

Blev arbetslös i november och tänkte höra här hur det blir med stämpling vid jul. Som Juldagen som är en röd dag, får man ersättning de dagarna med? Jag menar jag är ju arbetslös då med och har inget jobb som betalar min ledighet då. Jag är ju inte frivilligt ledig då. Så har jag rätt att få ersättning dessa röda dagar i jul? Någon insatt som vet?
    Du får alltid utbetalt a-kassa för 5 dagar om du markerar en hel veckas arbetslöshet.
  • Anonym

Okej, det var ju positivt i alla fall. Fattar inte alla deras konstiga regler.

Fick exempelvis lite extra arbete i november. Var arbetslös i 8 dagar och vet ju att det är 7 dagars karens men fick ändå bara utbetalt 0,5 dagar när jag borde fått utbetalt för en hel dag. Eller? Kan inte mycket om detta känner jag men har mailat min akassa om det. Tack så mycket för hjälpen!

• Anonym (blivande student)

Mmm, de har en del väldigt konstiga regler. Bl.a att om du får en anställning på ett bemanningsföretag så får man inte stämpla, oavsett hur mycket/lite jobb man får. Ex. du får en halvtidsanställning via bemanning, då får du inte stämpla upp resterande 50%. Utan endast klara dig på en halvtidslön.. Råkade ut för detta i våras när jag var arbetslös, hade ingen aning om det och blev glad när jag fick en extraanställning på ca 40%. Resultatet blev att jag istället för att få ut ca 10.000 netto från A-kassan, fick klara mig på ca 6.000 kr från jobbet...

Hoppas du snart hittar ett jobb, inge kul att vara arbetslös :( 

Svar på tråden A kassa under jul?